Topsy
Hej!

Ni som har växthus, kan inte ni lägga in bilder på era växthus i denna tråd?
Dels för att pigga upp oss nu när kylan håller oss i ett hårt grepp och dels för att jag har diverse begagnade fönster jag skulle vilja bygga ett växthus av och vill ha inspiration.

Hoppas på många bilder.

thanks.gif på förhand.
Annana
Jag vill också se!
Mitt är för närvarande i garaget, under uppbyggnad, men så fort det blir klart lovar jag att vis upp det!
inglan
Hej!
Har fått fler fönster nu så förhoppningsvis byter vi och tar bort plasten i vår. Men såhär har det funkat bra i flera år!
Hälsningar Inglan smile.gif

CIMG8916.JPG

malcolm
Här kommer ytterligare ett hembygge som har barnens avlagda sandlåda som grund, det mesta av stommen kommer från kasserade lastpallar från jobbet. Golvytan är bara 120 x 120 cm men det ryms mer än vad man tror därinne.

[attachment=67866:V_XTHUS.jpeg]
Annana

Verkligen snyggt byggt!

Kan ni inte fota inifrån med, så man ser hur ni använder den. Lilla ytan?
fvd
http://www.byggla.se/EPiServerCommunity/Mo.../2829_53389.jpg

Kolla på den här sidan. Jag har sparat den som bokmärke och drömmer om att en vacker dag bygga ett själv.
malcolm
CITAT (Annana @ 13-02-2012, 08:41) *
Kan ni inte fota inifrån med, så man ser hur ni använder den. Lilla ytan?

Tyvärr har de bilder jag hade inifrån växthuset försvunnit på något sätt, förmodligen i samband med någon hårddiskkrasch men jag kan återkomma med bilder i sommar. Det är i alla fall full ståhöjd därinne, har en odlingsbänk (40 cm bred) till vänster och en likadan till höger samt en rakt fram. På sidorna har jag löstagbara hyllor, två på varje sida där jag brukar ställa ut lådorna med plantor för avhärdning innan tomaterna växt sig höga. Nockplåten går att lyfta av om man vill vädra eftersom taket inte går ända upp. Tyvärr hamnade dörren i söderlåge så det blir nästan varmare där inne om man öppnar den mitt på dagen när solen ligger på men det är så dags att tänka på det nu.
Topsy
Hej!

Vad roligt med lite svar. Har sett några inspirernade hembyggen genom åren, men har inga bilder tyvärr.
fvd, hittade efter visst letande fler bilder på växthuset. Den här var fin på samma hus:

Hade ett i plast också när barnen var små och det höll förvånansvärt länge och lätt och billigt att bygga.

mahar
Hej,

Jag blev med växthus förra året - vilken lycka! yes.gif
Vi byggde det av just gamla fönster, och på min blogg finns det biler att se från hela bygget och framåt. Hoppas det kan finnas något tips eller så som du kan använda.

www.lyckanslillahus.blogspot.com

Lycka till!
alop
[attachment=67892:DSCN0853.JPG]
Hej!

Jag tänkte bidra med ett foto från i somras på mitt växthus som jag haft nu i tre säsonger. Lika vansinningt kul varje säsong med plantering av nya växter och lika lurigt varje höst hur jag skall lyckas övervintra dem också. En del har gått åt, men i vinter har jag faktiskt lyckas övervintra min kiwi, hybridpassionsblomma och jasminpandorea som jag köpte i våras (tack vare lite värme i värme i växthuset . Alla har växtt enormt plus min vinranka som efter tre säsonger äntligen gav massor av härliga vindruvor.
Annana
CITAT (mahar @ 14-02-2012, 12:54) *
Hej,

Jag blev med växthus förra året - vilken lycka! yes.gif
Vi byggde det av just gamla fönster, och på min blogg finns det biler att se från hela bygget och framåt. Hoppas det kan finnas något tips eller så som du kan använda.

www.lyckanslillahus.blogspot.com

Lycka till!

Ojojoj vad fint växthus!! Jisses, vilket jobb!
Lägger till som favorit och följer ert arbete!
Topsy
Åh så fina växthus ni har. Sitter här och suktar smile.gif
theca
vi byggde vårt i fjol, av 3 st gamla växthusbågar. vi gjorde "grund" av virke, skruvade fast bågarna o spände plast över. det blev ca 13 m2. jag är helnöjd annars men det är för litet, och vi kunde ha satt en dörr oxo i andra ändan för bättre ventilation.

min man fick rå cellplast från jobbet, så jag lagade växtunderlag ed att sätta gammal poolplast på bottnet, hackade hål i det, och lagade cellplasten som kant. inte så snyggt men hållbart är det.har tänkt klä den med bräder så det skulle se snyggare ut. på andra långsidan odlade jag i stora ämbar.

som bonus min första vattenmelon, härligt!!!
titti49zon6
Detta var mitt växthus . I natt brakade taket in pga snötrycket från den snö som kommit dom senaste dagarn ( i kombination med hård blåst som drivit och packat snön på taket). Jisses, jag vill bara gråta när jag ser eländet och värre blir det väl när det tinar och jag ser förödelsen inne i växthuset. Jag har både vatten och el inkopplat och en massa krukor, bord och hyllor som säkert har blivit krossade.

IMG_2455.JPG

jaj-51

Växthuset En tid med lite rabbater

polecat
Min enkla lilla "boning"....

Annana
CITAT (titti49zon6 @ 21-02-2012, 15:12) *
Detta var mitt växthus . I natt brakade taket in pga snötrycket från den snö som kommit dom senaste dagarn ( i kombination med hård blåst som drivit och packat snön på taket). Jisses, jag vill bara gråta när jag ser eländet och värre blir det väl när det tinar och jag ser förödelsen inne i växthuset. Jag har både vatten och el inkopplat och en massa krukor, bord och hyllor som säkert har blivit krossade.

IMG_2455.JPG

Nej vad synd!! Hoppas du kan rädda så mkt som möjligt.
Var det glas eller isolerplast?
titti49zon6
Det var isolerplast och extra starka aluminiumprofiler
Peztis
titta, ååå vad ledsamt! Jag hade nog satt mig ned och gråtit både en och två skvättar...

Sänder ett tack i tankarna till mina föräldrar som gav mig en snöraka med teleskopskaft i julklapp! Har bara behövt använda den en gång och jag insåg fort att utan den hade jag aldrig fått bort snön från växthustaket (första vintern med växthuset ordentligt monterat).
eNChili
Vad roligt att se andras växthus.

Detta är mitt sedan 2009. Grunden var mycket jobbig att göra men blev bra när det blev färdigt.

[attachment=68131:V_xthus_090531_3.JPG]

Grunden putsad och målad svart för att kunna ta till vara på värme från solen tidigare på våren. Vet inte om det gjort så mycket men jag är nöjd

[attachment=68132:V_xthus_090817.JPG]
sofia75
oj vad fint!!
Isas Trädgård
Vi byggde vårt växthus sommaren 2010 efter att ha samlat material som gamla fönster, pardörrar och tegel ett par år. Bygget går att följa på min blogg http://isastradgard.blogspot.com/. Kika gärna in !

Jag använder mest växthuset till att pyssla i, dra upp fröer och till återhämtning och umgänge. Det är underbart att ha växthuset att gå ner till efter jobbet eller äta frukost i en solig semesterdag ! En gammal dröm som gått i uppfyllelse !

[attachment=68171:2011_08_0310.jpg]
KRT
CITAT (Isas Trädgård @ 26-02-2012, 17:00) *
Vi byggde vårt växthus sommaren 2010 efter att ha samlat material som gamla fönster, pardörrar och tegel ett par år. Bygget går att följa på min blogg http://isastradgard.blogspot.com/. Kika gärna in !

Jag använder mest växthuset till att pyssla i, dra upp fröer och till återhämtning och umgänge. Det är underbart att ha växthuset att gå ner till efter jobbet eller äta frukost i en solig semesterdag ! En gammal dröm som gått i uppfyllelse !

[attachment=68171:2011_08_0310.jpg]

HELT fantastiskt!!! Mycket likt min "dröm" som jag har någonstans i bakhuvudet smile.gif

DU råkar inte ha ritningarna kvar? Jag är nyfiken på hur du gjorde med taket (nocken) och övergången mellan vägg och tak nämligen. Skissar själv på en ritning åt det hållet, men är osäker på hur man bäst och mest funktionellt gör där.... Sedan undrar jag också hur du gjort med ventilationsfönster?
Monarda
Jag har en väggvariant som inte är så stort men fyller sin funktion. Tegelväggen lagrar värmen och jämnar ut temperaturen. Golvet är nedsänkt vilket gör att det känns luftigt och golvet är lagt med skifferplattor.

[attachment=68342:P4290103a.jpg]

[attachment=68343:P7020790.jpg]
Monarda
[attachment=68344:P9111591.jpg]
Peztis
Åh vad fint, Monarda!
theca
mondara, det ser exotiskt ut med tomaterna nästan som vindruvor uppe i taket smile.gif
Kamilla_I
Min växthus som nybyggt och en bild från gårdagen, skottade av lite sent, så taket gav sig medan jag skottade, nu har det varit varmt ett par dar så all snö har töat av taket så förödelsen är synlig.
Men jag hade tur, det rasade inte in som Tittis trostar.gif

[attachment=68353:vxthus.jpg]

[attachment=68354:DSC_15851.jpg]
Peztis
Åh fy!

Antar att du har plast, glasen måste ju ha spruckit annars.
Så vad gör du nu? Demonterar, försöker räta ut och monterar igen?
Annana
Så snö kan förstöra! Ush! Men jula säljer just nu ut samtliga modeller av snöskrapor för halva priset, så ni som inte har en, passa på att köp! smile.gif
Kamilla_I
CITAT (Peztis @ 05-03-2012, 16:18) *
Åh fy!

Antar att du har plast, glasen måste ju ha spruckit annars.
Så vad gör du nu? Demonterar, försöker räta ut och monterar igen?

Jo, jag har isoplast, som tur är!
Vi ska se om det går att räta ut dem, annars så blir det nya profiler smile.gif
Maken är optimistisk och säger "det är fixat på ett par timmar" Jag däremot grät och svor över det norra klimatet...

CITAT (Annana @ 05-03-2012, 16:38) *
Så snö kan förstöra! Ush! Men jula säljer just nu ut samtliga modeller av snöskrapor för halva priset, så ni som inte har en, passa på att köp! smile.gif

Toppen, det blir en tur till Jula och ALDRIG MER att jag tillåter så mycket snö igen på taket ranting.gif
Greenroomer
Vilka fina växthus ni har ! bravo.gif

Själv så påbörjade jag vårt växthusbygge sommaren 2010 av gamla fönster. Färdigställdes våren 2011.

På bilden nedan är det ännu halvfärdigt:

[attachment=68422:v_xthus1.jpg]

Min lilla växthusblogg kan du följa här: http://greenroomer.blogspot.com.

DÄr finns lite mera detaljer kring växthusbygget och tomatodling.
ingaröbo
CITAT (Monarda @ 03-03-2012, 19:28) *
[attachment=68344:P9111591.jpg]

Oh vad fint o vilket foto wow tummenupp.gif
tompelompe
Sär ser vårt växthus ut, blev klart sommaren 2011.
[attachment=68675:dorren3.jpg]
*Stintan*
Snyggt!
Klint
Vilken rolig tråd Så många fina växthus av olika slag.Men titti stackars dej kompiskram.gif Ska kolla på alla bloggar snart då har man nåt att se framemot.
Louisen
Hej alla!
Jag "hängde" ju här en hel del för något år sedan, innan vi skulle starta vårt växthusbygge. Skrev kanske inte jättemycket men läste desto mer! Vi fick ett antal gamla fönster av vänner och byggde sedan efter egen ritning. Ingen av oss jobbar som hantverkare, så detta är helt enkelt det bästa vi kunde :-)
När bygget drog igång tog det ju så klart all tid och jag försvann från forumet helt. Vill därför nu tacka för alla bra råd jag fått! Nedan följer ett par bilder på växthuset - som för oss är lika viktigt som sittplats. Det var väldigt roligt att bygga det och vi sitter där jätteofta. Tomat- och basilikaskörden var enorm :-)

*Stintan*
Oj vilket fint växthus ni byggt Louisen bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon