Full version: Skadas rötterna?
Loftsgården
Jag tänkte hyvla av gräsmattan, fylla ut med singel och bygga en pergola i
gjutgärn på platsen. Runt omkring skulle det kunna bli rabatter. I ena hörnet
växer nu ett jättegammalt stort päronträd och jag undrar hur känsligt det är?
Ligger rötterna ytligt så det är riska att dessa skadas och trädet dör när jag
gräver bort gräsmattan? Tänkte inte gräva djupt, bara så att gräsmattan försvinner.

Mike R Petersen
Du kommer jo utan tvekan att skada några rötter hur mycket beror på om du jobbar för hand eller med maskin.

Oftast blir det finare rötter som skadas vid sådant jobb och då är det inte lika illa klipp ytorna rena och se till at det inte torkar ut, antingen täcka med någon form av markduk och vattna eller om det är skuggigt och inte blåser kan vattning räcka.

Om det skulle bli skada på större rötter (över 5 cm diam) får du göra en bedömning av omfattning av skadan om roten skall kapas eller inte.

Oftast tar vi bort gräset i trädets radie för hand, dvs är trädet 5 m högt så är det 5 m ut från stammen.
Det går ganska enkelt med spada att sticka remsar som sedan vippas upp med skyffel.
Cilla
Japp, päronträdets rötter ligger med stor sannolikhet som de brukar - strax under grässvålen. Och rötterna sträcker sig långt ut, antagligen lika långt ut från trädet som trädet är högt. Eller längre...

Ju närmre trädets stam du kommer, desto allvarligare blir skadorna om du med maskin, spade eller hacka skadar rötterna. Alltså inte bara om du kör av dem, också om du skrapar eller råkar hacka i dem. Betrakta de grövre rötterna som stammen på trädet - satsa på att inte skada.

Vi jobbar också alltid manuellt med detta, och ju närmre trädet vi kommer desto mer knäjobb blir det för att inte skrapa rötter med verktygen.

Sedan kommer trädet för sin fortsatta näringsupptagning behöva något annat än fiberduk över rötterna, men det antar jag att du redan tänkt på. trädet tar upp mest näring i rotändarna, i marken från kronan och ut. Lägger man fiberduk och sedan grus över hela rotområdet kommer detta att märkas på trädet efter en tid. Fiberduken släpper inte igenom det som trädet behöver i form av nedfallande löv, små organiska rester mm som gör att maskar och mikroorganismer letar sig upp och drar ned det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon