jaj-51
Muteborg och fifel GP 6/2 snart är det inte ens nyhetsvärde här i Göteborg.

Hur är det i övriga landet?
*Stintan*
Har man inget annat att uppröras över? Kanske bäst att dom säljer ut brandkåren till nåt vinstdrivande riskkapitalbolag tongue.gif
Huggorm
Ja, det där var väll inte mycket att bråka om? Något extra skall väll de stackars brandmännen få ha
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (*Stintan* @ 06-02-2012, 08:17) *
Har man inget annat att uppröras över? Kanske bäst att dom säljer ut brandkåren till nåt vinstdrivande riskkapitalbolag tongue.gif

Du menar att allt fiffel är OK? Och vad har det med riskkapitalbolag att göra?

Enligt radion skall summan har uppgått till flera hundratusen Kronor
jaj-51
Själv behöver jag rum i Malung under dansbandsveckan.
Kanske en bra ide att ringa brandkåren? Behovet är fem sängplatser.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (jaj-51 @ 06-02-2012, 08:30) *
Själv behöver jag rum i Malung under dansbandsveckan.
Kanske en bra ide att ringa brandkåren? Behovet är fem sängplatser.

Gör det. Eftersom dom också köpte sprit för pengarna så kanske ni kan ha lite roligt också giggle.gif
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 06-02-2012, 08:29) *

Vadå allt fiffel? Har det bedrivits en så omfattande hotellverksamhet på en brandstation att det genererat flera hundra tusen till "kaffekassan" så är det ju en lönsam verksamhet som kan säljas ut. Är det inte så alliansen gör? Säljer det som är lönsamt? Det låter som om det var ett väldigt dyrt hotell att bo på.

Nej allvarligt... vi som inte lyssnar på göteborgsradion har ju bara att tycka till om det som står i länken. Där står ingen om flera hundra tusen, där står inget om under hur många år det är fråga om. Är det förbjudet att låta kolleger övernatta på stationen eller finns det regler för sånt?

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 06-02-2012, 08:57) *
Gör det. Eftersom dom också köpte sprit för pengarna så kanske ni kan ha lite roligt också giggle.gif

Ojojoj help.gif har dom haft fest för pengarna också!
Azur
Du menar att allt fiffel är OK?

Nej, jag tror Stintan menar att kommunalt och statligt fiffel är OK.

Personligen tycker jag det är ett friskhetstecken att GP avslöjar fiffel och att folk blir upprörda - det vore värre om det mörkades eller ansågs som normalt. Jag tror inte alls att Göteborg är mer korrumperat än andra städer, snarare har de bättre journalister.
*Stintan*
CITAT (Azur @ 06-02-2012, 09:41) *
Nej, jag tror Stintan menar att kommunalt och statligt fiffel är OK.

Personligen tycker jag det är ett friskhetstecken att GP avslöjar fiffel och att folk blir upprörda - det vore värre om det mörkades eller ansågs som normalt. Jag tror inte alls att Göteborg är mer korrumperat än andra städer, snarare har de bättre journalister.

Dementerar å det bestämdaste! angry.gif Det vore bättre att du höll dig till vad du själv menar än yttrar dig om vad andra menar thumbdown.gif
Red Top
Jag tycker det tyder på en ovanlig initiativrikedom, att hyra ut sängplatser åt brandmän från andra orter för att bekosta inredning och trivsel på den egna brandstationen. Det gäller att hitta smarta lösningar när budgeten är åtstramad. whist.gif

coolgleam.gif

De använder i alla fall inte skattemedel på ett ohederligt sätt. naughty.gif a0a.gif
*Stintan*
CITAT (Red Top @ 06-02-2012, 10:02) *
Jag tycker det tyder på en ovanlig initiativrikedom, att hyra ut sängplatser åt brandmän från andra orter för att bekosta inredning och trivsel på den egna brandstationen. Det gäller att hitta smarta lösningar när budgeten är åtstramad. whist.gif

coolgleam.gif

De använder i alla fall inte skattemedel på ett ohederligt sätt. naughty.gif a0a.gif

Det var ju lite så jag tänkte också whist.gif giggle.gif
Eva i Skåne
Nu kallar journalisterna det uthyrning, men det är ju inte säkert det är riktigt så.
Jag kan tänka mig att man erbjuder övernattning till kollegor och att det är en oskriven regel att man då lämnar ett litet bidrag till kassan. angel_not.gif
Azur
CITAT (*Stintan* @ 06-02-2012, 09:53) *
Dementerar å det bestämdaste! angry.gif Det vore bättre att du höll dig till vad du själv menar än yttrar dig om vad andra menar thumbdown.gif

...och sen säger du...

CITAT
Det var ju lite så jag tänkte också

...om att använda statliga medel för egen vinning är "ovanlig initiativrikedom".

Hade du tyckt att det var en "smart lösning" att svart hyra ut statlig egendom för egen vinning och för att köpa sprit om det varit Carema som gjort det? På nåt vis tror jag inte det.

Det är klart det är korruption. De som gjort det ska ha kicken, de har missbrukat allmänhetens förtroende.
*Stintan*
CITAT (Azur @ 06-02-2012, 11:20) *
...och sen säger du...

...om att använda statliga medel för egen vinning är "ovanlig initiativrikedom".

Hade du tyckt att det var en "smart lösning" att svart hyra ut statlig egendom för egen vinning och för att köpa sprit om det varit Carema som gjort det? På nåt vis tror jag inte det.

Det är klart det är korruption. De som gjort det ska ha kicken, de har missbrukat allmänhetens förtroende.

Hallå!!!!Vadå för statliga medel? Hur kan du jämföra Carema med detta?

Jag har väl överhuvudtaget inte sagt vad jag tycker om saken..bara om vad som står i länken. Så sluta tala om vad du tror att andra tycker vilket du nu gjorde igen! Resten är ju bara funderingar/tankar och frågor eftersom artikeln i länken innehöll alldeles för lite fakta.

Håll dig till saken och ge f*n i att lägga ord i andras mun!
malcolm
Jag tror inte det handlar om någon organiserad hotellverksamhet utan mera om brandmän som vill hjälpa sina besökande kollegor att få ett billigt rum över natten, tvivlar på att de ens har någon prislista utan att besökarna lägger en slant i kaffekassan. Skulle inte förvåna mig om någon som arbetar i samma lokaler men inte fått ta del av tårtan eller vad det nu kan vara har tipsat reportern av ren avundsjuka så enligt mig är det en storm i ett vattenglas (slang).
Azur
CITAT (*Stintan* @ 06-02-2012, 11:49) *
Hallå!!!!Vadå för statliga medel?

Vem tror du betalar stationen?

CITAT
Hur kan du jämföra Carema med detta?
Jag bara påpekar att du verkar göra skillnad på folk och folk.

CITAT
Håll dig till saken och ge f*n i att lägga ord i andras mun!

Jag håller mig till saken: detta är glasklar korruption, inget annorlunda än en kommunalpamp som låter sina anställda bygga en sommarstuga åt honom, inte en "smart lösning". Ingen tjänar på att man låtsas som om korruption är OK bara för att det är brandmän som skor sig.
Red Top
Azur,

kan du förklara för mig vari korruptionen ligger. Jag förstår ärligt talat inte vad du pratar om. Vi kanske inte har läst samma tidningsnotis.

Vem mutar vem, i det här fallet??
*Stintan*
CITAT (Azur @ 06-02-2012, 12:30) *
Vem tror du betalar stationen?

Jag bara påpekar att du verkar göra skillnad på folk och folk.

Jag håller mig till saken: detta är glasklar korruption, inget annorlunda än en kommunalpamp som låter sina anställda bygga en sommarstuga åt honom, inte en "smart lösning". Ingen tjänar på att man låtsas som om korruption är OK bara för att det är brandmän som skor sig.

Nu gör du det igen!!!

Jag tycker du ska lära dig skillnaden på äpplen och päron. Har du alla fakta om saken?
gnon49
Undrar om man kan få hyra en brandbil svart. Allt verkar ju möjligt i Götet om man är stadd vid kassa. crazy.gif Men en mycket vacker stad i övrigt.
Cacki
Vad gnäller ni om?!
Det här visar väl på ett gyllne tillfälle för att ta till alliansens medicin mot svart verksamhet. Legalisera uthyrningen av sängplatser till samma kostnad som en hotellsäng, inför SUSS-avdrag för nattgästerna istället så kanske de har råd att betala för nattlogin....och HÄPP...vårt offentliga brandskydd finansierar sej själv!!
Wilmer
Ja, läst artikeln och tolkar det som om de investerat i egna verksamheten på stationen. Jag skulle vara nöjd om carema la vinsten på aktiviteter, god mat, bra möbler, bra personalpolitik o arbetsplats, åt/hos de gamla. Men så är ju inte direkt fallet...

Azur, jag tror att vi betalar stationen jag tror även att vi betalar så lite att de har drabbats hårt av budgetminskning precis som alla andra statliga/ kommunala verksamheter som knappt har råd att betala toapapper åt personalen längre.
Gita

Sen är det ju för övrigt inte bara inom brandkåren fiffel, mutor och korruption förekommer. Har ni redan glömt bort Göteborg Energi eller Göteborgs spårvagnar.
Gita
jaj-51
CITAT (Wilmer @ 06-02-2012, 22:50) *
Ja, läst artikeln och tolkar det som om de investerat i egna verksamheten på stationen. Jag skulle vara nöjd om carema la vinsten på aktiviteter, god mat, bra möbler, bra personalpolitik o arbetsplats, åt/hos de gamla. Men så är ju inte direkt fallet...

Azur, jag tror att vi betalar stationen jag tror även att vi betalar så lite att de har drabbats hårt av budgetminskning precis som alla andra statliga/ kommunala verksamheter som knappt har råd att betala toapapper åt personalen längre.

Snarare bedriver de Vandrarhem för sina kolegor, inkomsterna har inte redovisats.
Omfattningen är så stor att den är skattepliktig.
Än värre är att cheferna vet om det och inte styr upp det hela.
Fins det så många sängplatser och utrymmen över på brandstarionen så bör en rejäl översyn ske om hur våra resurser = skattepengar utnytjas.

I Göteborg har vi snart en mygel/fiffel skandal i vevckan där våra politiker och komunala bolagsledningar har ett mycket bedrägligt betende
malarmaster
CITAT (Gita @ 07-02-2012, 06:45) *
Sen är det ju för övrigt inte bara inom brandkåren fiffel, mutor och korruption förekommer. Har ni redan glömt bort Göteborg Energi eller Göteborgs spårvagnar.
Gita

ännu en kul diskussion.om en företagare försöker undkomma skatt genom något svartjobb kan det resultera i straffskatt,åtal för bokföringsbrott o i förlängningen riskera fängelse,gör man det på en brandstation eller liknande samhällsägd inrättning är det ett friskt intiativ.
gick en film för många år sedan,Nionde kompaniet,om hur man tjänar grova pengar genom att utnyttja ett regemente o dess resurser.
brandmännen här har väl inte gått så långt men nog skulle de redovisat inkomsterna då de utnyttjar kommunens anläggning.vet cheferna om detta blir de säkert åtalade.
Nu förekommer det säkert liknande saker runt om i sverige,det finns mutor o skandaler i varje kommun,jag ser bara i min egen o i närliggande kommuner,tyvärr vill inte tidningarna skriva om det trots dokumentation.Älmhults kommun fick avsätta två chefer i rad för korruption. straffet för dem,höga avgångsvederlag o notis i tidningen.mutor förekommer i upphandlingarna,stora företag har företräde mot små lokala,detta har jag själv upplevt i flera kommuner.
Sverige är visst korruperat,kanske inte lika mycket som andra länder men visst drar offentliga tjänstemän nytta av frikostiga rabatter i vissa affärer,badtunnor fritt levererade,tv-apparater m.m. allt i utbyte mot kommunala beställningar.
Rota i det ni journalister om ni vågar.hittils skrivs det inget lokalt.kanske av rädsla för olika krångel ? el,sophämtning m.m kan ju fallera?. Ulf
Cacki
CITAT (malarmaster @ 07-02-2012, 07:26) *
ännu en kul diskussion.om en företagare försöker undkomma skatt genom något svartjobb kan det resultera i straffskatt,åtal för bokföringsbrott o i förlängningen riskera fängelse,gör man det på en brandstation eller liknande samhällsägd inrättning är det ett friskt intiativ.gick en film för många år sedan,Nionde kompaniet,om hur man tjänar grova pengar genom att utnyttja ett regemente o dess resurser.
brandmännen här har väl inte gått så långt men nog skulle de redovisat inkomsterna då de utnyttjar kommunens anläggning.vet cheferna om detta blir de säkert åtalade.
Nu förekommer det säkert liknande saker runt om i sverige,det finns mutor o skandaler i varje kommun,jag ser bara i min egen o i närliggande kommuner,tyvärr vill inte tidningarna skriva om det trots dokumentation.Älmhults kommun fick avsätta två chefer i rad för korruption. straffet för dem,höga avgångsvederlag o notis i tidningen.mutor förekommer i upphandlingarna,stora företag har företräde mot små lokala,detta har jag själv upplevt i flera kommuner.
Sverige är visst korruperat,kanske inte lika mycket som andra länder men visst drar offentliga tjänstemän nytta av frikostiga rabatter i vissa affärer,badtunnor fritt levererade,tv-apparater m.m. allt i utbyte mot kommunala beställningar.
Rota i det ni journalister om ni vågar.hittils skrivs det inget lokalt.kanske av rädsla för olika krångel ? el,sophämtning m.m kan ju fallera?. Ulf

Det är naturligtvis inte ok att göra som brandmännen gjort, annars hade vi ju inte haft våra lagar och regler. Att vi svarar som vi gör kanske bara är svar på tal på argumenten om t.ex "att det är väl inget fel att tjäna pengar på äldrevården om de bara kan erbjuda en likvärdig kvalité på vården som kommunerna" när det är privata aktörer det handlar om. Då används liknande argument fast från andra hållet.

Fast just i det här fallet tycker jag dock att det finns en del förmildrande omständigheter kring det hela och med det menar jag att pengarna till största del faktiskt användes till att rusta upp interiören på stationen som annars ändå hade kostat (vita) skattepengar.
Nu har jag visserligen inte hängt med i nyhetsturerna runt den här "skandalen" men som jag förstått det så är det dessutom ingen som stoppat några pengar i egen ficka utan att de också använt en del till gemensamma aktiviteter på stationen och därför kan jag känna en viss förståelse även för detta.
Jag som också jobbar i den offentliga sektorn (sjukvården) vet ju hur strama reglerna är.
Ett litet exempel:
Med jämna mellanrum kommer det representanter från olika tillverkare till oss och demonstrerar t.ex. olika förbandsmaterial. Naturligtvis är detta en nödvändighet eftersom vi dels måste lära oss hur förbanden ska användas och dels för att vi ska bestämma om det över huvudtaget verkar intressant att pröva materialet.
Till dessa demonstrationer brukar de vilja ha med sej lite kaffebröd att bjuda på eftersom detta oftast sker i samband med våra fikapauser då det är störst chans att så många personal som möjligt kan samlas och lyssna. Detta har ifrågasatts uppifrån ledningen eftersom man är rädd för att det skulle kunna uppfattas som mutor om det kom ut bland allmänheten. Tidigare har jag tyckt att dessa argumenten låtit som rena löjan och att det ändå inte spelar någon roll eftersom representanterna ändå släpps in och att inte f-n beror det på lite kaffebröd ändå om vi väljer att nappa på produken eller ej. Det enda som sker är ju bara att produkttillverkarna slipper undan den merkostnadenen.
Inte heller kunde jag i min vildaste fantasi tro att folk skulle vara så småaktiga och ogina, att de skulle reagera på något sådant men hör man bara hur tongångarna går ibland bara här på Odla, så inser man att det kanske finns anledning till att dra öronen åt sej.
För tillverkarnas del kallas det väl för att man drar det på något representationskonto eller något och det uppfattas som helt ok, men de som döms som syndabockar är vi som jobbar i offentlig sektor. Muta eller att ta emot mutor, vad är skillnaden, kan någon förklara det för mej för det övergår faktiskt mitt förstånd...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon