Full version: Veckomatsedel
Eva i Skåne
Jag läser i middagstråden och funderar på hur många som gör upp veckomatsedel.
Vi gjorde det förr när barnen gick i skolan, bl a för att inte kollidera med skolmaten, men eftersom fantasin så ofta tryter vore det kanske något att återgå till...

Ni som planerar får gärna berätta lite hur ni tänker. Har ni bestämda dagar med t ex fisk, soppa osv? Kollar ni i reklamen vad som finns till extrapris? Handlar ni mycket när det är billigt och gör matsedeln efter vad som finns i frysen?
Det är inte rätterna på matsedeln jag behöver hjälp med utan hur ni planerar.
malcolm
Jag planerar inte så mycket numera sedan det bara är sonen och jag här hemma men jag brukar passa på att köpa mycket och lägga i frysen om något är "billigt". Så länge alla tre barnen bodde hemma hade jag lite koll på skolmatsedeln och av någon anledning blev tisdagar ofta fiskdagar, för det mesta är det aktuelle priser i affären som avgör vad jag lagar.
Bee
Vi har delvis planering av maten, dvs helgmaten. Det började för flera år sen då vi alltid helghandlade på torsdag efter jobbet. Man var ju tvungen att veta vad man skulle handla så det blev en liten ruta vid sidan om inköpslistan, typ:
Mat fredag:
Mat lördag:
Mat söndag:
Nu när vi inte jobbar längre och måste laga mat varje dag så har vi utvecklat listan till tors-mån, och ja - fisk på tisdag och fredag. Funderar starkt på att inkludera även tis -ons i listan.
Det hela bottnar i att jag tycker det är vansinnigt tråkigt att handla och laga mat, framför allt det här med att gå runt i mataffären. Inköpslistan (med menyerna) har förenklat den biten.
Och visst storhandlar vi och stoppar i frysen men mest när det är röd lapp på något, inte så mycket för att vi vill äta kyckling just då tex:)
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi gjorde några år en matsedel för jag tyckte att sambon handlar för ofta.

Man handlar mindre när man vet vad det blir för mat. Även om man byter ut vissa rätter.

Vi lagar ofta mat efter vad/vilka erbjudande man läser. Även fisk köper vi när det är bra pris och fryser in.

Jag tror det vore dags att börja med matsedeln igen.

Elisabeth
Gröna mormor
Vi hade månadsmatsedel när barnen var små och åkte till stormarknad och hade två kundvagnar och båda barnen med. På detta sätt fick vi mer totaltid med barnen. När dom blev större, fick dom skriva egna matlistor. När barnen flyttat hemifrån, gick vi över till veckomatsedel. Under vissa perioder skippade vi det och då steg också hushållskostnaderna, så vi är tillbaka på veckomatsedel och lägre kostnader samtidigt som vi kan ägna mer tid åt annat än att handla mat. Fisk en dag i veckan är en självklarhet, dock inte någon fast dag. Kollar ibland även på ICA:s hemsida, där det finns förslag till veckomatsedel OCH inköpslista därtill!
Skriver ut matsedeln i Word och sparar alla matsedlar med veckonummer och år. På så vis kan man kopiera matsedel från tidigare år och göra vissa justeringar.
Huggorm
Jag planerar medan jag handlar. Det jag råkar få syn på hamnar på matsedeln rolleyes.gif
merlin68
Jag ogillar att handla så därför gör jag det så sällan som möjligt.
Jag storhandlar en gång i veckan.

Jag har då planerat maten för 6 dagar framåt och en sjunde dag utan planering där man äter "rester" eller sånt behöver ätas upp pga hållbarheten.

Sedan brukar jag ofta komplettera ytterligare en gång i veckan med lite mer pålägg eller mjölk eller att en vara ska vara "dagsfärsk".

Om jag upptäcker extrapriser i en affär köper jag dessa och planerar in dem i den följande veckans matsedel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon