Full version: Salviasdden ruttnade
Pius
Lite fundersam r jag allt ver att mina frer av Salvia Rose Rhapsody och Silversalvia verkar ha ruttnat.

Jag sdde i Plugg-box i sjord. Tryckte fast frerna (fr visst r de ljusgroende?) Satte Plugg-boxen i den uppvrmda odlingsldan.

Jag har haft tv andra pluggboxar i samma odlingslda och dr har frerna grott, inga konstigheter alls.

Den enda skillnaden r att vi har haft problem med vrmen i huset nu nr det varit kallt ute. Det har nog varit s pass svalt som +14 grader i rummet dr de str. S vrmen i odlingsldan har nog varit betydligt svalare n normalt.

Men ska de verkligen ruttna p grund av det? Eller kan det bero p att frna hade frvarats kallt? De ena i vxthuset vid ngra f plusgrader och de andra kom via posten och nog ftt sig en liten kldknpp.

Fr vl prova att s de frn som r kvar och se om de vill gro.

Pius
Azur
Enligt "optimal frsdd" r Salvia varmgroende och ljusgroende, men ett annat tema bland deras rapporter r genomgende lg grobarhet. Temperaturen verkar ocks ha mycket stor effekt p groningstid, vid varmsdd har frna grott snabbt (5 dagar - 2 veckor) men vid sdd utomhus har det tagit uppemot tv mnader fr frna att gro.

Jag kan inte tnka mig att torra salviafrn skadas av kyla.
Pius
CITAT (Azur @ 06-02-2012, 11:16) *
Enligt "optimal frsdd" r Salvia varmgroende och ljusgroende, men ett annat tema bland deras rapporter r genomgende lg grobarhet. Temperaturen verkar ocks ha mycket stor effekt p groningstid, vid varmsdd har frna grott snabbt (5 dagar - 2 veckor) men vid sdd utomhus har det tagit uppemot tv mnader fr frna att gro.

Jag kan inte tnka mig att torra salviafrn skadas av kyla.

Hm det slog mig just att jag sdde ngra provfrn i hstast och de grodde nstan omgende, i vxthuset.

Ska kanske se tiden an lite innan jag ger upp hoppet om dem. Fr det r nog hgst 1 vecka sen jag sdde dem, kanske ngra frn som inte ruttnat.

Pius

Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon