ingarbo
Fick fr ngra dagar sedan DN Bostad hem i brevldan och dr nmdes ngra sorter som har varit ute under ett antal r men som nu r p ingng igen.
Vad som utnrker en "tantblomma" r att den har mnga blommor som mste nypas bort i takt med att det kommer nya. Tantblommorna anses nd vara lttsktta.

Hr r tantblommorna:

Hngsaintpaulia "Rokoko Rose"
Blomsterbegonia "Netja White"
Fnsterviva "Primula Obconica"
Doktor Westerlund
Klver, "Oxalis triangularis"
Bladbegonia "Royal colours"
Streptocarpus
Venushr "Adiantum raddianum"

Av dessa rara vxter har jag hngsaintpaulia och Doktor Westerlund. Westerlund vxer hos mig enormt stor varje sommar och den blir i strsta laget fr att bras in men den mste ju in. Jag klipper ner den och tar skott till dom som vill ha, just nu r den ena ca 1 meter hr, riktigt tt och fin.

Har ni ngra "tantblommor"?

mamamaggan
Dr Westerlund och Streptocarpus har jag. Ska precis skaffa lite nya streptosar fr jag tycker det r kul med ovanligare blomfrger.

Tnker korsbefrukta dem och sedan s frerna fr att ev f lite roliga " egna " blommor.
Rebecca
Hur fr man Doktor Westerlund att blomma? Har en som var stor och fin i somras men inga blommor fick den... sen klippte jag ner den och nu hller den p att vxa till sig. Ingen mjlighet till kallare frvaring under vintern s den str i fnstret ret om. Kan jag hjlpa den p nt stt?
Peztis
Doftpelargoner blommar p vren p frra rets skott om jag minns rtt. Eftersom vi har pippi p attt beskra pelargoner s klipper vi ocks bort blomningen...
Woodii
Jag har en (ett?) venushr, fast de brukar vl aldrig blomma? Det rknas vl till ormbunkarna, s vitt jag vet. S just det kriteriet uppfyller den ju inte. Saintpaulia har jag ocks, en vanlig vit.
ingarbo
CITAT (Rebecca @ 06-02-2012, 18:56) *
Hur fr man Doktor Westerlund att blomma? Har en som var stor och fin i somras men inga blommor fick den... sen klippte jag ner den och nu hller den p att vxa till sig. Ingen mjlighet till kallare frvaring under vintern s den str i fnstret ret om. Kan jag hjlpa den p nt stt?

Min blommade frra sommaren och jag gjorde inget srskilt med den. Jag kan ha den ganska stor s jag klipper den bara om den blir ful eller om jag ger bort toppskott.
Jag frvarar den den mesta tiden inomhus under vintern, 18-20 gr, vattnar den ibland och den r fin hela tiden, tar endast bort ngra enstaka blad emellant som gulnat.

S det r mjligt att den blommar p frra rets skott, precis som Peztis sger, hon verkar ha "grna fingrar".

Ska frska underska blomningen kommande vr/sommar.

CITAT (Woodii @ 06-02-2012, 20:18) *
Jag har en (ett?) venushr, fast de brukar vl aldrig blomma? Det rknas vl till ormbunkarna, s vitt jag vet. S just det kriteriet uppfyller den ju inte. Saintpaulia har jag ocks, en vanlig vit.

Just det ja, blommande venushr har inte jag heller sett confused.gif Ska kolla i tidningen igen!
aldo
CITAT (Rebecca @ 06-02-2012, 18:56) *

Dr Westerlund ska klippas ner p hsten om du vill att den ska blomma .
Frvara svalt s ska du se att den blommar fram p sensommaren ;men ha den ute i solen .
Stor kruka och nring ger jag min och den har alltid blommat !

aldo
Saintpaulia

Doktor Westerlund

Klver, "Oxalis triangularis"

Streptocarpus

r min sk Tantblommor ;-)
[font="Comic Sans MS"][/font]
blomma.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon