ingaröbo
Fick för några dagar sedan DN Bostad hem i brevlådan och där nämdes några sorter som har varit ute under ett antal år men som nu är på ingång igen.
Vad som utnärker en "tantblomma" är att den har många blommor som måste nypas bort i takt med att det kommer nya. Tantblommorna anses ändå vara lättskötta.

Här är tantblommorna:

Hängsaintpaulia "Rokoko Rose"
Blomsterbegonia "Netja White"
Fönsterviva "Primula Obconica"
Doktor Westerlund
Klöver, "Oxalis triangularis"
Bladbegonia "Royal colours"
Streptocarpus
Venushår "Adiantum raddianum"

Av dessa rara växter har jag hängsaintpaulia och Doktor Westerlund. Westerlund växer hos mig enormt stor varje sommar och den blir i största laget för att bäras in men den måste ju in. Jag klipper ner den och tar skott till dom som vill ha, just nu är den ena ca 1 meter hör, riktigt tät och fin.

Har ni några "tantblommor"?

mamamaggan
Dr Westerlund och Streptocarpus har jag. Ska precis skaffa lite nya streptosar för jag tycker det är kul med ovanligare blomfärger.

Tänker korsbefrukta dem och sedan så fröerna för att ev få lite roliga " egna " blommor.
Rebecca
Hur får man Doktor Westerlund att blomma? Har en som var stor och fin i somras men inga blommor fick den... sen klippte jag ner den och nu håller den på att växa till sig. Ingen möjlighet till kallare förvaring under vintern så den står i fönstret året om. Kan jag hjälpa den på nåt sätt?
Peztis
Doftpelargoner blommar på våren på förra årets skott om jag minns rätt. Eftersom vi har pippi på attt beskära pelargoner så klipper vi också bort blomningen...
Woodii
Jag har en (ett?) venushår, fast de brukar väl aldrig blomma? Det räknas väl till ormbunkarna, så vitt jag vet. Så just det kriteriet uppfyller den ju inte. Saintpaulia har jag också, en vanlig vit.
ingaröbo
CITAT (Rebecca @ 06-02-2012, 18:56) *
Hur får man Doktor Westerlund att blomma? Har en som var stor och fin i somras men inga blommor fick den... sen klippte jag ner den och nu håller den på att växa till sig. Ingen möjlighet till kallare förvaring under vintern så den står i fönstret året om. Kan jag hjälpa den på nåt sätt?

Min blommade förra sommaren och jag gjorde inget särskilt med den. Jag kan ha den ganska stor så jag klipper den bara om den blir ful eller om jag ger bort toppskott.
Jag förvarar den den mesta tiden inomhus under vintern, 18-20 gr, vattnar den ibland och den är fin hela tiden, tar endast bort några enstaka blad emellanåt som gulnat.

Så det är möjligt att den blommar på förra årets skott, precis som Peztis säger, hon verkar ha "gröna fingrar".

Ska försöka undersöka blomningen kommande vår/sommar.

CITAT (Woodii @ 06-02-2012, 20:18) *
Jag har en (ett?) venushår, fast de brukar väl aldrig blomma? Det räknas väl till ormbunkarna, så vitt jag vet. Så just det kriteriet uppfyller den ju inte. Saintpaulia har jag också, en vanlig vit.

Just det ja, blommande venushår har inte jag heller sett confused.gif Ska kolla i tidningen igen!
aldo
CITAT (Rebecca @ 06-02-2012, 18:56) *

Dr Westerlund ska klippas ner på hösten om du vill att den ska blomma .
Förvara svalt så ska du se att den blommar fram på sensommaren ;men ha den ute i solen .
Stor kruka och näring ger jag min och den har alltid blommat !

aldo
Saintpaulia

Doktor Westerlund

Klöver, "Oxalis triangularis"

Streptocarpus

är min sk Tantblommor ;-)
[font="Comic Sans MS"][/font]
blomma.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon