Mia i trädgården
06-02-2012, 19:53
Hur känslig är barken på fruktträd? Jag tänker om den skadas av att man lutar en stege emot när man skall komma upp en bit för att beskära / plocka frukt.
Hittills har jag virat en handduk runt den delen som skall vila mot trädet, för att undvika att stegen skaver. Men är trycket skadligt alt att man klättrar i trädet (försiktigt förstås)? Har en vän som bara använder en vikbar stege för att slippa luta mot trädet. Jag antar att trädets ålder spelar in men om man tänker sig ett träd på ca 8-10 år.
Huggorm
06-02-2012, 20:04
Virar man en handduk runt som du gör så bör det inte vara något problem, då fördelar man ut trycket ganska bra
I ett 100-årigt träd finns ju delar som är 100 år men de flesta delar är ju yngre. All yngre ved har slät och tunnare bark, som under plockningstiden ofta är mjuk också. Det kan ta 40-50 år innan äppelträds stam och grenar utvecklat grov, flerlagrig bark.
Jag gör som du - har med mig handduk, tygsjok och sämskskinn och virar eller lägger mellan stege och gren. Ofta ställer jag stegen först, och går upp med handduk i samband med att jag sätter fast stegen med spännband.
Vissa träd på allmänna marker som det plockas mycket i kan också få skador i den grova barken av mycket tramp. Då kan det vara bra att sätta dit en "klivbräda" med rep mot stammen så att man lockas ställa sig på den. Den får man ta bort och sätta dit på olika ställen så att repen inte skadar.
Mia i trädgården
08-02-2012, 09:27
Skönt att höra, då vet jag.
Tack
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.