Rödlöken börjar bli dålig nu, jag får plocka nästan varje dag en till komposten. Jag har ändå kanske 10 kg kvar ev. mer jag har inte vägt dom.
Går det att skala och hacka och fysa in dom nu?
Lady Hamilton
06-02-2012, 21:17
Ja det tror jag går utmärkt Köper ofta mycket lök på engång, hackar och fryser in. Väldigt snabbt och behändigt att ha till vardags. Jag brukar frysa in i plastpåsar som jag virar in i folie så slipper jag löklukt i frysen.
Peztis
06-02-2012, 21:35
Smart att frysa in, har inte ens tänkt tanken...
Man kan ju göra marmelad av det också fast jag har inte en aning om det är gott.
katah
07-02-2012, 21:09
Tackar , då vet jag vad jag ska sysselsätta familjen någon dag.... !
skånepåg
07-02-2012, 21:51
Har du en matberedare eller vad det heter, sån hackar sak maskin så hacka 10-20 kilo lök och bara frys in i påsar och bara ta fram och gräva vid behov, allt går att frysa nästan mot vissa saker som kan bli mjöliga och så som rotfrukter Men ha de i kylen annars jag har lök som är snart 2 månader gammal och är hårda och fina, ett bra tips med lök i kylen är att man gråter inte när man hackar de ^^
katah
08-02-2012, 14:24
Jap en matberedare har jag och har lärt mig att om man skalar löken under vatten, så blir det mer skonsamt mot ögonen
Skulle det fungera så med vitlök också, eller är det bäst att stoppa dom i oljan istället? I så fall har ni någon recept för den blandningen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.