Full version: Ludisia
Emser
Hej alla,
Jag har en Ludisia som jag köpte innan jul och som har blommat troget tills för ca 3 veckor sedan. Det är flera rotskott på gång, men de nedersta bladen har börjat att förlora sin mörkgröna färg och har övergått till någon form av rosa/röd ton... blink.gif Ska det vara så? Stämmer det att Ludisiastängeln som blommorna satt på kommer att dö eller kommer den att växa vidare? Om det är så att den kommer att växa vidare varför bleknar/muterar bladen?

Vore tacksam för svar!
kryddan
Jag är usel på att agne länkar, få se om det här funkar

[URL=http://www.saunalahti.fi/orkyhd/kkorkidea/s-Ludisia_discolor.htm] unsure.gif
Alpiner i Halmstad
Din planta beter sig helt normalt. Plantan blommar normalt omkring, efter jul. Efter blomningen vissnar stängeln, om den inte blivit pollinerad.
Plantan föbereder sig för att växa vidare. Plantan tar tillbaks så mycket näring den kan från de äldsta bladen. Under våren kommer plantan att skjuta nya skott från tillväxtpunkter bakom bladen där blomman satt.
Har krukan inte alltför nedbruten kompost, Kan Du låta plantan växa till sig under sommar och höst. Göd endast med hälften av den dos som Du ger till vanliga krukväxter. Låt krukan stå i ett österfönster under de soliga månaderna.
Se vidare vårt fotoalbum, där har vi mer bilder och skötselråd.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon