Full version: Ludisia
Emser
Hej alla,
Jag har en Ludisia som jag kpte innan jul och som har blommat troget tills fr ca 3 veckor sedan. Det r flera rotskott p gng, men de nedersta bladen har brjat att frlora sin mrkgrna frg och har vergtt till ngon form av rosa/rd ton... blink.gif Ska det vara s? Stmmer det att Ludisiastngeln som blommorna satt p kommer att d eller kommer den att vxa vidare? Om det r s att den kommer att vxa vidare varfr bleknar/muterar bladen?

Vore tacksam fr svar!
kryddan
Jag r usel p att agne lnkar, f se om det hr funkar

[URL=http://www.saunalahti.fi/orkyhd/kkorkidea/s-Ludisia_discolor.htm] unsure.gif
Alpiner i Halmstad
Din planta beter sig helt normalt. Plantan blommar normalt omkring, efter jul. Efter blomningen vissnar stngeln, om den inte blivit pollinerad.
Plantan fbereder sig fr att vxa vidare. Plantan tar tillbaks s mycket nring den kan frn de ldsta bladen. Under vren kommer plantan att skjuta nya skott frn tillvxtpunkter bakom bladen dr blomman satt.
Har krukan inte alltfr nedbruten kompost, Kan Du lta plantan vxa till sig under sommar och hst. Gd endast med hlften av den dos som Du ger till vanliga krukvxter. Lt krukan st i ett sterfnster under de soliga mnaderna.
Se vidare vrt fotoalbum, dr har vi mer bilder och sktselrd.
M.v.h. Bernt
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon