Full version: Ovanlig rödhake
Gröna mormor
Jag har läst i fågelböckerna och även observerat tidigare att rödhaken äter från marken. Nu har jag dock fått en ovanlig liten rödhake som har lärt sig att sätta sig vid fågelbordet, frömataren och talgbollshållaren!
kerstinbern
En del fåglar har problem att äta från talgbollar om man har nätet kvar runt dem, dessutom finns det risk att de fastnar med fötterna. För de fåglar som inte gillar att sitta exponerat på en talgboll, så kan man smula lite av en talgboll t ex intill en husgrund, där brukar det också vara skyddat mot snöfall.
sparvuggla
CITAT (Gröna mormor @ 07-02-2012, 09:22) *
Jag har läst i fågelböckerna och även observerat tidigare att rödhaken äter från marken. Nu har jag dock fått en ovanlig liten rödhake som har lärt sig att sätta sig vid fågelbordet, frömataren och talgbollshållaren!

Din rödhake är faktiskt ovanlig. Eller väldigt hungrig.........

Du kan hjälpa den genom att smula sönder talgboll och lägga ut på marken. Hårdkokta ägg (vitan) ska vara bra ersättning för insekter.
Hoppas den överlever resten av vintern!
Flemming
Gröna Mormor: Grannen under mig har en liten rödhake på uteplatsen/trädgården och den trivs också med att vara i och runt fågelhuset.
Ibland så är den uppe på förrådstaket och äter maten som jag lägger ut till den.
Talgbollarna tar gråsparvarna/pilfinkarna och det som trillar ner går till rödhaken...

Känns lite som om fåglarna har fått förändrade vanor men varför skulle människan vara ensam...
När jag var barn på 70-talet ,å lärde vi oss att talgoxen kan bara en melodi men numera är det bekräftat att den klarar över 40 stycken...

Sparvuggla: Skall be grannen lägga ut et hårdkokt ägg
Robbanp
"Min" rödhake här hemma har aldrig visat någon aversion mot att äta från fröautomat eller liknande. Den har nog aldrig läst dina böcker. wink.gif
Däremot har den lite udda preferenser avseende matsällskap. Den håller sig undan så länge pilfinkarna eller andra småfåglar är framme men ignorerar totalt både kajor och grannens katt.
EKLO
Mina två rödhakar äter också från automat och talgbollar, men godsakerna råkar sitta så att rödhakarna kommer åt dem genom att sitta på verandaräcket. Från fågelböckerna förstår jag det så här: Rödhakarna behöver inte äta från marken, men de behöver i allmänhet en plan yta att stå på, som den lilla listen på din bilds fågelmatningshus.

Det är ju begripligt, de äter normalt från marken när de själva söker mat, men å andra sidan sitter ju också rödhakarna på små grenar i buskarna här runt, så de bör förstås ha förmågan att sitta på annat än plana underlag? Det är väl just att äta samtidigt som de kanske är mer ovana vid?
Gröna mormor
CITAT (Robbanp @ 07-02-2012, 22:52) *
"Min" rödhake här hemma har aldrig visat någon aversion mot att äta från fröautomat eller liknande. Den har nog aldrig läst dina böcker. wink.gif
Däremot har den lite udda preferenser avseende matsällskap. Den håller sig undan så länge pilfinkarna eller andra småfåglar är framme men ignorerar totalt både kajor och grannens katt.

Tidigare har den föredragit att äta ensam, men nu kan alla fem, ett blåmespar och ett talgoxpar, glatt samsas i doftolvonet där jag har hängt upp talgbollar, jordnötsbehållare och så fågelbordet precis bredvid.
EKLO
CITAT (Gröna mormor @ 08-02-2012, 09:02) *
Tidigare har den föredragit att äta ensam, men nu kan alla fem, ett blåmespar och ett talgoxpar, glatt samsas i doftolvonet där jag har hängt upp talgbollar, jordnötsbehållare och så fågelbordet precis bredvid.

Så är det här också! I början kom rödhakarna en och en när det var fritt fram från andra fåglar. Nu samsas de emellanåt med blåmesar och talgoxalr, fast på var sin sida och med behörigt avstånd...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon