AnniiPannii
Hej!

har en tomt som slutar med gräsmatta enda ner till vår sjö. Det är en sluttning på en meter ner till sjön som nu bara har gräsmatta och allehanda buskar/sly. Jag tänkte göra en rabatt där i vår och undrar vad ni anser om denna kombinationen av växter. Vill ha relativt lättskött då det kan vara jobbigt att stå i vattnet och rensa ogräs wink.gif

Lammöra
Blå Axlobelia
Äkta förgätmigej
Hängslöja

(Lavendel kommer att rama in gången till bryggan)

Vi pratar om ca 50 meter som blommorna förhoppniingsvis ska täcka.
Ska förkultivera dem innomhus typ..NU smile.gif
Krolliljan
Antar att det är rätt soligt där. Hur är det med vätan? Blir det inte blött där nere? I s f tror jag inte att lammörat och lavendeln trivs.
AnniiPannii
Det är väldigt soligt där smile.gif Njaa det blir inte så blött som man kan tro det är väldigt bra dränerat så jag hoppas de trivs samt att lavendeln kommer vara på "landdelen" om man kan förklara det så smile.gif
Gunilla T
Jag vet inte om jag förstår rätt men menar du att göra en 50 m lång rabatt nedanför slänten och rabatten skall då gränsa till vattnet?

För att växterna skall ha en chans bör du nog rensa bort sly och ogräs och gräs, de har nog svårt att etablera sig annars.

Lavendel är en tålig växt men den tål inte vinterfukt. Kall, blöt lerjord på vintern är nog det känsligaste för den.

Hängslöja är en utpräglad stenpartiväxt som kräver att marken är väldränerad. Gärna upphöjda bäddar, blandat med grovt grus där fukten inte blir kvar.

Lammöron vill inte heller ha för blött, om du gör rabatten invid vattenkanten får du kapillärkrafter från vattnet som suger upp fukt i den omgivande marken.

Förgätmigej är den växt som kanske är mest lämpad att växa vid vatten.
AnniiPannii
Hej

Det är så svårt att förklara men det är en gräsmatta som är helt plan sen sluttar den ca en meter ganska kraftigt ner till vattnet (fortf gräsmatta). Det är uppbyggt med matjord och sen stora stenar under tror jag och min plan var att rensa bort ogräset/sly sen ta bort grässvålen och anlägga en rabbatt som ser trevlig ut vid vattnet. Nu har vi så fin tomt med brygga och sjö men det serut som en förvuxen skog vid vattnet (inte så trevligt). Jag ville ha blå axlobelia för den passar vid vattnet samtidigt som vi har vild vatten iris och diverse andra växter i vattnet (vissa mindre trevliga tongue.gif) lammöra och förgätmigej som kan sprida sig ganska kraftigt och om nått "hamnar på gräsmattan klipper jag helt enkelt bort det. Hängslöja till stenpartierna på vissa ställen och lavendel där det är torrt och "vanlig land".

Vet att lavendeln kan vara lite kinkig men de andra växterna är de någorlunda härdiga och sköter sig själv?
Då menar jag om de behöver nått daltande förutom vanlig trädgårdsskötsel smile.gif Är en svår vinkel att arbeta i så måste ha växter som sköter sig någorlunda själv och sprider sig.

Blev lite långt nu smile.gif
ingaröbo
Svårt att ge tips! Har själv en strandtomt och vill inget ha vid strandkanten förutom finkornig sand.

Funderar på om olika sorter av gräs kan fungera hos dig.
Vi har massor av plantor på en brant slänt i anslutning till stranden så stranden ska få förbli strand.
Vi har också problem med rådjur, har du också problem med det, i så fall blir ju växtvalet lite svårare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon