Hej
Det är så svårt att förklara men det är en gräsmatta som är helt plan sen sluttar den ca en meter ganska kraftigt ner till vattnet (fortf gräsmatta). Det är uppbyggt med matjord och sen stora stenar under tror jag och min plan var att rensa bort ogräset/sly sen ta bort grässvålen och anlägga en rabbatt som ser trevlig ut vid vattnet. Nu har vi så fin tomt med brygga och sjö men det serut som en förvuxen skog vid vattnet (inte så trevligt). Jag ville ha blå axlobelia för den passar vid vattnet samtidigt som vi har vild vatten iris och diverse andra växter i vattnet (vissa mindre trevliga

) lammöra och förgätmigej som kan sprida sig ganska kraftigt och om nått "hamnar på gräsmattan klipper jag helt enkelt bort det. Hängslöja till stenpartierna på vissa ställen och lavendel där det är torrt och "vanlig land".
Vet att lavendeln kan vara lite kinkig men de andra växterna är de någorlunda härdiga och sköter sig själv?
Då menar jag om de behöver nått daltande förutom vanlig trädgårdsskötsel

Är en svår vinkel att arbeta i så måste ha växter som sköter sig någorlunda själv och sprider sig.
Blev lite långt nu