Full version: Ampel
Annana
Hittade två jättefina ampelkrukor idag. Funderar på att ha de i växthuset. Vad odlar ni i ampel?
Funderade på jordgubbar eller tomat, eller om man ska sätta ngn av gurkorna i en ampel i växthuset, men de kanske blir för tungt?

Tips tack!
rosita
Jag odlar ampeltomat 'Thumbling Tom', den trivs både i växthus och utomhus och ger massor med tomater!

Sen har jag hängpelargoner i ampel också.

Gurka skulle jag aldrig våga odla i ampel, det blir nog för tungt.

Iren
CITAT (rosita @ 09-02-2012, 11:55) *
Jag odlar ampeltomat 'Thumbling Tom', den trivs både i växthus och utomhus och ger massor med tomater!

Sen har jag hängpelargoner i ampel också.

Gurka skulle jag aldrig våga odla i ampel, det blir nog för tungt.

Kan bara hålla med. Tomat i ampel är ju väldigt snyggt med:-)!
KRT
Utomhus kan man ha ampel-jordgubbar i dem!
Östh
Instämmer i KRT`s inlägg. Ampeljorgubbarna i skyddat läge utomhus, var en hit förra sommaren. Nu står plantorna i pallkragar under ett snötäcke. Hoppas de nu överlever och kommer i repris kommande sommar.
Annana
CITAT (Östh @ 11-02-2012, 18:54) *
Instämmer i KRT`s inlägg. Ampeljorgubbarna i skyddat läge utomhus, var en hit förra sommaren. Nu står plantorna i pallkragar under ett snötäcke. Hoppas de nu överlever och kommer i repris kommande sommar.

Brukar de få vara ifred från fåglarna i ampel? De jordgubbar jag har i landet försvinner direkt på grund av råkorna
KRT
CITAT (Annana @ 12-02-2012, 14:28) *
Brukar de få vara ifred från fåglarna i ampel? De jordgubbar jag har i landet försvinner direkt på grund av råkorna

Borde vara ganska enkelt att svepa ett nät runt om man har problem m fåglar. Å andra sidan tvivlar ag på att en råka eller koltrast kan ta jordgubbar som hänger ner från en ampel - ingen av arterna är ju en klättrare...
Östh
Inga som helst problem med fåglar vid amplarna uppe vid huset, tummenupp.gif däremot är problemet bekant ute vid trädgårdslandet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon