Full version: jordblandningar
theresen
hej. sitter och letar info om jordblandningar till mina blommor, hittar bra info förutom till hibiscusarna, det är väldigt många förslag så jag undrar vilken jord ni använder.

finns förslag på rhododendron + leca
plantjord + leca
kogödsel
blomjord + perlit
blomjord + vermikulit
blomjord + orkidée bark
blmomjord + lövkompost
1/3 grov torvmull + 1/3 komposterad bark + 1/3 komposterad kogödsel + leca + vermikulit

sen blev jag lite fundersam på bougainvillean, finns förslag på cirtusjord + leca och jag tyckte det verkade vettigt
Bassam
Hej
Det beror på vad du vill odla .
Obs
Till exempel, om du vill odla rosor

Det beror på vad du vill odlas du ska välja blomjord + perlit blomjord + vermikulitblomjord + orkidée barkblomomjord + lövkompost, men om du vill odla
Kaktus, du ska välja cirtusjord + leca- om du ska odla grönsaker , du ska välja plantjord + leca kogödsel.

H.Bassam

RitRat
Theresen frågar ju specifikt vilken jordblandning det ska vara för hibiscus och bougainvillea. Det står i frågan....
KRT
Blandar man inte i leca, perlit, vermiculit och orkidekompost för att göra jorden lite mer "lucker", dvs mindre kompakt och kanske en smula mer fuktighetshållande? I så fall är ju dessa 4 ungefär samma sak, och jag kan tänka mig att komposten är till för samma sak - skapa luckerherhet.

Jag hade INTE tagit kogödsel de ska stå inne, men det är förmodligen primärt näringen man är ute efter?

Som jag tolkar det vill hibiscusen ha lucker näringsrik, fuktighetshållande och möjligen något sur jord. Exakt hur du sedan fixar detta är nog mer beroende på vad du kan få tag på och har hemma, än vad de enskilda komponenterna kallas smile.gif

Exakt vad som är speciellt med citrusjord vet jag inte, kanske är den en smula surare än vanlig jord? Tvivlar dock på att det verkligen behövs, mina citrusar växer lika bra i citrusjord som i vanlig "blomjord med grönkompost" som jag har till allt annat....
theresen
läste på ett annat ställe att orkide komposten kan stjäla fukt och näring från växten, sånna som ska stå i jord då.

krt:
jag hade ju tänkt att gå till affären och köpa de grejer som behövs men eftersom det finns så väldigt olika förslag så vill jag ju veta hur andra gör och vilken blandning de har.
leca, perlite, vermiculit och orkidekompost har ju olika egenskaper.
är det fler jordar än rhododendron som innehåller sur jord?

citrusjord innehåller lera och det är väl det som finns kring medelhavet där mycket citrus och bougainvillea växer.
Alexander-VG-zon3
Roddisjord har fungerat väldigt bra för mina hibiskusar, de exploderade i blommor och blad när dom fick det.

Trillingblomma och citrus är ju inte naturligt växandes i medelhavsområdet utan är trädgårdsväxter där.
theresen
flaxss:
finns det små påsar med rhododendron jord? eller vad kan man mer ha det till?
(bor i lgh med balkong och planer för flera perenner på balkongen finns)

jag sa inte att bougainvillean och citrusen kommer från medelhavet, jag sa att de växer där.
citrus är ju en stor industri där, så dom måste ju trivas i den jorden.
johanlotta
PM:a kentbra och fråga honom. Jag såg att han nyss planterat flera hundra hibiskusar....så han har nog en idé om vilken jord som funkar:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon