theresen
07-02-2012, 22:13
hej.
har en elefanttunga - haemathus albiflos
jag VET att man inte ska plantera för ofta men nu har det blivit att det har blivit två plantor i en kruka och den kröp ur krukan så... jag skulle dela dessa men var för snabb och fick inte med rötter på den ena, jag påtade ner i jord ändå men undrar om det är kört eller värt att vänta på?
jag fick den ena att blomma för 5 1/2 år sen och undrar ju då hur lång tid tar det mellan blomningarna?
är kanske inte jätte snäll vid dom men har varit lite snällare nu i somras och då växte det som tusan och resulterade i att jag fick en extra.
dom står i söderfönster och rumpstemperatur året om och jag vattnar på fat ibland men dom blir sällan helt fuktiga ändå upp på ytan.
Åsa, mälardalen zon 2
08-02-2012, 08:23
Du är för snäll mot den. För att blomma brukar elefanttunga ofta behöva en sval (ca 10-12C), ljus och torr vintervila.
sandtrollet
08-02-2012, 21:09
Den ska stå i norr eller väst. Jag har massor och de växer så det knakar och blir fler och fler. Jag planterar om som oftast var 3-4 år. Krukan knakar nästan sönder och ingen jord nästan kvar. Mina blommar absolut Varje år....ungefär i början av september......underbart med alla samlade tillsammans. De ska nästan glömmas bort att vattnas som en kaktus. Man kan inte döda den med för lite vatten på vintern....jag vattnar lite mer i slutet på sommaren och när blommorna kommer. Lycka Till!!
theresen
11-02-2012, 21:41
10-12 grader har de aldrig stått. dom står upp mot fönstret och där drar det ganska mycket på vintern men det räcker kanske inte då.
har också för mig det var kring september den ena blommade.
jag är allmänt elak vid mina blommor men de har blivit härdade så de klarar en hel del.
elefanttungan står i lerkruka och får en gång på fatet nån gång ibland och det är inget stort fat.
men jag märker när den har fått stå i diskhon och suga till sig vatten så blir den finare och växer bättre.
jag väntar tills krukan är för liten innan jag planterar om.
skulle det funka att ställa ut den på balkongen under sommaren och sen ta in den när temperaturen går ner under 10grader? fast då kommer den ju in i rumsvärmen igen över vintern.
eller kan man ställa ut den till våren för att trigga blomning till hösten samma år?
sandtrollet: vilken temperatur har du dom i?
nån som vet om det är lönt att låta "sticklingen" stå i jord fast den ej har rötter?
Alexander-VG-zon3
11-02-2012, 22:20
Mina tar jag ut efter att frostrisken är förbi och tar inte in förens det går ner mot +1c. Dock är dom känsliga mot för mycket vatten, så ska dom stå under bar himmel är det viktigt med lucker och grusigjord. Jag avhärdar dom först mot vårsolen ute annars bränns dom när dom inte är vana vid solen sen senare efter avhä'rdning tål dom sol, minas står sen i sydöst läge ute. Ger regelbundet med näring under sommaren och sen på hösten tar jag in dom och så stor dom inne nästan helt torra hela vintern i rumstemp. Mina blommar lite när som ibland på vintern-våren ibland på sommaren-hösten. Sidoskott får lätt rötter på nytt, sätter dom i lucker jord sp brukar det komma rötter efter någon vecka.
theresen
12-02-2012, 13:46
flaxss:
jag vill ju gärna de ska blomma när de ska, men huvudsaken är väl att de blommar.
jag hade ju en tanke på att göra som du skrev så jag ska prova och se vad som händer.
vilken näring ger du dom?
ingaröbo
12-02-2012, 17:33
Jag har nog skött min planta för bra emellanåt. Har haft den i åtminstone 20 år och jag kan inte minnas en endaste blomma under åren. Plantan har ca 10 skott och de står trångt, knappt någon jord, vad är bäst att göra?
Monarda
12-02-2012, 19:04
Vi har ett par krukor på jobbet placerade så att dom står i förmiddagssol. En semester fick dom stå utan vatten i fyra veckor och efter det blommade dom för första gången. Har en hemma som aldrig har blommat, den är nog för bortskämd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.