Trampendal
07-02-2012, 23:45
Förra året köpte jag oxalis versicolor från Odla två gånger. Ingen gång lyckades jag få liv i dem.
Eftersom jag så gärna vill ha en köpte jag igen nu, kanske idiotiskt, den är ju inte den billigaste heller, men jag kan inte bara ge upp.
Jag har andra oxalis och de lever och frodas, men den här verkar speciell.
Finns någon här som lyckats med den?
Hur gör man?
Hej! Jag håller med dig. Jag har också försökt få dem att trivas, men det kommer inte ens något grönt från lökarna...
Men, jag provar för tredje gången gilt, och lyckas jag inte detta år heller så ger jag upp!
Skötselråd tas tacksamt emot.
Trampendal
08-02-2012, 23:57
CITAT (lolo @ 08-02-2012, 23:08)

Hej! Jag håller med dig. Jag har också försökt få dem att trivas, men det kommer inte ens något grönt från lökarna...
Men, jag provar för tredje gången gilt, och lyckas jag inte detta år heller så ger jag upp!
Skötselråd tas tacksamt emot.
Eftersom jag startade två likadana trådar hänvisar jag vidare till tråden under "Krukväxter".
Där finns fler svar.
Katarina Odla.nu
10-02-2012, 10:01
Hej!
Oxalis 'Versicolor' kan vara lite luriga eftersom knölarna är små. Det är viktigt att vattna ordentligt efter plantering och fram till uppkomst så att löken drar till sig fukt. Sen ska det inte vara konstant fuktigt utan jorden behöver torka upp lite emellan. Plantera i väldränerad, näringsrik jord i sol till halvskugga.
Det är en oerhört läcker blomma. Hoppas att ni som har beställt lyckas väl i år! Om inte ska ni så klart höra av er till vår kundtjänst för att få nya lökar!
Hej så länge!/Katarina
Crazy4Flowers
10-02-2012, 12:47
Skulle också vilja ha, köpte också av Odla i fjol, fick en ny då det inte kom upp något men den lyckades inte heller, har också andra Oxalisar som frodas.
Måste ha varit något fel på deras leverans.
Inger GMT
10-02-2012, 15:08
Hej
Eftersom jag har andra oxalis som blivit fantastiska köpte Versicolour förra året men ingenting kom upp.
Jag blev så besviken att jag inte ens tänkt på att köpa en i lår.
Det är i alla fall skönt att höra att jag inte var den enda som misslyckades.
Inger
http://www.ingers-gmt
Monica M zon 4
10-02-2012, 18:18
Jag har precis beställt oxalisen. Tyckte den såg helläcker ut! Hoppas verkligen jag kan få den att blomma. Har den vanliga gröna och den rödbladiga och de har jag haft i flera år!
Ugglemormor
11-02-2012, 15:02
Mina små plantor av oxalis, den mörkbladiga har blommat hela sommaren och nu har jag lyckats att få 2 av dem överleva under vintern som rumsväxter........ de är ju så läckra.
Beställde en del idag fr. Odla och nu tog jag den andra oxalisen som alternativ.
Den 3:e oxakisen av mina mörkbladiga hade jag samplanterat med annnat så den åkte iväg i höstas, men de 2 jag har, hade jag i mitt växthus hängande och de blommade hela sommaren.
Gav en väninna ett par "bitar" då jag fick dela på den största, men hon har inte lyckats att få dem att överleva..
Ganske en nybörjartur helt enkelt ........
Åsa, mälardalen zon 2
11-02-2012, 17:01
De rödbladiga är nog svårt ta död på. Jag brukar bara låta mina vissna ner och ställa dem ovanpå en bokhylla jag har i köket och sedan får de ligga där väldigt torrt hela vintern med kanske bara en liten skvätt vatten nån gång ibland. Har precis planterat mina knölar för att få dem och komma igång
Ugglemormor
12-02-2012, 12:04
Tack Åsa,
För info om hur du får dem att överleva.
Tar du bort bladen/blommorna, eller låter du den själv gå ner? Jag har endast blockat bort det som vissnat och vattnar sparsamt och de finns på en altan + 15.
Bra info att veta till nästa år, så tacka för det ......
Åsa, mälardalen zon 2
12-02-2012, 15:31
Jag brukar låta mina vissna ner av sig självt jag slutar helt enkelt bara att vattna när man ser på plantan att den börjar vilja vissna ner.
mamamaggan
12-02-2012, 16:16
Nu har vi fått så mycket tips så nu vore det väl sjutton också om inte någon av oss skulle få någon/några att växa och överleva.
Trampendal
13-02-2012, 00:24
CITAT (mamamaggan @ 12-02-2012, 16:16)

Nu har vi fått så mycket tips så nu vore det väl sjutton också om inte någon av oss skulle få någon/några att växa och överleva.
Ja, och den som lyckas först måste skriva och tala om hur det gick till.
Ugglemormor
14-02-2012, 13:20
Självklart!
Meddelar när jag ser att mina har överlevt vintern som inneväxter....
Men i fortsättningen kommer jag nog använda det knepet som Åsa skrev om att låta den gå i vila och sköta den lättare under vintern.......
mamamaggan
14-02-2012, 21:50
CITAT (Trampendal @ 13-02-2012, 00:24)

Absolut !
Gunilla T
15-02-2012, 11:15
Jag blev lite nyfiken på Oxalis versicolor och har försökt leta information om den men det finns inte mycket.
Den är iaf en alpinväxt som växer i sluttningar på bergen i Sydafrika i s.k. rasbranter. Av det kan man dra iaf några slutsatser. Inte för mörk växtplats, odlingssubstratet bör vara genomsläppligt, väldränerat men fuktigt. En del alpiner skickar ju ner rötterna ganska djupt för att leta fukt men tål inte tät, packad jord runt plantan, då ruttnar de. Upphöjda odlingsbäddar där vattnet inte stannar kvar men där stenar behåller en fuktig miljö för rötterna att leta sig ner till.
Rasbranter tillför näringsrika mineraler när vattnet rinner nerför sluttningarna och det är så växterna tillförs näring i till synes väldigt karga förhållanden.
Oxalis är ett släkte med ca 800 olika rena arter med vitt skilda krav på odling och olika härdighet.
Oxalis versicolor är höst/vinterblommande.
Alexander-VG-zon3
15-02-2012, 11:31
Dom två jag köpte för nåt år sen, stod i fullblom i Juli-aug tror jag det var.
Gunilla T
15-02-2012, 11:55
Alexander-VG-zon3
15-02-2012, 13:28
Synd man inte tog kort på dom man köpte då....... odlaren hade ett helt fält med blommande versicolor i
Juli-Aug. Stående i krukor fyllt med knoppar och blommor och blad.
Men ska bli kul att se med längre egna erfarenheter i kruka hur den funkar, här kommer det bli torr och mörk och torr vintervila (så som jag odlar dom andra) inget vinterblommande här inte

.
Gunilla T
15-02-2012, 14:21
Ahaa..där ser man. Men när blommade den hos dig sedan?
Alexander-VG-zon3
15-02-2012, 16:37
Nåt likande skrev jag i den andra tråden;
Den i kruka ruttnade på hösten (tror det blev för mycket regn plus i torvrik ''odlare'' jord) blommade till Sept nånting hade den levt hade den möjligen ändrat tillväxt perioderna och om MAN låter den få en vinter med mycket ljus och lagom svalt så den kan få mer naturliga förhålladen . Den jag satte ut blommade första året (då den var i blom då jag köpte den) men inte mer sen var grön och fin varje sommar-höst kanske lite gulare och fulare under torra och varma perioder, levde någon vinter utan täckning tror det blev 3vintrar där den kallaste var neråt -15c, men sen kom en kall vinter och det klarade den inte.
När jag köper nya, ska jag testa lite olika metoder med dom kanske även på friland igen och se vad som händer (här är det ju kallare).
Där jag köpte dom av (grossisten/odlaren) hade dom stående i varmväxthus på ebbaflood system med under matta. Tror inte det var det bästa då vissa hade fått mögel på bladen. Dock blommade dom mycket.
Lady Hamilton
16-02-2012, 03:10
CITAT (Trampendal @ 13-02-2012, 00:24)

Även jag hakar på här

vi får hjälpas åt och klura lite men jag är övertygad om att någon av oss kommer att lyckas i år
Gunilla T
16-02-2012, 09:09
Nu har jag hittat lite utförligare information om Oxalis versicolor när jag kom på att den allmänt kallas för Candy cane oxalis på engelska.
Det är tydligen så att den går i vila under torrperioden i Sydafrika. Den har ju lökar som efter tillväxtperioden innehåller allt den behöver och den vissnar nog ner helt precis som en del av de Oxalis vi odlar i trädgården.
När regnperioden börjar i Sydafrika väcks den till liv av regnet. Man kan säkert artificiellt manipulera den i växthus genom att låta den torka och vila för att sedan påbörja bevattningen för att få fram en blomning som inte följer växtens naturliga rytm.
Här är odlingsråd från en fantast;
http://www.growingwithplants.com/2010/12/c...ane-oxalis.html
mamamaggan
16-02-2012, 11:32
Tack , den ligger numera under favoriter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.