|
Jensoqvist
08-02-2012, 12:58
Hej! Var handlar man fröer för vintergröna växter om man har en vinterträdgård med subtropiskt klimat? Har försökt leta på internet men hittar inte riktigt det jag letar efter. Finns det något speciellt namn på växter som INTE tappar sina blad på vintern? Klimatet här i innergården är suptropiskt och det är 20-30 grader på sommaren och 10-15 grader på vintern. Vad är skillnaden på perenner och fleråriga växter när jag söker på olika frö-hemsidor? Trodde det var samma sak? Hur vet jag om de frön jag köper är växter som behåller sina blad över vintern? /MVH Jens
Gunilla T
08-02-2012, 13:22
CITAT (Jensoqvist @ 08-02-2012, 12:58)  Hej! Var handlar man fröer för vintergröna växter om man har en vinterträdgård med subtropiskt klimat? Har försökt leta på internet men hittar inte riktigt det jag letar efter. Finns det något speciellt namn på växter som INTE tappar sina blad på vintern? Klimatet här i innergården är suptropiskt och det är 20-30 grader på sommaren och 10-15 grader på vintern. Vad är skillnaden på perenner och fleråriga växter när jag söker på olika frö-hemsidor? Trodde det var samma sak? Hur vet jag om de frön jag köper är växter som behåller sina blad över vintern? /MVH Jens Nej, det finns inget gemensamt namn på städsegröna växter. Perenner och fleråriga växter är i princip detsamma utom bienner som är tvååriga. De fröer som säljs här är nog oftast härdiga växter som planteras ut på friland, en del av dem är ju städsegröna. Du kan kanske leta efter medelhavsväxter och alla våra krukväxter inomhus är ju växter som inte tål kyla. Du måste nog lära dig lite växtnamn för att veta vad du skall beställa.
Jensoqvist
08-02-2012, 13:39
Okej, vad irriterande att det inte framgår ifall de har kvar bladen på vintern eller ej. Om det är någon som har lite tips på klätterväxter/blommor som kan lämpa sig hos mig så säg till. Jag har kollat runt lite, men hittar ingen bra sida för växter som lämpar sig för detta klimat. Om det är någon som vet detta säg till, antar att jag får vända mig till utländska sidor?
kentbra
08-02-2012, 13:54
Vill du tropiska växter så kolla in min hemsida www.hoyamani.se Jag befinner mig varje vinter i >Thailand och kan skicka hem allt från frö till plantoir.
Kent
Du kan titta på vilka växter som säljs här på Flora-Toskana för att bestämma dig för vad du är intresserad av. Sedan kan du leta efter fröer.
Jensoqvist
08-02-2012, 14:25
CITAT (oliv @ 08-02-2012, 14:21)  Du kan titta på vilka växter som säljs här på Flora-Toskana för att bestämma dig för vad du är intresserad av. Sedan kan du leta efter fröer. Tack, det var en bra sida!
Som jag förstår, så är väldigt många av våra vanliga krukväxter sådana som skulle passa. Av de trädliknande: ficus, alla citrus, olika palmer, kaffeplanta, hibiscus, rumsask.... Av de klättrande: monstera, hoyor, murgröna, gullranka, cissus...
De växer under den varma årstiden och vilar med gröna blad kvar under den svalare. En del av dem jag nämnde kanske härstammar från lite olika zoner och inte bara den subtropiska, men de skulle nog trivas i ditt uterum är jag säker.
Åsa, mälardalen zon 2
08-02-2012, 15:39
Agave, kaktusar och många andra fetbladsväxter och sånt borde trivas och många av dem blommar ju vackert efter att ha stått svalt en period och de tål hetta under sommaren
Även såna medelhavsväxter som lager, oliv, rosmarin, nerium, myrten borde trivas utmärkt
Alexander-VG-zon3
08-02-2012, 19:12
På denna fröshop hittar du ganska många ovanliga och intressanta städsegröna växter som trivs i kruka i det läge och temp du kan erbjuda. Sidan; (dom skickar till sverige) http://www.rareplants.de/shop/
Hade jag haft sådana förutsättningar skulle jag satsat på trädormbunkar (ja, jag är avudsjuk!). Annars finns ju en hel del palmer etc som säkert trivs ypperligt, och de är städslegröna. www.palmkungen.se har en hel del roliga och exotiska växter, i olika storlekar, som säkert trivs utmärkt hos dig!
Jensoqvist
09-02-2012, 22:10
Rareplants var en häftig sida! Skulle vilja ha något som klättrar ner från min balkong på övervåningen.. Men vad jag förstår så vill de flesta växter klättra upp. Har provat förra året med blomman för dagen och det blev bara en boll när jag försökte tvinga den att klättra neråt!  Jo palmkungen har jag beställt växter från tidigare, har någon palm och bananplanta därifrån.  Har även bougganvilleal, doftranka, pelargoner m.m. Hade vindruvor men dessa dog på vintern. Kom aldrig några nya blad på våren av någon anledning.  Jag tänkte köra på http://www.impecta.se/sv/artiklar/rod-solros.html i en långsmal kruka på uteplatsen där grannarna går förbi. Har även en stor kruka med en benjaminfikus där tänkte jag sätta http://www.impecta.se/sv/artiklar/stjarnklocka.html som marktäckare och som hänger ner vid kanterna med lite tur. Sen från min balkong tänkte jag prova denna http://www.impecta.se/sv/artiklar/barranka.html . Men jag vill hja något mer som blommer mycket och som kan växa neråt!
Inga subtropiska eller tropiska växter släpper väl bladen på vintern?
En del släpper i och för sig bladen och har en viloperiod när det är som torrast under sommaren ("översomrar").
Alexander-VG-zon3
09-02-2012, 23:38
Det beror ju på vilken nyans av sub/och tropiskt klimat det är och vilken växt, både granatäpple och fikon kan ju vara mer eller mindre gröna/vintergröna i väldigt varmt klimat men i kallare klimat så får dom höstfärg och fäller alla bladen. Och tropiska som fäller vid torka kan ju fälla vid kyla för att klara sig.
Jensoqvist
10-02-2012, 15:43
CITAT (Azur @ 09-02-2012, 23:33)  Inga subtropiska eller tropiska växter släpper väl bladen på vintern?
En del släpper i och för sig bladen och har en viloperiod när det är som torrast under sommaren ("översomrar"). Vindruvor jag hade tappade bladen och fick nya första året. Men andra året tappade den bladen och fick inga nya till våren.... Och det var vindruvor från subtropiska trakter.. Det är nog väldigt olika. Tappar inte många träd blad i tex södra frankrike?
Alexander-VG-zon3
10-02-2012, 16:09
I just södra Europa är det bara på öarna och utmed södra kusterna som garanterat håller sig frostfritt. Det kan bli både snö och frost ibland oftare, ibland mer sällan. Södra Frankrike har medelhavsklimat men kan bli ganska kallt på vintern och har mer nederbörd än österut så där kan man odla mer lövfällande träd.
Om vinrankan inte fick tillräckligt kallt så kan det bli att den inte slår ut, kan också vara att den haft det för kallt och dött av frostskador. Eller att den fått för mycket eller för lite vatten.
CITAT (Azur @ 09-02-2012, 23:33)  Inga subtropiska eller tropiska växter släpper väl bladen på vintern? En del släpper i och för sig bladen och har en viloperiod när det är som torrast under sommaren ("översomrar"). Nu blir det här off topic, ursäkta. Blad de tropiska o subtropiska växterna finns en oändligt stor variation. Vissa, skulle tro de flesta, är gröna hela året, förnyar sina blad lite i taget utan att det märks. En del andra tappar alla blad samtidigt kortare eller längre perioder (3 veckor upp till 6-7 månader) när det finns mindre vatten. Sommar o vinter kan man inte tala om, hellre då torrperiod och regnperiod. Sen finns det vissa växter som tappar sina blad under regnperioden, till exempel "winter thorn" som också heter "apple ring acacia".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|