Mia i trdgrden
Kolla in denna film! mnga sorters ppeltrd p liten yta. Kul att se, men jag tycker nog att sttliga gamla frukttrd r mer charmiga ;-)

Det som slr mig r att trden r s sm och nd fruktbrande med stora frukter. Trden r bara ca 1 m hga. Hr kommer ngra frgor:

r trden:
1) Unga och drfr sm?
2) Hrt beskurna fr att hllas lga?
3) Svagvxande grundstam?

De f stammar man ser r inte srskilt kraftiga.

http://blip.tv/midfex/showcase-gene-yale-s...-orchard-385698

Vad tror ni?
sa, mlardalen zon 2
Svagvxande grundstammar lr det vara kan ge riktigt sm trd vissa sorter utan beskrning och det r mycket vanligt de stter frukt tidigt oh ofta blir det rikliga skrdar trots den lilla storleken
johanna_zon3
Jag sg det hr klippet frra ret d jag var helt uppslukad av pplen och ympning och det r alltid roligt att se en samlares trdgrd. Det r vldigt spnnande att se hur olika man kan/vljer att odla och det kan i bsta fall ge en annan infallsvinkel p trdgrderande som i sin tur kan berika ens egen. Jag kan tnka mig att det mste vara mycket beskring, putsning och gallring fr den hr mannen i vilket fall som helst.

/ Johanna
Cilla
Ja det r verkligen frga om olika sorters odlingar. Vda stora ppeltrd r ju som "stolpar" i trdgrdarna, ofta viktigare fr rummen de skapar n fr frukten.

Jjag har p senare r roat mig en del med svagvxande frukttrd. De r lite mer som lngvariga perenner, och det r inte hela vrlden om en och annan stryker med. Beskrningen r enkel, de behver helt enkelt inte beskras mycket alls.

40 frukter sger han att han fr p sina trd. P grundstammen B9 kan man nog f ca 100, och p den avsevrt strre MM106 skert 500. Och vad ska vi gissa r medel fr A2? 1000 frukter?
Mia i trdgrden
Tack fr era svar, ven om jag r lite sen med att tacka! wink.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon