Mia i trädgården
Kolla in denna film! många sorters äppelträd på liten yta. Kul att se, men jag tycker nog att ståtliga gamla fruktträd är mer charmiga ;-)

Det som slår mig är att träden är så små och ändå fruktbärande med stora frukter. Träden är bara ca 1 m höga. Här kommer några frågor:

Är träden:
1) Unga och därför små?
2) Hårt beskurna för att hållas låga?
3) Svagväxande grundstam?

De få stammar man ser är inte särskilt kraftiga.

http://blip.tv/midfex/showcase-gene-yale-s...-orchard-385698

Vad tror ni?
Åsa, mälardalen zon 2
Svagväxande grundstammar lr det vara kan ge riktigt små träd vissa sorter utan beskärning och det är mycket vanligt de sätter frukt tidigt oh ofta blir det rikliga skördar trots den lilla storleken
johanna_zon3
Jag såg det här klippet förra året då jag var helt uppslukad av äpplen och ympning och det är alltid roligt att se en samlares trädgård. Det är väldigt spännande att se hur olika man kan/väljer att odla och det kan i bästa fall ge en annan infallsvinkel på trädgårderande som i sin tur kan berika ens egen. Jag kan tänka mig att det måste vara mycket beskäring, putsning och gallring för den här mannen i vilket fall som helst.

/ Johanna
Cilla
Ja det är verkligen fråga om olika sorters odlingar. Våda stora äppelträd är ju som "stolpar" i trädgårdarna, ofta viktigare för rummen de skapar än för frukten.

Jjag har på senare år roat mig en del med svagväxande fruktträd. De är lite mer som långvariga perenner, och det är inte hela världen om en och annan stryker med. Beskärningen är enkel, de behöver helt enkelt inte beskäras mycket alls.

40 frukter säger han att han får på sina träd. På grundstammen B9 kan man nog få ca 100, och på den avsevärt större MM106 säkert 500. Och vad ska vi gissa är medel för A2? 1000 frukter?
Mia i trädgården
Tack för era svar, även om jag är lite sen med att tacka! wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon