Lavendel3
08-02-2012, 15:58
I höstas grävde jag upp en liten rotknöl av en Pion hemma hos min pappa. Eftersom den hade minimalt med rötter valde jag att plantera den i en kruka som jag senare ställde in i mitt kallgarage. För ett par veckor sedan blev det kallt och jag var rädd att min pion skulle frysa sönder så jag tog in den i stugvärmen. Nu har den skjutit skott och jag undrar hur jag ska göra för att få den att leva fram till det är dags att plantera.
Gunilla T
08-02-2012, 16:13
Du får nog sköta om den som en krukväxt. Sätter du den ute nu så dör den med stor sannolikhet pga temperaturskillnader.
Innan du planterar ut den bör den avhärdas för att långsamt vänja sig vid sol och vind.
Lavendel3
08-02-2012, 16:21
jag är rädd för att den bara kommer att bli lång o tanig. tror du att det räcker med "vanligt" fönsterljus?
Gunilla T
08-02-2012, 16:33
Ja, förmodligen eftersom ljuset inomhus är otillräckligt för växter som skall spira i vårljuset utomhus....men den kommer att överleva men inte bli vare sig tät eller buskig i år.
Kan du inte lägga den i en stor hink och inbäddad i jord, sen packa in hela hinken i filtar så den inte fryser och ställa den i garaget igen? Är det bara skott så borde de ju inte hinna utvecklas så radande fort utan att värmen hinner i kapp ute. Så hade Jag gjort
Den blir ju som en potatis nu kan man säga, och de förgror man ju på det sättet och sen ner i jorden. Och de får ju skott såhär års nästan ju!
Gunilla T
09-02-2012, 09:32
Hmmm...den har ju redan börjat vegetera och fått gröna skott eftersom den tror att det är vår pga av inomhusvärmen. Packar man ner den i mörker igen kommer de gröna skotten att vissna ner pga ljusbrist. Om den sedan orkar komma igen när våren kommer vet jag inte.
Jag skulle nog låta den växa inomhus och se denhär säsongen som förlorad vad gäller blomning men den kommer att överleva om den bara avhärdas på ett varsamt sätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.