Full version: Wanda orkidé
Mix
Köpte med mig en fantastisk blå Wanda från Thailand i julas....men den kräver mer skötsel än ett spädbarn har jag förstått nu. Det mesta av de tunna halvmeter långa rötterna har ramlat av, men det växer ut ett par tjockare som är fasta o fina. Har den står i en stor glascylinder med sten i botten på dagarna och på nätterna står den med rötterna i en hink vatten. Vad mer kan jag göra?? Den var ju inte dyr i inköp, men vore kul att kunna få den att aklimatisera sig här. Ska tillägga att den står över ett värme element dagtid. Hoppas på råd.
Monaxe
En Wanda behöver massor med fukt för att må bra, dvs duschas dagligen, men inte stå med fötterna i vatten. Jag tror inte att det är så bra att låta den stå i vatten över natten.

Det som är det tunna trådliknande är tunna rötter, de lite tjockare är luftrötter. Om de tunna röttena börjar att gå av är jag rädd att din Wanda inte mår så bra.Mycket ljus och fuktig luft är det viktigaste för dem

Vintertid har jag mina i hängande i det ljusaste föstret och dusch dagligen. På sommaren brukar jag låta dem hänga ute så fort som tempen är över 10 grader på natten. Hänger dem skuggigt och duschar även då om det är torra soliga dagar. Brukar också sprya rötterna med vatten som jag har några droppar näring i.
Har också svårt att klara Wandorna över vintern, det är för torr luft och för mörkt för dem inomhus i vårt klimat.
Peztis
Har också en Wanda som jag tyvärr missköter vilket är otriligt synd eftersom vi fick den i förlovningspresent för ganska exakt tre år sedan nu. Den lever och få nya blad men har aldrig blommat om.

I alla fall... Det står i instruktionerna som hängde med i från de som drivit upp plantan att man ska fylla en balja med vatten varje eller varannan dag och låta den suga i sig i 30 min. Gärna lite orkidenäring också.

Min Wanda har aldrig haft några små vita rötter - inte ens när jag fick den. Den har endast de där lite olika tjockare rötterna och det är genom porer i dessa som den suger åt sig vatten ur luften i tropikerna. Man kan se att det kommer små luftbubblor ifrån dem när de står i vattenbadet och det är som det ska vara (har jag läst mig till).
Mix
Växten i sig ser inte ut att må dåligt och bara duscha den skulle inte räcka hos oss. Vi eldar med ved i kaminer o då blir inneluften jätte torr. Ja, jag får väl prova mig fram o hoppas på överlevnad. Sen är det ett plus om jag lyckas få den till att blomma igen.
Peztis
Jag läste om någon som tog med sig sin Wanda in i duschen varje gång! biggrin.gif

Ett tips är i alla fall att ställa en sprayflaska precis där växten står och spraya lite då och då. OK, kanske inte så snyggt men växten lär ju gilla det!
Monaxe
CITAT (Mix @ 09-02-2012, 18:55) *
Växten i sig ser inte ut att må dåligt och bara duscha den skulle inte räcka hos oss. Vi eldar med ved i kaminer o då blir inneluften jätte torr. Ja, jag får väl prova mig fram o hoppas på överlevnad. Sen är det ett plus om jag lyckas få den till att blomma igen.

Även vi eldar i kamin vintertid så luften är torr här också.
Alternativet kan kanske vara att spraya flera ggr/dag. Mina bruka blomma om efter sommaren, efter att ha fått hänga ute sommartid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon