Full version: Frostskador
niggle
Jag slarvade med att hålla frostfritt i mitt uterum, så mina citrusar verkar ha blivit skadade.
De späda skotten har kroknat och en del blad har krullat sig.
Stor sorg!

Är allt kört nu, eller finns det en chans ändå?
Alexander-VG-zon3
Vilka citrusar och vilken lägsta temperatur har där varit ?
niggle
Det handlar om ett citronträd, en kumqwat och två hemmasådda kärnor som har blivit jättestora. Jag tror att det är grapefruit.
Jag kan inte säga hur kallt där blev, men jag tror att det var rätt rejält.

Alexander-VG-zon3
Lever stammarna så kommer det nya skott, man ser snabbt om stammarna har dött, dom blir torra och mörkgröna ibland svartgråa senare bruna.

Nu måste du sköta dom noga och inte störa eller ändra för mycket. Lite vatten då och då när dom verkligen behöver det (är dom utan blad dricker dom mindre och har rötterna frusit med så dricker dom också mindre). Ställ dom ljust och varmt så om där ev finns liv så kan det börja växa och återhämta sig direkt.

Håller tummarna att dom klarar sig tråkigt när sånt händer
niggle
Tack för tipsen!
Ja, det är verkligen ledsamt. Men jag kanske har lite tur iallafall.
KRT
Förra vintern frös två av mina hemsådda citroner, jorden var djupfryst! Som tur var, hade jorden varit torr när den frös. Båda överlevde till faktiskt, men en del av stammarna och spädaste skotten dog, och fick klippas bort.

Jag satte dem inne, men svalt och under extraljus, samt var försiktig med vattningen. Och höll tummarn förståss smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon