Full version: Oxalis Versicolor
Trampendal
Jag lägger min fråga här med i hopp om svar.

Förra året köpte jag oxalis versicolor från Odla två gånger. Ingen gång lyckades jag få liv i dem.
Eftersom jag så gärna vill ha en köpte jag igen nu, kanske idiotiskt, den är ju inte den billigaste heller, men jag kan inte bara ge upp.
Jag har andra oxalis och de lever och frodas, men den här verkar speciell.

Finns någon här som lyckats med den?
Hur gör man?
mamamaggan
Har inget svar men hoppas på ett eftersom jag beställt flera Versicolor.

Hur gör man ?
Azur
Jag har aldrig haft den, men den såg ju himla trevlig ut så jag försökte kolla upp den. En sökning på nätet gav att:

"Oxalis versicolor is from the South West Cape (with predominantly winter rainfall), starting to grow in autumn and flowering in winter/spring before becoming dormant for a dry summer rest period. Best grown in a frost-free glass-house with plenty of light and air through the winter months."

Växter som vill växa på vintern och ha en torr vila på sommaren är ofta knepiga. Å andra sidan säger amerikanska sites att den är en lättskött och anspråkslös krukväxt. Så jag vet inte.
Trampendal
Det kanske är bättre att fråga om det är många som misslyckats då. smile.gif

Jag tänkte skriva till Odla och be dem ta fram en bra odlingsanvisnig,
och då är det kanske bra att få veta att flera haft problem med den.

Trampendal
CITAT (Azur @ 08-02-2012, 23:43) *
Jag har aldrig haft den, men den såg ju himla trevlig ut så jag försökte kolla upp den. En sökning på nätet gav att:

"Oxalis versicolor is from the South West Cape (with predominantly winter rainfall), starting to grow in autumn and flowering in winter/spring before becoming dormant for a dry summer rest period. Best grown in a frost-free glass-house with plenty of light and air through the winter months."

Växter som vill växa på vintern och ha en torr vila på sommaren är ofta knepiga. Å andra sidan säger amerikanska sites att den är en lättskött och anspråkslös krukväxt. Så jag vet inte.

Ja, visst är den fin! Det är därför jag envisas trots flera misslyckanden.

Men om det är som du skriver ovan är den ju inte intressant, jag har ett ljust svalt vinterutrymme men där är jag bara när jag vattnar
och då ser jag den ju inte annars. sad.gif
Eva i Skåne
Jag köpte också ifjol, men fick samma resultat som ni - dvs ingenting

Jag orkade inte reklamera och antar att det är ett antal med mig som inte meddelade Odla att det inte blev något.
Det vore kul att höra att det lyckats för någon, annars är det kanske inte lönt att dom finns med i försäljningsutbudet. confused.gif
Gunilla T
Jag undrar om den inte kräver ett alpinhus för att öht överleva på våra breddgrader - en gissning bara.
Eva i Skåne
Kanske det, men nåt grönt borde väl kommit upp under sommaren?
Åsa, mälardalen zon 2
Ajdå ska den vara så svår jag som beställt 2st förpackningar, trodde den var lika lätt som andra oxalisar.
Gunilla T
CITAT (Eva i Skåne @ 09-02-2012, 08:45) *
Kanske det, men nåt grönt borde väl kommit upp under sommaren?

Nu vet jag inget om just denhär växten men har den knölar till rötter? I så fall tror jag att den ruttnar om man planterar den i jord. Den går ju in i en viloperiod nu på våren, alltså tvärt om vad vi är vana med.

Plantera den i grus/sandbädd och ingen jord.
Alexander-VG-zon3
Jag har haft den för nåt år sen, köpte direkt från en grossist och det var på sommaren och då stod den i full blom. Den jag hade i kruka ruttnade. Den jag hade på friland klarade sig någon vinter utan täckning, blommade dock inte sen på friland. På friland odlade jag den på samma vis som sandoxalis. Lite mer täckning hade den kanske levt än. Tillägg den hade samma tillväxt och växtperiod som sandoxalis.
GunillaS
Jag köpte dem också förra året. Då inget hade hänt i krukan meddelade jag Odla, och fick en omgång nya. Men jag fick inget resultat av dem heller. Synd, för dom är ju fina. /GunillaS
Åsa, mälardalen zon 2
Den är alltså ganska köldtålig ifall den klarade sig nån vinter i sverige. Kanske en period med kyla kan väcka knölarna, någon som testat det? Kanske får testa nån kruka i värme och nån i kyla har ju beställt 2st förpackningar.
Gunilla T
Hittade denhär länken;

http://www.vanmeuwen.com/flowers/flower-bu...sicolor/27052VM

Oxalis versicolor är en alpin klippväxt från Sydafrika. Den är i vila på våren, sommaren och skall då stå mycket torrt. En del oxalis som jag odlar i rabatter försvinner ju efter blomningen. Om denhär gör på samma sätt, alltså är i vila när ni får den kommer den att sätta i gång tillväxten först på sensommaren/hösten och då först börja visa lite gröna skott.

Sätter man en så känslig alpinväxt i jord och vattnar den ruttnar den när den är i vila.

Plantera den i grus och börja försiktigt vattna på sensommaren - det tror jag är värt ett försök iaf.
Trampendal
Om den är så knepig som den verkar vill jag ha ingående information
om hur den ska odlas (det borde ju finnas när man beställer tycker jag) eller avbeställa.

Jag har i alla fall skrivit till Odla och bett att någon tittar in i tråden.
Trampendal
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-02-2012, 08:52) *
Ajdå ska den vara så svår jag som beställt 2st förpackningar, trodde den var lika lätt som andra oxalisar.

Det trodde ju jag också. sad.gif

CITAT (flaxss @ 09-02-2012, 11:19) *
Jag har haft den för nåt år sen, köpte direkt från en grossist och det var på sommaren och då stod den i full blom. Den jag hade i kruka ruttnade. Den jag hade på friland klarade sig någon vinter utan täckning, blommade dock inte sen på friland. På friland odlade jag den på samma vis som sandoxalis. Lite mer täckning hade den kanske levt än. Tillägg den hade samma tillväxt och växtperiod som sandoxalis.

I vilken zon hade du den på friland?
Alexander-VG-zon3
Verken den (versicolor) eller sandoxalisen vissnade/vissnar ner hos mig, kanske har att göra med att versicolor inte blommade på friland?. Lite gula blad kanske men inte helt och hållet. Sandoxalisen och några andra med silvriga blad har jag kvar. Där är dock några som vissnar ner efter blomningen av dom andra (har tyvärr tappat bort namnet), men det är inte alltid dom lever lite eget liv. Bland annat har jag en typ av sandoxalis i kruka som tittar upp sent och blommar sent medan andra år blommar tidigt och vissnar på sommaren, den övervintrar jag helt torrt i källaren.

Blev sugen att odla denna igen. Men då ska jag inte plantera den som vanlig krukväxt som jag gjorde med den i kruka, ute i stenparti trivdes den andra bättre.

Dock sandoxalisen (typen) som jag har här i kruka är vanlig jord, mend en kanske är tåligare mot fukt? fast den får ju inget vatten i källaren. Så det blir ju inte vinterufkt som nog är värst.

Trampendal
CITAT (Gunilla T @ 09-02-2012, 09:05) *
Nu vet jag inget om just denhär växten men har den knölar till rötter? I så fall tror jag att den ruttnar om man planterar den i jord. Den går ju in i en viloperiod nu på våren, alltså tvärt om vad vi är vana med.

Plantera den i grus/sandbädd och ingen jord.

Ja, den har knölar, eller rhizomer, som ser ut som andra oxalisar typ "triangularis" (om de nu heter så) som är väldigt lättodlade.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Trampendal @ 09-02-2012, 23:29) *
Det trodde ju jag också. sad.gif
I vilken zon hade du den på friland?

Nordöstra skåne zon 1-2. Har även med täckning fått den vanliga (både den med röda blad och den med gröna och röd rand) att klara sig på friland något år. Men ska man ha frilandsoxalis så är ju sandoxalisen (och andra liknade namnsorter) härdigare och tåligare. Sedan finns det ju vilda med men dom sprider sig mycket dock väldigt söta så dom sparar jag på norrsidan som marktäckare.
Jubbe063
CITAT (Azur @ 08-02-2012, 23:43) *

sydvästra kapprovinsens vinter är våran sommar, alltså odlas den från vår till höst :-)
Katarina Odla.nu
Hej!

Oxalis 'Versicolor' kan vara lite luriga eftersom knölarna är små. Det är viktigt att vattna ordentligt efter plantering och fram till uppkomst så att löken drar till sig fukt. Sen ska det inte vara konstant fuktigt utan jorden behöver torka upp lite emellan. Plantera i väldränerad, näringsrik jord i sol till halvskugga.

Det är en oerhört läcker blomma. Hoppas att ni som har beställt lyckas väl i år! Om inte ska ni så klart höra av er till vår kundtjänst för att få nya lökar!

Hej så länge!/Katarina
Alexander-VG-zon3
Man kan ju lägga dom i glas med vatten med så dom drar åt sig fukt (brukar jag göra med dom vanliga), då blir ju inte jorden blöt sen så dom inte ruttnat. För kan tänka mig att utan blad och rötter då ingen använder vatten så är det då risken finns att den ruttnar ?.
Eva i Skåne
Som jag minns var det inte rizomer som liknar t ex triangularis.
Jag tyckte det såg ut som just små lökar som hos deppeii.
Trampendal
CITAT (Eva i Skåne @ 10-02-2012, 13:32) *
Som jag minns var det inte rizomer som liknar t ex triangularis.
Jag tyckte det såg ut som just små lökar som hos deppeii.

Ja, så är det. Tringularis är ju mer som "korvar".

CITAT (flaxss @ 10-02-2012, 12:07) *
Man kan ju lägga dom i glas med vatten med så dom drar åt sig fukt (brukar jag göra med dom vanliga), då blir ju inte jorden blöt sen så dom inte ruttnat. För kan tänka mig att utan blad och rötter då ingen använder vatten så är det då risken finns att den ruttnar ?.

Det provade jag med den andra omgången, men inget resultat.

När alla som beställt har satt sina kan vi väl "träffas" i den här tråden (eller ny) och utbyta erfarenheter?
Någon kanske lyckas i år och kan dela med sig. smile.gif
mamamaggan
Bra idé tycker jag!

Vi kanske gör lite olika , tänker nog söka lite mer info innan jag gör något med dem.
JamtNilla
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-02-2012, 08:52) *

Jag tänkte också beställa denna urläckra 'blomman' men stryker den nog från listan... hade annars tänkt plantera den som vanligt krukväxt och ha stående inne i glasverandan där det är ljust och varmt sommartid och även varmt vintertid om solen lyser. Vanlig jord. Verkar inte vara någon här i tråden som gjort så och lyckats heller.

Synd, får hoppas mina O. Tricularis frodas igen som vanligt när jag tar fram krukan för omplantering snart *börjar planteringsklia i fingrarna nu* wink.gif
Trampendal
CITAT (JamtNilla @ 13-02-2012, 21:17) *
Jag tänkte också beställa denna urläckra 'blomman' men stryker den nog från listan... hade annars tänkt plantera den som vanligt krukväxt och ha stående inne i glasverandan där det är ljust och varmt sommartid och även varmt vintertid om solen lyser. Vanlig jord. Verkar inte vara någon här i tråden som gjort så och lyckats heller.

Synd, får hoppas mina O. Tricularis frodas igen som vanligt när jag tar fram krukan för omplantering snart *börjar planteringsklia i fingrarna nu* wink.gif

Du kan ju prova och då göra som Katarina på Odla skriver ovan, funkar det inte kan du ju reklamera.

Men om du gör det och lyckas måste du skriva här och ge oss receptet. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon