Alexandra
Vi sågade av ett tjugotal cypresser (cypresshäck) eftersom de skymde utsikten och tog bort allt ljus. Cypresserna planterades för 30 år sen och de var ganska stora. Nu finns stubbarna där! Det är jättefullt och jag undrar: hur får vi bort dem - det går väl inte att gräva bort dem? Vad har de för rotsystem? Tacksam för alla tips och ideer......
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns stubbfräsar att hyra + man kan anlita folk som kommer dit med en stubbfräs ifall man inte vill låta stubbarna förmultna med tiden.
Cilla
Rötterna behöver ni inte bekymra er om - cypresser skjuter inte rotskott och rötterna ger gott tillskott till jorden och allt annat som växer där, eller som ni vill plantera.

Vanligaste metoden att ta bort stubbar är att använda en jordfräs, som flisar ned stubben strax under marknivå eller djupare. Sedan sår man ovanpå det man vill ha; gräs, andra träd, lomsterrabatt ed.

Om ni inte vill plantera annat än gräs är den mekaniska metoden att såga ned dem alldeles vid markytan och så i ett tunt jordlager ovanpå stubben.
Karl-Göran Karlsson
Hej!

Jag planerar att så småningom ta ned en "tallhäck" eftersom den skickar alldeles för mycket rötter ut i den garage-plan som jag har. Asfaltytan blir alldeles förstörd av dessa bulor som rötterna ger upphov till så jag vill helst bli av med tallarna.

Nu är frågan - hur djupt fräser en stubbfräs? Jag avser att återplantera igen med en annan lite snällare häcksort (idegran eller thuja) och då behöver jag rätt så rejält djup med ny matjord. Alltså kan jag inte nöja mig med en stubbfräsning bara i ytan. Går det att fräsa ända ner till en halvmeter vilket nog är minimum för att ånyo plantera buskar på stället ifråga?
Cilla
Ja, det finns maskiner för ca 50 cm stubbfräsning, men inte ens i stadsmiljöer när träd byts ut fräser man alltid så djupt. Man gör en rejäl skål i stubben så långt ned man kan, häller ned jord och planterar den nya växten däri. Det äldre trädets förmultnande rötter fungerar sedan som perfekt syre- och näringskanaler för de nya växterna.

Ett alternativ till problem med trädens rötter i asfalt är att byta ut ytbeläggningen mot ett annat material, som inte tvingar trädet att söka syre mellan marklagret och den hårdbelagda ytan. Lägger man t ex grus och cementblock med hål där bildäcken ska gå håller sig rötterna längre ned.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon