P-A Albinsson
Jag har ett plommontrd som ger massor med rotskott. Fyra av dem har blivit sm trd som gav frukt i fjol (samma frukt). Jag har sparat ett antal rotskott till. Ngra r drygt metern hga nu. Kan jag ympa p en annan sort redan i vr? Eller hur stora mste de vara? Skarvymp?
RibesRubusVitis
Om det finns gott om plantor skulle jag absolut prva redan nu. Du har ju inget att frlora, men i bsta fall vinner du ett helt r. Vet inte vilken teknik som r bst; jag har misslyckats med bde plommon och krsbr. Men mitt persikotrd r ympat p ngot slags plommon, s kan du f ympris av olika Prunus-arter kan du ju testa med aprikoser och allt mjligt. P trdgrdsprogrammet i gr visades frresten stmandel, som gav frukt p sterlen...
Jan af Lis
Plommon r jobbigare att ympa n pple och pron, men det gr det ocks.

Jag har lyckats (ca 50% utfall) med klyvymp, dr ympen lggs ngot snett gentemot underlaget, fr att garantera att det blir cambiumkontakt p minst ett stlle. r rotskottet tillrckligt grovt s kr grna med dubbel klyvymp.
Cilla
Jag har ocks gjort klyvympar. Brjat tidigare att ympa n med krnfrukten.
Rotskotten som du fr upp r Prunus cerasifera, krsbrsplommon. Bsta frukten fr kompott och att frysa in som de r och anvnda i grytor, soppor mm sedan.
P-A Albinsson
Tack fr tipsen! D ska jag testa klyvymp ganska snart!

Om rotskotten r krsbrsplommon s r det gamla trdet det ocks fr frukterna r precis lika. Gula och mycket sta och goda.
Jan af Lis
Jag har redigerat mitt inlgg on klyvympning d ngra viktiga ord "fll bort".
P-A Albinsson
Klyvympningen genomfrd. Totalt 6 st, tv p rotskotten och 4 p de sm trden. Ngra reflektioner: En bra sak med klyvympningen r att ympgrenen redan sitter bra nr man fr ner den i springan. Det bli enklare att tejpa n nr man skarvympar eftersom man d mste hlla i bda delarna samtidigt som man tejpar. Speciellt pyssligt blir det med skarvymp med lite klenare grenar tycker jag. Det var kallare n frsta gngen jag ympade och eltejpen var drmed styvare vilket gjorde det hela svrare.

Sorterna var Sordavala blplommon och Liisu. Bara att vnta p resultatet nu. smile.gif
P-A Albinsson
sad.gif Det verkar inte s lovande med ymparna p plommontrden. De ser torra ut. Blir nog 0 % i r igen. pple och pron ser mer lovande ut. Jag har ympat ca 110 pple- och pronympar i vr s det kan ju bli rtt mycket som tar sig. smile.gif
P-A Albinsson
Aha! Efter exakt tre mnader s r det liv i en av rotskottsymparna. Den har sett rtt krd ut hela tiden fram tills nu. Fr tidigt att ropa hej, men nu finns det hopp. Intressant att det kan ta spass lng tid innan det kommer igng.
Cilla
Grattis! Se till att vattna lilla plantan s att den hller sig stark!
P-A Albinsson
Suck! sad.gif Ett sabla blsvder har blst av tv av mina ympar frn i fjol. Av nn anledning de 2 av ver 100 som jag helst ville skulle klara sig. En Gyllene Kitajka och s min plommonrotskottsymp. Gyllene Kitajkan plockade jag upp ympen och klippte tre nya av det som vxt under frra ret och ympade in p nytt. Jag tog ven den tvriga delen och ympade in. Fr plommonrotskottet s hngde den stackaren i en smal strng s jag satte frsiktigt tillbaka den och tejpade. Vi fr se.

Frgan r om man ska tejpa om ymparna innan vintern. Men det r ju ett jkla pyssel om man har mnga. Bsta r ju att skaffa nt vindskydd i min blsiga trdgrd.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon