AnniiPannii
Hej!

Ska fröså hängslöja och äkta förgätmigej och jag undrar hur ni gör med dessa sådder?`Såråden säger att jag ska så dem innomhus feb-mars eller ute från maj. Vilket blir bäst?
Sätter ni ut dem i kylan eller har ni dem bara inne?
Sen en lite fråga om frösådd på lavendel. Ska ha en massa lavendel och det blir dyrt att köpa alla plantor då jag ej har någon planta jag kan ta sticklingar på.
Nu har jag planterat dem i småkrukor i minidrivhus innomhus vilket det stod att man skulle göra men känner mig lite osäker på om det är rätt såråd. Har ni några erfarenheter från dessa frösådder

Tacksam för hjälp!

Anna
KarinSKARA

Sår du inne (vilket jag rekomenderar för tidigare blomning) skall du inte ställa ut dem fören frostrisken är över. Måste också vänjas försiktigt vid utelivet första 14 dagarna.
Lavendeln skall heller inte ut fören frostrisken är över.
Det går bra att toppa de du har och stoppa ner sticklingen i kanten på en kruka. På detta sätt kan du få dubbelt så många om du sköter dem ordentligt.
Passa noga med vatten så de inte torkar!!!
AnniiPannii
Jag sår de inne.. Fick så olika direktiv angående köldperiod när jag googlade så jag har inte satt ner dem i jorden än smile.gif Men idag blir det nog lite sådd.

Tack för svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon