Eva i Västerås
Vår stuga ligger utanför Skultuna, mitt i ett revir för en livskraftig vargflock.
Vi välkomnar dom till vår stuga.
Låt böndernas får vara ifred, vi har dukat bord!

Visste inte att rådjur var så begivna på thuja och fläder!
Det syns vem som trampat upp snön runt de buskarna.

Mördarsniglar och fästingar har jag inte inventerat än. Det var inte så mycket sånt i höstas.
Vi tog ju över stugan i september.

Jag misstänker att vi får sätta elstängsel eller viltstaket runt grönsakslandet till sommaren.
Eller finns det några andra universalsätt att skrämma bort djuren?
Ortens jaktlag, kanske?
Azur
CITAT (Eva i Västerås @ 09-02-2012, 12:55) *
Visste inte att rådjur var så begivna på thuja och fläder!

Hos oss är rådjuren värst. De äter nästan allt och trampar/fejar sönder resten. Vårt försök att plantera thujor blev snabbt bara kala pinnar, och i sambons grönsaksland försvann allt utom lök och brysselkål. Tillochmed jordgubbsplantorna åt de upp.

God tvåa är vattensork, vi har massor och eländena är mycket mer svårbekämpade än möss eftersom katterna inte kommer åt dem och de inte går i fällor.

Haren har inte gjort mycket väsen av sig hos oss, utom att den ringbarkade vårt äppelträd för några vintrar sedan, och vildsvin & grävling har bara gjort några hål i gräsmattan och ätit några blomsterlökar.

CITAT

Mördarsniglar och fästingar har jag inte inventerat än. Det var inte så mycket sånt i höstas.
Har ni mycket vilda däggdjur har ni nog tyvärr också mycket fästingar. Vi hade enorma mängder fästingar på vår tomt, men verkar ha lyckats få ner antalet genom att fälla träd, ta bort sly, och klippa gräs för att sol & vind ska komma åt att torka upp marken bättre, samt fällor för att bli av med smågnagare.

Borrelia är vanligt i ert område så var uppmärksamma på symptom som konstiga ringformade röda märken eller om det plötsligt börjar kännas som om det kärvar/knarrar och gör ont i fingerleder och nacke.
Man kan inte vaccinera sig mot borrelia än men enligt Lunds universitet är tydligen ett vaccin äntligen på väg nu.

CITAT
Eller finns det några andra universalsätt att skrämma bort djuren?

Det tror jag inte. Jag tror i alla fall inte på de "elektroniska skrämmorna".
Gossen Ruda
Staket är det enda som hjälper mot fyrfotadjur ovan marknivå.
Eva i Västerås
Jo, staket, jag vet. Men det ska finnas tid till allt också.
Tänkte först att jag kunde börja med potatis nästa år om vi inte hinner få upp staket.
Det har jag tidigare fått ha ifred.
Men - det var innan vildsvinen kom och bökade upp halva tomten, rabatter, gräsmatta, och framför allt runt jätteeken. Finns väl ingen som tror jag får ha potatisen ifred för dom?
Det blir att börja i liten skala och odla i kragar hela tiden täckta med fiberduk.

Vi har några andra projekt som går före staket.
Vi vill t.ex. kunna använda badrummet också!

Projekt för trädgården finns hur många som helst, annars.
Läplantering mot norr.
Renovera jordkällaren.
Stoort grönsaksland, med mycket potatis o rotsaker, så man är nästan självförsörjande på potatis och lök, och nästan på morötter o palsternackor.
Nya fruktträd (med skydd mot alla som vill äta upp dom!).
Nu finns ett rötaangripet äppel-familjeträd, som min duktige bror nästan dömde ut.

Och snälla, håll tummarna med oss att vi inte har vattensork! Åkersorken är nog besvärlig.
Lokan
Potatis är mumsmums för svinen!! mad.gif
KRT
Å andra sidan behövs bara ett enkelt lågt elstängsel för att hålla grisar borta. Rådjur o andra sidan kan hoppa desto högre...

Ett tips kan ju vara att anlägga en "viltåker" i ett oanvänt hörn, om man har lite större tomt. Förhoppningsvis drar sig djulivet dit, istället för odlingsland etc (speciellt om man försvårar tillträdet till landen något). I värsta fall - kontakta lokala jaktlaget, det räcker nog med en skjuten gris för att hålla de andra borta....
hattstugan

Vildsvinen försvinner endast 2-3 veckor vid ev jakt! Sen är de tillbaka igen! Tyvärr!!

Rådjur: Staket eller taggigt ris över det man är rädd om! Testade med Slånbärsris i våras och fick ha mina lökväxter ifred för både Rådjur och Hare!
Azur
Jag kollade just upp det där med vaccin mot Borrelia, och det visar sig att det har funnits ett effektivt vaccin mot Borrelia sedan 1998. Vaccinet slutade säljas 2002 pga att tillverkaren blev stämd, och trots att flera undersökningar kom fram till att vaccinet var ofarligt har det aldrig tillverkningen återupptagits. Där ser man.

I takt med att borrelia blivit vanligare i europa och usa har dock intresset ökat igen, och nya vacciner håller på att utvecklas av andra tillverkare. Hoppas de snabbar på, jag har fått borrelia två gånger på fem år och vill gärna slippa bli smittad igen.

EDIT: Ledare i Nature om borrelia-vaccinet här.
KRT
CITAT (hattstugan @ 09-02-2012, 18:03) *
Vildsvinen försvinner endast 2-3 veckor vid ev jakt! Sen är de tillbaka igen! Tyvärr!!

Rådjur: Staket eller taggigt ris över det man är rädd om! Testade med Slånbärsris i våras och fick ha mina lökväxter ifred för både Rådjur och Hare!

Kanske en kombination av jakt och staket?
hattstugan

Jo det är nog ett effektivt sätt! Det ska ju gärna inte finnas nån skog/dunge nära heller där dom kan boa under dagen då det är ett nattdjur (vildsvinet)!
Eva i Västerås
"Skogsdunge"!
Mm.
Tomten gränsar mot storskogen. Suck.
Så nära att rådjuren går ute på åkern 100m från stugan och betar, trygga över att dom hinner in iskogen om dom känner sig hotade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon