CITAT (Eva i Västerås @ 09-02-2012, 12:55)

Visste inte att rådjur var så begivna på thuja och fläder!
Hos oss är rådjuren värst. De äter nästan allt och trampar/fejar sönder resten. Vårt försök att plantera thujor blev snabbt bara kala pinnar, och i sambons grönsaksland försvann allt utom lök och brysselkål. Tillochmed jordgubbsplantorna åt de upp.
God tvåa är vattensork, vi har massor och eländena är mycket mer svårbekämpade än möss eftersom katterna inte kommer åt dem och de inte går i fällor.
Haren har inte gjort mycket väsen av sig hos oss, utom att den ringbarkade vårt äppelträd för några vintrar sedan, och vildsvin & grävling har bara gjort några hål i gräsmattan och ätit några blomsterlökar.
CITAT
Mördarsniglar och fästingar har jag inte inventerat än. Det var inte så mycket sånt i höstas.
Har ni mycket vilda däggdjur har ni nog tyvärr också mycket fästingar. Vi hade enorma mängder fästingar på vår tomt, men verkar ha lyckats få ner antalet genom att fälla träd, ta bort sly, och klippa gräs för att sol & vind ska komma åt att torka upp marken bättre, samt fällor för att bli av med smågnagare.
Borrelia är vanligt i ert område så var uppmärksamma på symptom som konstiga ringformade röda märken eller om det plötsligt börjar kännas som om det kärvar/knarrar och gör ont i fingerleder och nacke.
Man kan inte vaccinera sig mot borrelia än men enligt
Lunds universitet är tydligen ett vaccin äntligen på väg nu.
CITAT
Eller finns det några andra universalsätt att skrämma bort djuren?
Det tror jag inte. Jag tror i alla fall inte på de "elektroniska skrämmorna".