Peztis
Har till min lycka (hoppas jag!) kommit över några olika sorters Trillium men jag har inte riktigt hittat (OK, jag har inte letat ihjäl mig direkt) något bra tips om hur de ska sås osv för att lyckas bäst.

Någon som har några bra tips, hur har ni lyckats? Eller misslyckats med, för den delen.
Margith
Kan det här kanske ge lite vägledning?

"Trillium cernuum, cumeatum, erectum, grandiflorum, luteum, sessile, and undulatum, Sow immediately outdoors. Short viability seed will germinate in the spring or in the spring of subsequent years. Very short viable. Store seed cold and moist. Sow fresh. "

Texten kopierad från tomclothier.

Peztis
Så då är frågan om de som jag fick fr STA nu ens kommer att gro...?

Hittade lite på AoT och det verkar ju inte vara de enklaste eller snabbaste på att gro direkt...
Azur
Jag kollade vad det står i Optimal Frösådd:

CITAT ("Optimal Frösådd 2009")
Såråd
Det viktigaste rådet vid sådd av Trillium är, att så så färska frön som möjligt. Den bästa strategin är att kontakta någon, som odlar den aktuella arten, och be att få köpa färska frön. Har man tillgång till egna plantor, skördar man fröna innan de är fullmogna och tvättar dem noggrant. Man sår dem sedan antingen direkt i värme (P20) eller förvarar dem i kylskåp (P5 3 mån) tills de sås i värme (P20).

De frön som man får via frölistor är för gamla och har redan hunnit torka för mycket. I en artikel i NARGS bulletin Nr 1 1999 redovisas dock, att det går att få liv även i sådana frön. Åtgärden består i att under några dagar långsamt återfukta dem i ett fuktat men ej blött papper. Efter denna procedur bör man överväga att tvätta bort kvarvarande fruktkött. Därefter sådd (P5 3 mån/P20) alternativt tidig sådd i papper eller kruka ute."
Peztis
Tack!

Läste om att de behöver fuktas men att man även behöver fräta lite på skalet för att något ska hända.

Får helt enkelt prova. Men stratifiering behöver de uppenbarligen.
Azur
CITAT (Peztis @ 09-02-2012, 17:31) *
Men stratifiering behöver de uppenbarligen.

Inte enligt optimal frösådd, men de tar däremot tydligen lång tid på sig att gro, 3-4 månader vid 20 grader verkar normalt och upp till 9 månader vid höstsådd.
Eva 33c
Ge inte upp hoppet om dina fröer, du vet ju inte hur frösamlaren har förvarat dem sedan skördetillfället. Kunskapen hos frödonatorerna till STAs lista spänner ju från rena nybörjare till mycket erfarna odlare, så med lite tur så har de lagrats på ett bra sätt : ) När jag köpt trilliumfrö från GardensNorth tex så har de varit fuktförvarade (i en plastpåse med vermiculit) för att hindra uttorkning och de fröerna gror bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon