Peztis
Har till min lycka (hoppas jag!) kommit ver ngra olika sorters Trillium men jag har inte riktigt hittat (OK, jag har inte letat ihjl mig direkt) ngot bra tips om hur de ska ss osv fr att lyckas bst.

Ngon som har ngra bra tips, hur har ni lyckats? Eller misslyckats med, fr den delen.
Margith
Kan det hr kanske ge lite vgledning?

"Trillium cernuum, cumeatum, erectum, grandiflorum, luteum, sessile, and undulatum, Sow immediately outdoors. Short viability seed will germinate in the spring or in the spring of subsequent years. Very short viable. Store seed cold and moist. Sow fresh. "

Texten kopierad frn tomclothier.

Peztis
S d r frgan om de som jag fick fr STA nu ens kommer att gro...?

Hittade lite p AoT och det verkar ju inte vara de enklaste eller snabbaste p att gro direkt...
Azur
Jag kollade vad det str i Optimal Frsdd:

CITAT ("Optimal Frsdd 2009")
Srd
Det viktigaste rdet vid sdd av Trillium r, att s s frska frn som mjligt. Den bsta strategin r att kontakta ngon, som odlar den aktuella arten, och be att f kpa frska frn. Har man tillgng till egna plantor, skrdar man frna innan de r fullmogna och tvttar dem noggrant. Man sr dem sedan antingen direkt i vrme (P20) eller frvarar dem i kylskp (P5 3 mn) tills de ss i vrme (P20).

De frn som man fr via frlistor r fr gamla och har redan hunnit torka fr mycket. I en artikel i NARGS bulletin Nr 1 1999 redovisas dock, att det gr att f liv ven i sdana frn. tgrden bestr i att under ngra dagar lngsamt terfukta dem i ett fuktat men ej bltt papper. Efter denna procedur br man vervga att tvtta bort kvarvarande fruktktt. Drefter sdd (P5 3 mn/P20) alternativt tidig sdd i papper eller kruka ute."
Peztis
Tack!

Lste om att de behver fuktas men att man ven behver frta lite p skalet fr att ngot ska hnda.

Fr helt enkelt prova. Men stratifiering behver de uppenbarligen.
Azur
CITAT (Peztis @ 09-02-2012, 17:31) *
Men stratifiering behver de uppenbarligen.

Inte enligt optimal frsdd, men de tar dremot tydligen lng tid p sig att gro, 3-4 mnader vid 20 grader verkar normalt och upp till 9 mnader vid hstsdd.
Eva 33c
Ge inte upp hoppet om dina frer, du vet ju inte hur frsamlaren har frvarat dem sedan skrdetillfllet. Kunskapen hos frdonatorerna till STAs lista spnner ju frn rena nybrjare till mycket erfarna odlare, s med lite tur s har de lagrats p ett bra stt : ) Nr jag kpt trilliumfr frn GardensNorth tex s har de varit fuktfrvarade (i en plastpse med vermiculit) fr att hindra uttorkning och de frerna gror bra.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon