Har ni någon eller några växter som ni har gett ett namn?
Jag har två! Bägge är barrträd och "stora personligheter"
En rumsgran som heter "Granis" och som av någon outgrundlig anledning verkar vara en "han" och i trädgården finns en lärk som går under namnet "Gwendolyn". Knasigt eller hur ?
RB9310
09-02-2012, 22:39
Nej. Har faktiskt aldrig tänkt tanken. Kanske får ta och döpa ett par blommor eller träd bara för att känna hur det känns.
mamamaggan
09-02-2012, 23:10
Monstret hette våran stora hibiskus , drygt 2 m hög och lika stor i diameter . Den blommade ihjäl sig för ett antal år sedan .
Ugglemormor
14-02-2012, 13:24
Min stora bouangvillea kallar min gubbe för "den stora skräparen", och det har kommit upp en del andra tokiga namn under åren ...... det blir så efter växtens "personlighet" och att man fästs sig vid dom .....
RibesRubusVitis
14-02-2012, 14:08
Jag har vinrankorna "Ingegerd" och "Helena", eftersom de ursprungliga ägarinnorna inte visste vad sorterna hette. Har även fått sticklingar till "Karin 1" och "Karin 2", där Karin råkat förväxla etiketterna. I bästa fall kan man om några månader se på bladen vilken som ska vara vilken känd namnsort.
malcolm
14-02-2012, 14:45
Har flera krukväxter som gör skäl för namnet Torrkel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.