Alexandra
12-03-2004, 18:48
Köksträdgård i Norrläge - går det? Zon 3/4 ....
MVH
Alexandra
Åsa, mälardalen zon 2
12-03-2004, 19:39
Det beror på hur mörkt det är, de flesta grönsaker brukar dock bli bäst i sol. Men en del bladgrönsaker kan nog gå bra bara det inte är alltför mörkt.
littlegem
12-03-2004, 20:25
Det är inte så negativt som folk tror med lite skugga.
Min odlingslott ligger om sommareftermiddagarna till hälften i skugga. Många beklagar sig över att jag har det så, men de har fel. Det är faktiskt på den delen som det växer allra bäst. Orsaken är troligen denna:
Under de varma månaderna drabbas växterna ofta av en viss vattenbrist under eftermiddagarna och då stänger de klyvöppningarna och går in i vila, särskilt om de står i solen.
Jag ser denna skillnaden mellan mina skuggade växter och de som står i solen och de som står svalare, de senare har betydligt bättre vattenspänning (turgor) och växer helt enkelt bättre i juli - augusti).
En växt som har gott om vatten kan om den står i skugga ha fotosyntesen igång. Orsaken är att en sommardag reflekterar atmnosfären ner tillräckligt mycket ljus i det skuggade området för att fotosyntesen skall gå på ganska hög fart ändå.
Därför får du se lite på dina omständigheter, men jag har odlat det mesta på den skuggiga delen av lotten. Det som trivs bra där är: Potatis, sallad, mangold, rödbeta, morötter, bondbönor etc. Purjolök har kanske gett lite klent där, men den kan växa på annan plats. Just potatis är en växt som ofta slokar i soligt läge och då bildas faktiskt ett vilohormon, ABA, som bromsar "farten" flera dagar framåt genom klyvöppningarna hålls mer stängda.
Det du däremot kan göra i ett nordläge där det är lite kallt är att satsa på upphöjda odlingsbäddar som ger dig en tidigare start på våren. Satsa på sådant som du kan så tidigt (spenat, morot, potatislök/scharlottenlök etc).
Ingrid på Västkusten
13-03-2004, 17:41
Jag ahr österläge för en hel del av mina köksträdgårdsbäddar så att solen försvinner bakom berget efter en viss tid och det gr utmärkt. Man kan prova å spana efter de ljusa lägena - de finns ju faktiskt även i ett direkt norrläge :-)
Hälsar ingrid