Det börjar väl närma sig att ta tag i alla de där krukorna som står nere i garaget, alla de vinterslumrande pelargonerna. Det verkar ännu som att alla - utom möjligen en av ca 40 - pelargoner har klarat sig. Puh!
Har kollat runt lite och det verkar vara lite olika med hur och när de ska väckas upp igen.
Hur brukar ni göra?
Just nu står mina rätt så mörkt, men inte helmörkt, nere i gararget och där är det just nu knappt 4 grader. Brrr...
Jag hällde på lite vatten på dem i förra veckan, lite mer än det de fått under vintern.
Funderar på om nästa anhalt ska bli i pannrummet där det är ca 18 grader och där har jag extrabelysning.
Eller ska man ta in dem i rumsvärmen med 22-23 grader? Det blir allt trång och familjen kommer svära.
Min tanke var så här med ca 1 v emellan varje moment:
1, Börja vattna lite mer.
2, Ställa dem ljusare och lite varmare i pannrummet.
3, Plantera om dem.
4, Klippa ned dem och ev ta sticklingar.
5, Vänta på våren...
Ingen som har kommentarer...?
octachoron
14-02-2012, 18:34
Jaså, du har pelargoner som överlevt vintern...sådant tillhör ovanligheterna här!
Ja, de lever ännu men vintern är ju inte riktigt slut än så det finns än tid kvar...
mamamaggan
14-02-2012, 21:28
Ser ut som om du har en bra plan. Mina står ljust men rätt svalt under vintern så mitt problem är att de flesta är stora monster så här års.
Klipper dem snart och så planterar jag om någon/några veckor efter det. De som inte är så stora planterar jag om och klipper senare.
De nerklippta får stå väldigt ljust så att de får bra förutsättningar att växa till sig igen.
När man säger att man ska ta in dem i värmen, vad menar man då med värme? Räcker ca 18 grader eller ska det vara mer rumstemp, dvs hos oss ca 22 grader?
mamamaggan
14-02-2012, 23:26
Jag har det så ordnat att jag inte råder över värme över 10 grader. En del av mina pellisar står på min vinterbonade balkong , 15 grader som lägst på vintern, och där har det i dagarna blivit över 20 grader p g a solen.
Resten står i sommarstugan , där håller vi minst 10 grader på vintern , men nu kan det bli varmare p g a av solen som tittar in genom flera fönster i köket.
Måste se upp nu med vattningen när solen ligger på , ibland får jag vattna nästan dagligen..
Köppte Allers trädgårdstidning med omplanteringstips mm ,där står det att man först planterar om en Pelargon och sedna klipper ner den och tar sticklingar i samma veva .Har 13 olika Pelargoner en del vilda just nu är det ju läge att börja omplanteringen och ta sticklingar men man får nog ha lite koll för en del Pelargoner måste man ta itu med när man ser att de ser "ledsna ut" en del av dom är ju mindre känsliga än andra .
Nu har jag planterat om alla mina pelargoner!!! 43 krukor står nu i källaren under extrabelysningen. Har inte klippt den dem, bara ansat bort det som var dött eller alldeles för gängligt och spretigt.
Två engelska pelargoner hade stukigt med och jag är lite orolig för min First yellow samt Mosquito Shocker. Den sistnämna (vilken jag skulle bli mest ledsen för om den inte klarade sig) kanske jag har tagit sticklingar av, har fyra-fem krukor på doftpelargoner där namnlappen har fallit bort. Suck...
Elisabeth-Västkustkolonisten
20-02-2012, 10:30
Jag klipper ner dom först och planterar om sedan. Är mycket enklare.
Mina nerklippta kommer fint nu och snart är det dags för omplantering.
Elisabeth
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 20-02-2012, 10:30)

Jag klipper ner dom först och planterar om sedan. Är mycket enklare.
Mina nerklippta kommer fint nu och snart är det dags för omplantering.
Elisabeth
Precis så gör jag oxå ![size="4"][/size]
sqrulan
22-02-2012, 10:31
Jag har plockat upp ur källaren dom pelargoner som jag är mest rädd om, dom får stå och kvickna till ett tag innan jag gör nåt med dom. Lyckliga dej Peztis som har satt om alla!
Ja, känner mig rätt nöjd! Går nu och tittar efter lite mer liv varje dag, håller ju tummarna för att alla har klarat sig men är ytterst tveksam till de jag nämnde ovan.
jag plockade fram mina idag.
har övervintrat dem på en glasveranda som varit rätt så kall.vintern var ju varm ända till efter jul, då hade dom inte så svalt,och jag vattnade dem en gång eller två. nu har dom bara varit, och jag plockade dom raka vägen in i rumsvärmen och vattnade rejält. så ska man säkert inte göra, men det har funkat förut åtminstone.
här en bild på fulingarna..dom är ett gäng bedrövliga små pelargoner, omatchade krukor o fat.. men jag bryr mej inte, så dom får snällt stå där och vara småfula tills det är dags att sätta ut!
Det här är fortfarande en fråga för mig varje år, vad är bästa sättet och hur gjorde jag förra året??
Jag såg en video på youtube där hon utan att tveka beskar och planterade om vid samma tillfälle och det gjorde jag också förra året utan problem. Däremot avstod jag från att beskära vissa så hårt - jag tyckte de hade fin form och gärna fick bli lite större. Men det blev inte bra utan de pelargonerna fick jag istället klippa ner i början av juni

eftersom de bara blivit väldigt rangliga.
Om det är någon som har bra tips om beskärning så berätta gärna.
Mina pelargoner har ingen optimal vinterförvaring vad jag förstår, vissa står i trapphuset (i a f något svalare) medan andra står kvar i lägenheten.
Olga
Hej
Föredrar att inte överföras direkt till den plats där
Varm och mycket ljus Men det måste ske gradvis.
H:Bassam
smuleborg
06-03-2012, 19:27
Våra pellisar stod tidigare svalt med minimalt/lite ljus, när vi tyckte att det var dags planterade vi om. Väntade så ett par veckor med att beskära. Det gick bra.
Denna säsong står flertalet under lysrör med timer i Ivar-hyllor (test; vi spar plats, vi slipper se dem).
Sen höst - när vi tog in dem till lysrören; brutal beskärning. Vatten två gånger i veckan, varav en gång med låg dos av p. näring. Normal rumstemp (20 ?). Enstaka sorgmygg. Ett experiment som sagt var.
Jag har denna kväll lagt femtioelva Gränsforskrukor i blöt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.