|
Full version: Spår av vad?
Anki på Öland
11-02-2012, 13:13
Vad är det som sprungit tvärsöver gräsmattan? 3 spår från olika buskar raka vägen till syrenhäcken.
[attachment=67830:120211_.jpg]
Gossen Ruda
11-02-2012, 14:07
Troligen en fågel. Tycker inte det ser ut som en sork, för lite tassavtryck.
Anki på Öland
11-02-2012, 14:39
Men en fågel promenerar väl inte så rakt över en gräsmatta - spåret ser precis likadant ut hela vägen och alla 3 ser likadana ut. Och det är ganska djup snö.
Gossen Ruda
11-02-2012, 14:59
CITAT (Anki på Öland @ 11-02-2012, 14:39)  Men en fågel promenerar väl inte så rakt över en gräsmatta - spåret ser precis likadant ut hela vägen och alla 3 ser likadana ut. Och det är ganska djup snö. Det händer. Mer energikrävande att flyga. En del lite större fåglar går gärna långa sträckor, trastar, kråkfåglar, hönsfåglar(fasaner) m.fl. Finns det fotavtryck bredvid varandra är det oftast fyrfotadjur, varannanfotsavtryck fåglar. Om de inte hoppat kråka men det gör de inte i djup snö.
sparvuggla
11-02-2012, 15:16
CITAT (Anki på Öland @ 11-02-2012, 14:39)  Men en fågel promenerar väl inte så rakt över en gräsmatta - spåret ser precis likadant ut hela vägen och alla 3 ser likadana ut. Och det är ganska djup snö. Jag är ingen spårexpert, någon här kan säkert. Kan bara gissa: vessla, mink eller någon gnagare i den storleken????
malcolm
11-02-2012, 15:32
Behöver inte vara ett djur som orsakar dessa spår, kan ju vara något som blåst över snön också.
Gossen Ruda
11-02-2012, 15:49
CITAT (sparvuggla @ 11-02-2012, 15:16)  Jag är ingen spårexpert, någon här kan säkert.
Kan bara gissa: vessla, mink eller någon gnagare i den storleken???? Jag är böjd att hålla med om det första. Ett tips, alla mårddjur rör sig hoppande utom grävlingen. CITAT (malcolm @ 11-02-2012, 15:32)  Behöver inte vara ett djur som orsakar dessa spår, kan ju vara något som blåst över snön också. För djupa och regelbundna tycker jag .
Håller med om att det ser ut som något rört sig hoppandes, och troligen med en fluffig lång svans, eftersom delar av spåren är utsuddade.... Beroende på storlek på spåret, som är lite svårt att avgöra eftersom man inte har någon referenspunkt, skullejag gissa på småvessla, iller eller mård.
Inte gnagare, deras svans brukar lämna avtryck, och dessutom skulle de inte röra sig ovanpå snön utan gräva i den.... Inte heller fågel, deras stjärt och vingar lämnar också avtryck.
Gossen Ruda
11-02-2012, 16:53
CITAT (KRT @ 11-02-2012, 16:37)  Håller med om att det ser ut som något rört sig hoppandes, och troligen med en fluffig lång svans, eftersom delar av spåren är utsuddade.... Beroende på storlek på spåret, som är lite svårt att avgöra eftersom man inte har någon referenspunkt, skullejag gissa på småvessla, iller eller mård.
Inte gnagare, deras svans brukar lämna avtryck, och dessutom skulle de inte röra sig ovanpå snön utan gräva i den.... Inte heller fågel, deras stjärt och vingar lämnar också avtryck. När ett djur hoppar syns bara fotavtrycken, svansen släpar aldrig i underlaget. Inte heller släpar en fågel stjärten eller vingarna när den går.
Anki på Öland
11-02-2012, 17:15
Det var rätt mörkt nu men så här små är dom.
[attachment=67835:120211_2.jpg]
Ser ut som om nån har åkt små skidor och satt ner tassarna i spåret.....
*Stintan*
11-02-2012, 18:58
CITAT (Lokan @ 11-02-2012, 17:52)  Ekorre? Precis vad jag tänkte
Gossen Ruda
11-02-2012, 18:58
Knappast ekorre, den och de flesta mårddjur hoppar så det blir en fyrgrupp av spår. De här spåren skulle jag vilja kollat närmare. Jag och Spårboken är inte säkra men vi tvekar mellan igelkott och en liten katt. Gardering med fågel. Hur djup är snön? Lägger till en lite större sork. Nej förresten, ingen sork har en steglängd på 30 cm.
*Stintan*
11-02-2012, 19:07
Igelkotten ligger väl förhoppningsvis och sover nu mitt i smällkalla vintern så den är det knappast.
Anki på Öland
11-02-2012, 19:55
En katt kan nog uteslutas, dom kommer inte in. Det är den delen av tomten som hundarna är på, men just där har dom inte gått. Är kanske 1 dm snö, helt orörd förutom dom 3 "skidspåren". Det djur som det är måste endera finnas innanför staketet eller kunna ta sig igenom ett gunnebostängsel men inget av spåren gick nära stängslet. Det ena gick från under en tuja där det var massor av spår till en syrenhäck på andra sidan gräsmattan, dom 2 andra från en syrenklunga på samma sida som tujan till syrenhäcken.
Gossen Ruda
11-02-2012, 20:00
CITAT (*Stintan* @ 11-02-2012, 19:07)  Igelkotten ligger väl förhoppningsvis och sover nu mitt i smällkalla vintern så den är det knappast. Jo, det får vi hoppas men här får alla alternativ provas. Om man tittar på den första bilden och särskilt längst upp framgår det rätt klart att djurets kropp har inte vidrört snön utan det är höger och vänster fot/fötter som har gjort de parallella spåren. Djuret har inte kunnat lyfta dem över snön så de har släpats mellan stegen. Gångarten är just gång. Skumt men jag väntar på snödjupet. CITAT (Anki på Öland @ 11-02-2012, 19:55)  En katt kan nog uteslutas, dom kommer inte in. Det är den delen av tomten som hundarna är på, men just där har dom inte gått. Är kanske 1 dm snö, helt orörd förutom dom 3 "skidspåren". Det djur som det är måste endera finnas innanför staketet eller kunna ta sig igenom ett gunnebostängsel men inget av spåren gick nära stängslet. Det ena gick från under en tuja där det var massor av spår till en syrenhäck på andra sidan gräsmattan, dom 2 andra från en syrenklunga på samma sida som tujan till syrenhäcken. Jaha, tack. Då återstår nästan bara fågel. Ofta kan man i så fall i början och slutet se märken av vingarna.
Anki på Öland
11-02-2012, 20:06
Fast fågelmaten är på andra sidan gunnebostängslet.... varför skulle 3 fåglar promenera tvärsöver en öppen plats där det inte finns mat vid varken ena eller andra ändan av spåret.....?
Ta en titt under tujan, och se om du hittar ett hål eller liknande. Baserat på snödjup och spårstorlek skulle jag gissa på hermelin (evt vessla, men det borde vara så djup snö att den skulle hoppa snarare än att gå), även om de brukar hoppa så går de ibland, eller iller. Det skulle ju också kunna vara en gnagare, lite svårt att se detaljerna, men jag funderar på råtta (fast brukar man inte se släpspår efter svansen?) eller vattensork? Om man tänker att snön är en dm djup kan det ju vara så att en större gnagare inte KAN ta sig fram i en tunnel i snön, och får vackert pulsa genom den?
Hur reagerade hundarna på spåren och vad är det förhundar (jakthundar, terriers eller sällskaphundar)?
Gossen - de fåglar jag har stött på går bara om snön är tillräckligt tunn för att de ska kunna gå, annars hoppar de. Möjligen med undantag för hönsfåglar (fasaner) och duvor.....
Gossen Ruda
11-02-2012, 20:20
Fåglar är lite knepiga ibland.
Anki på Öland
11-02-2012, 20:41
CITAT (KRT @ 11-02-2012, 20:20)  Ta en titt under tujan, och se om du hittar ett hål eller liknande. Baserat på snödjup och spårstorlek skulle jag gissa på hermelin (evt vessla, men det borde vara så djup snö att den skulle hoppa snarare än att gå), även om de brukar hoppa så går de ibland, eller iller. Det skulle ju också kunna vara en gnagare, lite svårt att se detaljerna, men jag funderar på råtta (fast brukar man inte se släpspår efter svansen?) eller vattensork? Om man tänker att snön är en dm djup kan det ju vara så att en större gnagare inte KAN ta sig fram i en tunnel i snön, och får vackert pulsa genom den?
Hur reagerade hundarna på spåren och vad är det förhundar (jakthundar, terriers eller sällskaphundar)?
Gossen - de fåglar jag har stött på går bara om snön är tillräckligt tunn för att de ska kunna gå, annars hoppar de. Möjligen med undantag för hönsfåglar (fasaner) och duvor..... Ujuj... nu gör du mig lite skräckslagen....  skulle jag kunna ha hermelin eller vessla boende inne i trädgården där hundarna vistas..... eller ännu värre... gnagare... hrm... ska kolla efter hål i morgon. Ingen av hundarna var framme vid spåret - det är sällskapshundar men har väl fungerande näsor märker jag när vi är på våra rundor bland harar och rådjur.... (dom går i koppel men markerar tydligt när hare eller rådjur gått över vägen eller står i närheten) Lite spännande det här
Anki på Öland
11-02-2012, 20:55
Fy och usch.... googlade på "råtta spår" och där var ett foto med spår som såg precis likadant ut som mina.....
Gossen Ruda
11-02-2012, 20:59
CITAT (Anki på Öland @ 11-02-2012, 20:41)  Ujuj... nu gör du mig lite skräckslagen....  skulle jag kunna ha hermelin eller vessla boende inne i trädgården där hundarna vistas..... eller ännu värre... gnagare... hrm... ska kolla efter hål i morgon. Ingen av hundarna var framme vid spåret - det är sällskapshundar men har väl fungerande näsor märker jag när vi är på våra rundor bland harar och rådjur.... (dom går i koppel men markerar tydligt när hare eller rådjur gått över vägen eller står i närheten) Lite spännande det här  Är det en sån så försök fånga in den för att visa upp. Ett mårddjur som är ute och promenerar och går i djup snö måste vara helt unik.
CITAT (Anki på Öland @ 11-02-2012, 20:55)  Fy och usch.... googlade på "råtta spår" och där var ett foto med spår som såg precis likadant ut som mina.....  Mysteriet löst?
CITAT (Gossen Ruda @ 11-02-2012, 20:59)  Är det en sån så försök fånga in den för att visa upp. Ett mårddjur som är ute och promenerar och går i djup snö måste vara helt unik.  Jag såg mårdspår på vägen härom dagen - dom är nog ute och springer året om! Likaså hermelinen!
Gossen Ruda
11-02-2012, 22:08
CITAT (Lokan @ 11-02-2012, 21:38)  Jag såg mårdspår på vägen härom dagen - dom är nog ute och springer året om! Likaså hermelinen! Jo, men de hoppar fram. Gång är synnerligen ovanligt. När de hoppar blir det bara en upprepad rad av en kvartett fotspår utan något emellan.
Gossen Ruda
12-02-2012, 07:12
Har funderat lite till och är än mer konfunderad. Vilket djur går i djup snö? Kroppen har inte gjort något märke så benen måste vara dm-långa och benen har dessutom gjort märken hela vägen så de kan inte lyftas helt? Inga typiska mårddjurssprång heller. Jag är spänd på upplösningen.
Anki på Öland
12-02-2012, 08:58
Har inte varit ute och tittat ännu, men det har snöat inatt så gårdagens spår lär vara översnöade - får se om den varit framme igen .
CITAT (Gossen Ruda @ 12-02-2012, 07:12)  Vilket djur går i djup snö? Större fåglar kan promenera även i snö, fast då borde man se tårna. Spåren påminner om spår av ripa, men ripa är väl inte så sannolikt på Öland. Ekorre, som nån föreslagit, hoppar, spåren ser ut så här. Vessla/Iller hoppar också. Jag gissar nog råtta, även om jag trott även de borde behöva hoppa fram i så pass djup snö.
CITAT (Azur @ 12-02-2012, 12:36)  Större fåglar kan promenera även i snö, fast då borde man se tårna. Spåren påminner om spår av ripa, men ripa är väl inte så sannolikt på Öland. Ekorre, som nån föreslagit, hoppar, spåren ser ut så här. Vessla/Iller hoppar också. Jag gissar nog råtta, även om jag trott även de borde behöva hoppa fram i så pass djup snö. Det är kanske stora råttor som ätit sig feta på fågelfrön
Anki på Öland
12-02-2012, 13:28
Usch.... om råttor tycker jag inte....  nu har det i alla fall snöat så spåren är översnöade och inga nya har kommit till. Skall hålla koll så jag ser var den (vad det nu är) håller till... Kollade idag när jag fyllde på fågelmaten men det är inga spår från den och in genom staketet (ligger helt orörd nysnö på utsidan av staketet så det skulle synas) och inga liknande spår runt om på marken där frön ligger. Musspår ser jag från hål under buskar och plankhögar och fåglarnas spår, men inga större.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|