Full version: Min Afrika-trädgård
RitRat
Äntligen har jag med stor möda lagt in några foton tagna i min trädgård i Gambia. Vår internetuppkoppling är långsam, så det är rätt så frustrerande att jobba med bilder här, även om jag minskat storlekarna till ca 100-150 k per bild.

Jag tillbringar 2-3 månader varje vinter här nere, vi är väl "klimatflyktingar" eller något sånt!

Album:
http://forum.odla.nu/index.php?automodule=...&album=4214

Hoppas kunna uppdatera albumet lite då och då, och lägga in mycket mer när jag kommit hem till Svedala, det blir första dagarna i mars.
Peztis
Tack för titten! Vilken under växtprakt du har.

Den där klätterväxten som skiftar färg under dagen var ju underbar!
mamamaggan
Så härligt det ser ut. Kul att ha en sådan trädgård , tack för att du visade den.
Alexander-VG-zon3
Ja vilken härlig trädgård och kan tänka mig det är skönt och härligt väder där nere. Hibiskusen var väldigt fin. vet du vilken namnsort det är ? var väldigt klar och fin röd färg på blommorna. Den du inte har svenskt namn på heter Påfågelsträd. Och den aloe du inte har namn på är en typ av Kalanchoe kanske Kalanchoe serrata eller Kalanchoe delagoensis eller någon annan hybrid.
kentbra
Hej där RitRat.
Hoppas du satt många sticklingar på rotning och tar med hem till kalla Sverige.
Jag har massor att byta med när jag kommer i slutet av april.

Varma hälsningar
Kent i Thailand
Helen i Piteå Zon 5
Så roligt att se din trädgård från varmare trakter... enormt vackra växter!
Ser fram emot att få se fler bilder yes.gif Tack för titten så länge.
Gröna mormor
Jag instämmer i kören! Tack för titten och ser fram emot fler bilder.
RitRat
CITAT (flaxss @ 11-02-2012, 19:42) *
Ja vilken härlig trädgård och kan tänka mig det är skönt och härligt väder där nere. Hibiskusen var väldigt fin. vet du vilken namnsort det är ? var väldigt klar och fin röd färg på blommorna. Den du inte har svenskt namn på heter Påfågelsträd. Och den aloe du inte har namn på är en typ av Kalanchoe kanske Kalanchoe serrata eller Kalanchoe delagoensis eller någon annan hybrid.

Tack Flaxss! jag misstänkte att det inte är en aloe, men chansade. .. kalanchoe, säger du. OK, släkt med vår- o höstglödisarna alltså. Den verkar bara blomma efter en rejäl och het torrperiod. Där jag fotade blomman, hade den nog inte fått vatten på flera månader, inget regn heller, och temperaturen har varit kring 30 grader hela tiden.

Hibiskusarna har jag ingen aning om vad de är för sort. Här vet handelsträdgårdarna nästan aldrig vad växterna heter som de säljer :-( T.ex. kan de heta "kantväxt"... "Ahaaa!"

Påfåglsträd? Vilken menar du? Det var väl fler som jag inte hade svenska namn på.
-----------

Och kentbra! Tyvärr har jag inte planerat att ta hem många skott, men ett par blir det. I fjol försökte jag med Plumeria, men de ruttnade hemma, snyft! Jag minns att du skrev vid något tillfälle att det är bra att låta dem rota i vatten här på värmen först några veckor innan man packar dem i resväskan (kanske helst handbagaget). Hallå hallå allihopa. Säg nu inget om tullen o jordbruksverket bara, jag VET.

Jag har bara 17 dagar kvar nu, inte mycket att rota sticklingar på.

RitRat
Nu har jag lagt till en bild av mangoblommor, de är myriader!!
RitRat
Jag såg nu att det är 'Pride of Barbados' som heter påfågelsträd på svenska.
Den går tydligen att ha som sommarbuske i Sverige, inte vinterhärdig dock!
Är det någon som prövat?
Meriona
Åh så fina växter du har där RitRat! Och jag blev väldigt förtjust även i den snygga gången! bravo.gif
RitRat
Jag gillar också gångarna, de är av betong, belagda med brutna kakelplattor. Nödvändigt här, med rikliga störtregn under regnperioden. Annars skulle allt vara bara en lervälling....
ingrid fuxwall
Gissa om man blir avundsjuk
Meriona
Aha, RitRat, det är därför det är så viktigt med en sådan gång, det hade jag inte en tanke på! shy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon