CITAT (flaxss @ 11-02-2012, 19:42)

Ja vilken härlig trädgård och kan tänka mig det är skönt och härligt väder där nere. Hibiskusen var väldigt fin. vet du vilken namnsort det är ? var väldigt klar och fin röd färg på blommorna. Den du inte har svenskt namn på heter Påfågelsträd. Och den aloe du inte har namn på är en typ av Kalanchoe kanske Kalanchoe serrata eller Kalanchoe delagoensis eller någon annan hybrid.
Tack Flaxss! jag misstänkte att det inte är en aloe, men chansade. .. kalanchoe, säger du. OK, släkt med vår- o höstglödisarna alltså. Den verkar bara blomma efter en rejäl och het torrperiod. Där jag fotade blomman, hade den nog inte fått vatten på flera månader, inget regn heller, och temperaturen har varit kring 30 grader hela tiden.
Hibiskusarna har jag ingen aning om vad de är för sort. Här vet handelsträdgårdarna nästan aldrig vad växterna heter som de säljer :-( T.ex. kan de heta "kantväxt"... "Ahaaa!"
Påfåglsträd? Vilken menar du? Det var väl fler som jag inte hade svenska namn på.
-----------
Och kentbra! Tyvärr har jag inte planerat att ta hem många skott, men ett par blir det. I fjol försökte jag med Plumeria, men de ruttnade hemma, snyft! Jag minns att du skrev vid något tillfälle att det är bra att låta dem rota i vatten här på värmen först några veckor innan man packar dem i resväskan (kanske helst handbagaget). Hallå hallå allihopa. Säg nu inget om tullen o jordbruksverket bara, jag VET.
Jag har bara 17 dagar kvar nu, inte mycket att rota sticklingar på.