|
Full version: Bokrean 22/2
Meriona
11-02-2012, 20:45
Förra året köpte jag ganska många, en del har jag inte hunnit läsa ännu. Tyvärr görs ofta facklitteratur i för stora format för att kunna läsa i sängen.
Den här gången tycker jag det var tunnsått med fynd. Funderar på Herman Lindqvists Historien om Sverige och kanske boken 101 historiska myter. Lars-Åke Janzons Hur mycket blåst klara en fluga ska jag absolut ha. Att överleva dagen av Brutus Östling är också ett troligt köp.
Vad köper ni, bara trädgårdsböcker kanske?
Eva i Skåne
11-02-2012, 20:55
Jag har aktat mig för att titta i katalogerna de senaste åren. Det är otroligt frestande  Förr köpte jag på mig massor, kassevis, men jag försöker begränsa inköpen av nya böcker för att det tar sån plats och samlar damm. Försöker låna och byta med bekanta istället. Jag läser i stort sett bara skönlitteratur, men visst har jag köpt trädgårdsböcker och kokböcker och annat också.
Mycket man vill ha när det gäller böcker, men försöker avstå, även om det är svårt. Böcker är ju mitt liv se. Fast några böcker i Svensk historia skulle sitta fint. Tyvärr har jag ärvt en del böcker som nog mer intresserar kvinnor och som inte blivit lästa. Fast dom pryder ju sin plats i hyllan ändå. Läser just ni en bok som heter Nattfrossa av Dean Koontz. Lite spänning är inte fel. Bokrea betyder ju ofta väldigt bra priser också.
Jag har faktiskt inte sett en ednaste katalog om bokrean. Fått lite mail fr Adlibris osv men inte vågat titta in på det. Det blir oftast så dyrt att titta!
Hittade en Italiensk kokbok med 500 recept för 99 kr
Piccante
11-02-2012, 22:14
CITAT (Motti @ 11-02-2012, 21:52)  Hittade en Italiensk kokbok med 500 recept för 99 kr  vilka säljer den?
Huggorm
11-02-2012, 22:18
Jag knappt läst all de sista tio åren, men nu får jag faktiskt lust. Någon rejäl skönlitteratur skulle sitta fint. Ingen deckare eller gangsterhistoria bara
Meriona
11-02-2012, 22:20
Vad ska det handla om Huggorm ,en släkthistoria kanske eller en lite skämtsam roman?
Huggorm
11-02-2012, 22:24
CITAT (Meriona @ 11-02-2012, 22:20)  Vad ska det handla om Huggorm ,en släkthistoria kanske eller en lite skämtsam roman? Kanske det, eller något historiskt kanske. Förr läste jag mycket fantasy, men sånt finns väll inte ens längre
Monarda
11-02-2012, 22:27
Har inte sett till någon katalog och för övrigt tycker jag att bokrean har blivit sämre dom senaste åren. Svårt att göra några riktiga fynd.
Markus-H ! Willys säljer dom ! tror jag ska köpa en till "Hundra smårätter" kostade också 99 kr !jättebra kokböcker lätta att förstå fina bilder mm .Boken är inte i normalstorlek utan något mindre .
Meriona
11-02-2012, 22:29
Fick katalog från BOkia med lokalblaskan. Åhlens hämtade jag på.
Historiskt är bra Huggorm, Elsi Rydsjö skriver bra historiska romaner, förvisso ur kvinnoperspektiv, men inte särskilt romantiska.
Huggorm
11-02-2012, 22:35
CITAT (Meriona @ 11-02-2012, 22:29)  Fick katalog från BOkia med lokalblaskan. Åhlens hämtade jag på.
Historiskt är bra Huggorm, Elsi Rydsjö skriver bra historiska romaner, förvisso ur kvinnoperspektiv, men inte särskilt romantiska. Det verkar påminna lite om Lars Widdings böcker. Intressant, tack för tipset
Meriona
11-02-2012, 22:48
Det var så lite, jag är ju själv väldigt förtjust i historiska romaner. Man får inblick i hur folk levde, i historieböckerna handlar det mest om kungar och adel.
Har inte fått några kataloger i brevlådan ännu ! Kanske på måndag ...
Jag brukar inte köpa nåt just på rean, men däremot kollar jag gärna igenom katalogerna. Jag tycker att det oftast är "praktverk" och uppslagsböcker (inom div olika intressen) som har bäst priser.
Skönlitteraturen tycker jag mest består av "inneförfattare" (som för det mesta inte ens skriver bra) och inte de gamla godingarna. Fast i år lär det väl bli en del Strindberg ...
Skulle köpa en bra kokbok förra året, fick tips om en bra här på Odla, men jag kom liksom inte iväg till bokhandeln ... Kanske i år !
Huggorm (och Meriona !); en bok, som jag verkligen tror att du kan tycka om, är "Förflutenhetens landskap" av Peter Englund. Cirka 20 korta berättelser över diverse historiska ting, t ex tiden/klockan, skräcken, kokta sovmöss och den vackra naturen.
Meriona
12-02-2012, 18:49
Tack för tipset omk! Det ska jag ta vara på!  Fast det där med kokta sovmöss låter läbbigt!
CITAT (Huggorm @ 11-02-2012, 22:24)  Kanske det, eller något historiskt kanske. Förr läste jag mycket fantasy, men sånt finns väll inte ens längre Men hallå Huggorm. Fantasy är ju DET stora. Bor inte du i närheten av Göteborg? Det finns en finfin fantasy-bokhandel (fullproppad!) i närheten av Gamle Port, om du vet var det är. Platsen heter nåt (Harry Hjörnes Plats, kanske?) men jag minns inte vad men jag har varit där flera gånger och det är är rätt fantastiskt för en som inte läser fantasy. Rea-tidningen har jag inte sett än. Däremot har jag nyligen lagt ordrar hos både Adlibris och Amazon på pocket jag vill ha. Ej rea dock, tänkte inte så långt. Suck!
Huggorm
12-02-2012, 20:07
CITAT (Bee @ 12-02-2012, 19:41)  Men hallå Huggorm. Fantasy är ju DET stora. Bor inte du i närheten av Göteborg? Det finns en finfin fantasy-bokhandel (fullproppad!) i närheten av Gamle Port, om du vet var det är. Platsen heter nåt (Harry Hjörnes Plats, kanske?) men jag minns inte vad men jag har varit där flera gånger och det är är rätt fantastiskt för en som inte läser fantasy. Nja, geografiskt är det ganska nära, men mentalt är avståndet enormt. Men man hamnar ju där ibland i alla fall, och nästa gång skall jag hålla ögonen öppna för den där butiken
Meriona
21-02-2012, 13:25
Ska man gå dit kl 00.00 i natt eller kl 07.00 imorgon bitti tro?
Meriona
21-02-2012, 22:57
Jag har bestämt mig för klockan 7. Bäst gå sussa.
Myosotis
21-02-2012, 22:59
Har inte fått en enda katalog i år heller. Vem orkar gå in på samtliga bokförsäljares hemsidor  ja ja, de slipper ha mig som kund.
Meriona
22-02-2012, 13:48
Här får man katalogen i lokalblaskan. Fast jag hann hämta den i butik före. Även Åhléns.
CITAT (Markus_H @ 11-02-2012, 22:14)  vilka säljer den? Tror nästan "alla" säljer den, släpade hem en sådan förra året, väger typ 5 kg! Haha! CITAT (Monarda @ 11-02-2012, 22:27)  Har inte sett till någon katalog och för övrigt tycker jag att bokrean har blivit sämre dom senaste åren. Svårt att göra några riktiga fynd. Nää, inga kataloger här heller. Förr delades de ju ut i brevlådan. Jo, du har rätt. GP hade en bra artikel idag om hur dåligt det har blivit i bokrean, det är väl alla näthandlarnas fel för att det inte lönar sig längre i den riktiga bokhandeln..?
Meriona
22-02-2012, 18:25
Titta inte i enbart reakatalogerna ändå, ni som fått, och deppa ihop om ni inget hittar. Det finns många fler reatitlar i butik! Både på Bokia och Åhlens. Akademibokhandeln orkade jag inte med idag, eftersom den inte ligger i centrum, det får bli nån gång nästa vecka.  Jag hittade en fantastisk bok som jag suktat efter länge, men den har varit totalt slut på förlaget enligt Bokus. Nu var den med på rean till halva priset! Ett praktverk om skepp! Skepp Vilken lycka! Hittade också en bok med en massa goda cocktail-recept. Kan vara bra att ha, om inte annat för att kunna nåt namn att använda vid beställning i baren. Så pinsamt att beställa på chans och sen inte kunna dricka eländet. En rabattkupong fick man med också, 20% på reaböckerna om man handlar nästa vecka, perfekt om det är nåt mer man vill ha Eller så kan man ju ge den till någon som är lite trög i starten.  På Åhlens hittade jag en ordbok. 80.000 ord för 20 kronor, vad blir det per ord?  Den hade kostat 380 kronor från början, jag tror att det var en sån där hyllvärmare de ville bli av med. Glad och nöjd! Förra året beställde jag en del på bokus, men blev jättebesviken och fick skicka tillbaka en del till svindyr frakt. Bättre att gå och bläddra och stödja sin lokala bokhandel, om man kan.
ninnisky
22-02-2012, 19:04
Inför årets bokrea hade jag bestämt bestämt mig för att inte köpa en endaste bok. Här är fullt i alla hyllor! Men inget hindrade mig från att gå in på Bokia när jag gick förbi, måste ju kolla i alla fall.... men undrets tid är inte förbi för jag lyckades komma ut tomhänt Får se hur det går dagarna framöver
Meriona
22-02-2012, 19:08
Man kan köpa även om bokhyllan är full, det är bara en fråga om prioriteringar.  Köper sällan skönlitteratur längre, det lånar jag på bibblan, men faktaböcker kan man ta fram och bläddra i hundratals gånger.
Myosotis
23-02-2012, 14:01
Så väldigt meningslöst, jag var utanför bokaffären igår men de öppnade inte förrän en timme senare och jag kunde inte vänta. Det var nog enda chansen.
Hittade "Trädgårdsdesign", 99 kr, på Akademibokhandeln. Mycket matnyttigt för mig!
hattstugan
23-02-2012, 17:16
Kikade som hastigast på Åhlens men där fanns ju bara skräp enligt min boksmak! 3 Trädgårdsböcker fö kokböcker och decakre! Inget för mig alltså där!
*Stintan*
23-02-2012, 18:25
Oj det var flera år sen jag köpte en bok. Numera är det bara talböcker som gäller och det kan man lyssna på på nätet. Bokhyllorna är ändå fulla med dammsamlare som jag succesivt försöker göra mig av med.
Gunilla T
23-02-2012, 18:43
Men Stintan, inte får du kasta böcker  böcker är ju hemmets vackraste prydnader ....okej, jag förstår problemet med fulla bokhyllor. Jag hittade i höstas en lösning, vi har en stor hall och då kom jag på att där på en vägg kan jag placera två bokhyllor till så nu kan jag köpa böcker flera år framöver igen Var faktiskt på bokrean idag eftersom jag hade ett annat ärende att uträtta men visst, det är inte som förut när jag hängde på låset kl.7.00 på morgonen. Mycket skräp men jag kom hem med några böcker iaf Patrick Sjöbergs bok som jag gärna vill läsa och Jämställdhetsanden, och en bok om mediadrev, skriven av en journalist som själv utsatt människor för detta men inte hade en aning om vad det innebär för människor förrän han själv blev utsatt.
*Stintan*
23-02-2012, 19:00
CITAT (Gunilla T @ 23-02-2012, 18:43)  Men Stintan, inte får du kasta böcker  böcker är ju hemmets vackraste prydnader ....okej, jag förstår problemet med fulla bokhyllor. Jag hittade i höstas en lösning, vi har en stor hall och då kom jag på att där på en vägg kan jag placera två bokhyllor till så nu kan jag köpa böcker flera år framöver igen Var faktiskt på bokrean idag eftersom jag hade ett annat ärende att uträtta men visst, det är inte som förut när jag hängde på låset kl.7.00 på morgonen. Mycket skräp men jag kom hem med några böcker iaf Patrick Sjöbergs bok som jag gärna vill läsa och Jämställdhetsanden, och en bok om mediadrev, skriven av en journalist som själv utsatt människor för detta men inte hade en aning om vad det innebär för människor förrän han själv blev utsatt. Jag vet och jag kastar inte hihi försöker få andra intresserade att ta över men det är inte lätt sen finns det en hel del arveböcker som ingen människa blir glad av t.e.x häftad gammal kurslitteratur. Gamla klenoder sparar jag såklart men jag har uppnått den åldern då jag inte känner behov av att skaffa fler böcker till bokhyllan utan tvärtom. Har inte ens plats egentligen för de bokhyllor jag har eftersom jag bara har en liten lägenhet numera. Det skulle vara jätteskönt att bli av med ett par stycken hyllor
malcolm
28-02-2012, 10:26
Jag impulsköpte en bok på Willys (av alla ställen) igår, den heter terasser & uteplatser och är skriven av Dag Thorstensson, vet inte om den är bra ännu men den kostade bara 49 kr så det må vara hänt.
Jag skäms nästan för att jag inte varit på bokrean, inte ens för att titta, jag som läser så mycket ...
Meriona
04-03-2012, 19:48
Man kan fortfarande göra fynd. Jag var på CoopForum igår och köpte en ny världsatlas, en liten bok om trädgårdens djur, en liten bok om vegetarisk mat och en om tapas och en tjockis med roliga historier.
merlin68
04-03-2012, 20:00
CITAT (omk @ 28-02-2012, 22:13)  Jag skäms nästan för att jag inte varit på bokrean, inte ens för att titta, jag som läser så mycket ...  Samma här, de enda böcker jag köpte var ett impulsköp av några deckare (3 st för 89kr) på Willys häromdagen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|