solbrud
Jag är nybliven trädgårdsägare och sitter nu med massvis med frön som jag ska testa att så.

Jag ska ha sådder under lysrör i ca. 15 grader, vid stratifiering i matkällaren i 4-5 grader och utesådder utställda nu så de får gro när våren kommer.

Jag behöver få råd hur man kan göra för att såjorden inte ska bli för våt eller torr.

När jag låter kärlet med såjord dra vatten underifrån en liten stund till det blir fuktigt längst uppe på ytan där fröna ska sås så blir det antagligen aldeles för vått i hela lådan.

Duschar jag bara såjorden ovanifrån för att det ska vara vått där fröna sås så känns det som det blir för torrt.

Hur gör ni andra vana odlare?

Mvh Lotta

Hur gör jag?
Monarda
Jag duschar mina sådder, känns som man har mer koll då än att vattna underifrån.
Peztis
Och jag tycker det är jättebra att vattna underifrån! Känns som att då kommer det till rötterna och inte bara på ytan.
mamamaggan
Vattnar i stort sett alltid underifrån men ser till att det inte blir vatten stående utan häller bort det så snart det går.
Eva 33c
CITAT (solbrud @ 11-02-2012, 22:19) *
När jag låter kärlet med såjord dra vatten underifrån en liten stund till det blir fuktigt längst uppe på ytan där fröna ska sås så blir det antagligen aldeles för vått i hela lådan.

Så gör jag med alla sådder. Och det blir inte för blött utan alldeles perfekt. Genom att vattna underifrån så blir inte jorden hoptryckt och kompakt. Täcker man en sån sådd med lite plast och fröna gror inom en eller två veckor behövs sällan någon påfyllning av vatten under den tiden. Beror förstås lite på hur varm det är där sådderna står. Tar det längre tid för dem att gro kan det hända att jag sprayar över ytan.
När fröerna väl börjat växa är också undervattning bra då man vet att krukan är fuktigast i botten och då kommer rötterna att söka sig dit och få ett fint rotsystem. Men jag vattnar även uppifrån ibland när tillväxten kommit igång, det beror oftast på att jag har flera krukor i samma låda och kanske inte alla är i behov av vatten samtidigt.
solbrud
Tack för tipsen, då ska jag inte vara så rädd för att fröna kommer att ruttna om såkärlen sugit vatten underifrån. Så kan jag under tiden komplettera med att duscha jorden ovanifrån när det behövs om fröna gror oregelbundet.

Idag hade strandveronica grott med massvis med små plantor i matkällaren där det är kallt - 4 grader. Vilken lycka för en nybörjare som hoppas att hon har gröna fingrar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon