Full version: Torvbriketter
KRT
Har faktiskt inte använt torvbriketter förr, därav desa kanske dumma och självklara frågor smile.gif
Men när ska man egentligen sätta torvbrikett + planta i en riktig kruka? Hur länge kan plantan eller sticklingen alltså stå i briketten? Finns det någon som helst gödning i dem? De tar ju mindre plats, och med många sådder så är utrymme av viss betydelse smile.gif
Om det är torv, är det lite surt då och finns det växter som inte trivs med det? Och ÄR det verkligen torv, eller är det bara ett namn som hänger i sedan förr?
abbbe
Jag skulle säga att långsamväxande växter inte är en hit i torvbriketter. Man kan plantera torvbriketterna direkt när fröerna har fått sina första hjärtblad, eller gå med det klassiska, att plantera dem när de fått minst ett pars karaktärsblad. Risken för uttorkning blir dock större ju längre man har torvbriketterna, och det blir svårt att hålla jämn fuktighet också. Därför är de inte väl så lämpade att ha allt för länge. Har du möjlighet att använda något annat istället för torvbriketter, skulle jag rekommendera dig att göra det.

Det finns ingen näring att tala om i torvbriketter. Men nygroende växter behöver inte det.

Och det är torvjord ja.
KRT
Ok, tack för ett snabbt svar!
Jag har satt sibirisk vattenmelon och petade ner ett frö i varje brikett och de har grott snabbt som tusan, jag kan nu se att det växer ut rottrådar på sidorna och under torvbriketten.... Är nog dags att plantera om dem. Men det är väl bara att sätta ner hela briketten i jord? "nätet" runt hämmar ingen tillväxt, eller?
hattstugan

Många växter man köper är ju planterade i krukan med bricketten kvar så det är nog bara att plantera i vanlig jord!
Peztis
Jag tror man brukar säga att när man ser rötterna komma ut från briketten så är det dags att plantera ned hela faderullan i en kruka med jord.

Jag använde mig av torvbriketter en gång men det gör jag inte om, det torkade ur så himla fort och jag hängde inte med.

Annars brukar väl många som tar sticklingar använda sig av dem och tycka de är bra.
octachoron
Nätet runt köpta sticklingar som satts i torvbriketter har på sista tiden förhindrat en bra rotutveckling när den planterats ner i större kruka. I veckan såg jag en tre år gammal pelargon som dött under vintern. Vid "obduktion" av den döda plantan visade det sig att det inte fanns rötter under den ursprungliga torvbriketten och väldigt lite runt den. Undrar om näten blivit för starka senaste tiden?
KRT
Interssant, kan alltå var idé att snitta det lite försiktigt innan jag planterar dem. Störr krukor!
Tack för tipset smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon