CharlotteF
Nr beskr jag vr hck fr frsta gngen? Den planterades frra vren, och jag fick hra d att jag skulle beskra rtt hrt nu denna vr. Men vad r egentligen vr? Nu eller senare? Och var p plantorna klipper jag? r det noga med var man skr, ovanfr ett ga eller en gren tex? Har ftt hra olika om hjden ocks. Endel sger klipp 10 cm ovanfr mark, en del sger 20.. Men klipper jag 10 cm ovanfr mark s kan jag ju inte spara ett endaste ga eller gern, r det verkligen s bra?

Det r en bit Aronia-hck, och en bit med vanlig bondsyrn!
Peztis
S hr str det i min beskrningsbok (jag har inte tagit med all text, d blir det lite mycket...):

ARONIA
Uppbyggnadsbeskrning:
Beskr unga plantor fr att f dem att vxa sig buskartade, med starka rotskott som skjuter upp vid marken.
Klipp bort all skadad vxtlighet efter planteringen. Klipp ned de svagare skotten till en eller tv knoppar ver marken fr att stimulera nya skott att utvecklas frn plantans bas nr den etablerar sig.
Underhllsbeskrning:
...Efter blomningen p vren klipper du bort ung en fjrdedel av de befintliga stammarna och vljer dem som ser ldst ut. Klipp antingen ned dem till en frisk knopp eller nda ned till marken. Ta bort alla tunna, svaga skott fr att undvika att det blir trngt.

SYREN
Uppbyggnadsbeskrning:
beskr unga plantor fr att f dem att utveckla ett buskartat vxtstt, med starka skott som kommer precis ovanfr marken. De hr skotten kan bindas upp mot ett std fr att bilda en stomme.
Frsta vren efter planteringen klipper du bort alla svaga eller skadade stammar. Beskr tupparna p huvudskotten genom att ta bort den yttersta tredjedelen p var och en.
Underhllsbeskrning:
Mitten av sommaren, efter blomning.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon