CharlotteF
12-02-2012, 11:57
När beskär jag vår häck för första gången? Den planterades förra våren, och jag fick höra då att jag skulle beskära rätt hårt nu denna vår. Men vad är egentligen vår? Nu eller senare? Och var på plantorna klipper jag? Är det noga med var man skär, ovanför ett öga eller en gren tex? Har fått höra olika om höjden också. Endel säger klipp 10 cm ovanför mark, en del säger 20.. Men klipper jag 10 cm ovanför mark så kan jag ju inte spara ett endaste öga eller gern, är det verkligen så bra?
Det är en bit Aronia-häck, och en bit med vanlig bondsyrén!
Så här står det i min beskärningsbok (jag har inte tagit med all text, då blir det lite mycket...):
ARONIA
Uppbyggnadsbeskärning:
Beskär unga plantor för att få dem att växa sig buskartade, med starka rotskott som skjuter upp vid marken.
Klipp bort all skadad växtlighet efter planteringen. Klipp ned de svagare skotten till en eller två knoppar över marken för att stimulera nya skott att utvecklas från plantans bas när den etablerar sig.
Underhållsbeskärning:
...Efter blomningen på våren klipper du bort ung en fjärdedel av de befintliga stammarna och väljer dem som ser äldst ut. Klipp antingen ned dem till en frisk knopp eller ända ned till marken. Ta bort alla tunna, svaga skott för att undvika att det blir trångt.
SYREN
Uppbyggnadsbeskärning:
beskär unga plantor för att få dem att utveckla ett buskartat växtsätt, med starka skott som kommer precis ovanför marken. De här skotten kan bindas upp mot ett stöd för att bilda en stomme.
Första våren efter planteringen klipper du bort alla svaga eller skadade stammar. Beskär tupparna på huvudskotten genom att ta bort den yttersta tredjedelen på var och en.
Underhållsbeskärning:
Mitten av sommaren, efter blomning.