dorislina
Jag sitter här och funderar över mina balkonger (nyinflyttad) så här mitt i vintern. Jag har två balkonger alltså, söderläge och västerläge. Gavlen på västerbalkongen får också av södersolen. Jag bor i zon 2. Mina balkonger är sådana som är öppna på två sidor. Det är alltså vägg in mot lägenheten och mot en vägg. Jag vill ha något insynsskydd, gärna som växer fort och som är perenn. Eftersom det kan blåsa i emellanåt behöver växten vara blåstålig. Jag har tänkt bygga en spalje av något slag och sedan ska hela balkongen också nätas in eftersom katterna ska ha tillgång till balkongen också.

Vad tror ni, vilken klätterväxt ska jag ha? Jag är öppen för alla förslag.
evaisa
En kaprifol? De bör ju tåla blåst men växer inte fort.

Humle? Växer ju som katten. Jag antar att du vill ha dem på balkongen över vintern. Mina balkonger är blåsiga göteborgs dito. Många växter har frusit ihjäl under vintrarna/våren. Du kan behöva en stor kruka samt isolera den.
dorislina
CITAT (evaisa @ 13-02-2012, 23:58) *
En kaprifol? De bör ju tåla blåst men växer inte fort.

Humle? Växer ju som katten. Jag antar att du vill ha dem på balkongen över vintern. Mina balkonger är blåsiga göteborgs dito. Många växter har frusit ihjäl under vintrarna/våren. Du kan behöva en stor kruka samt isolera den.

Tål alltså kaprifol blåst? Det hade ju varit kanon för dom är ju så fina. Då gör det inget att den inte växer så fort. Man kanske kan samplantera den med några ettåringar?

Humle har jag också varit inne på men visst ska dom klippas ner och som jag förstår det blir det så mycket nerklippt eftersom dom växer fort och det är svårt att göra sig av med här.

Jag har en stor trälåda som jag tänkte isolera med frigolit som jag tänkte plantera den i. Det borde väl funka?
dorislina
Äsch, nu läste jag att bären på en kaprifol är giftiga och med både små barn och katter känns det dumt att sätta en giftig växt på en balkong som vi kommer använda mycket.

Nu är jag lite inne på bokharabinda. Vad tror du/ni om det?
malcolm
Umdrar om man kan ha vildvin i kruka...?
Kajsa
Klematis, titta runt i mitt album/Klematis ! Dom sena klematisen grupp 3 klipper du också ner sen höst och börjar om nerifrån varje år, du slipper skräpet över vintern på balkongen. Viticella sorterna gr. 3 är utan problem och friska, har många i mitt album.
Plantera gärna i Rosjord, den har lite krut som dom gillar.

Happy Birthday, sen storblommig, grupp 3, blev snabbt stor här.
www.Hortogreen.com har jag köpt denna, kolla där, finns många !
Alexander-VG-zon3
Kaprifol bär är inte så väldigt giftiga (barn dör inte av dom, äter dom många får dom ont i magen). Katter rör inte bären. Du kan ju klippa veck bären annars när dom kommer ?

Annars är Kaprifpol väldigt tåligt mot vind, har dom själv i ett blåsigt läge. Mina har växt snabbt, efter två år har dom täckt en normal stor spalje helt och hållet. Växer nog uppemot 100cm och över varje år.
dorislina
Tack för svaren. smile.gif

Klematis tänker jag ha på andra sidan balkongen, mot väggen. klematisar är ju så himla fina. Kanske jag skulle ha på båda sidorna då.

Vildvin har jag varit inne på också men dom klättrar väl med sugfötter? Mina svärföräldrar hade det på sitt hus och när det togs bort var det jättefula märken på väggen efter dom där sugfötterna.

Kaprifol kanske ändå är ett alternativ. Måste fundera på det. Dom är ju så fina.

Kajsa: Vilka underbara album du har. Jag satt och tittade och drömde mig bort igårkväll. Så inspirerande. wub.gif
dorislina
Nu har jag nog bestämt mig för klematis. Tror ni att det får plats två klematisar i en kruka som kommer vara 1,50 lång ungefär och 50 cm bred och djup? Så att det täcker ordenligt tänker jag mig två stycken. Sedan vill jag ha lång blomning, vilka ska jag då satsa på? Det gör ju inget om dom blommar var för sig iofs men det måste ju vara samma klippgrupp tänker jag.

Sedan blir det nog en buskklematis också bara för att dom är så fina. wub.gif (ja inte i samma kruka alltså utan i en egen.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon