Full version: Krukor
Hellmark
Halloj!

Jag har öppnat denna tråd för att ha en samlad tråd angående krukor i alla dess former och material, tips osv.

Min första fråga är om man kan ha en kruka i trä, svarvad t.ex. om man använder sig av ek som har garvsyra t.ex. eller lackad. Går detta?
Peztis
Tänkte du plantera rakt ned i den med dräneringshål eller ha den som ytterkruka?

Tror inte att du ska plantera direkt i den utan ha växten i en kruka och ha plast el ett litet fat i botten för att samla upp överflödigt vatten.

Huruvida växten skulle må bra av träslaget vet jag inte. Man brukar ju dock säga att man ska ta ut krukväxter från det rum som julgranen står i för annars kan de fara illa. Men det är säkert olika från växt till växt.

Och välkommen hit!
Hellmark
Jag tänkte svarva en kruka i t.ex. björk eller ek och sedan borra dräneringshål och göra ett fat till krukan. men om det inte är bra med träkrukor?
ingrids
Växterna skadas inte av trä vad jag vet, julgranar avger en sorts gas men jag har aldrig hört att torrt granträ skulle göra det. Däremot multnar träet ibland ganska fort om det är i jordkontakt. Att använda träkrukan som ytterkruka kommer att förlänga livet på den. Om du väljer att ha träfat bör du nog lacka noga - annars riskerar fukt att nå ytan fatet står på och kan ge märken.
Peztis
Jag tror det skulle bli oerhört snyggt med de svarvade krukorna!

Men jag skulle som sagt inte låta fukten komma emot för det kommer att bli missfärgningar precis som ingrids skrev.
Och om du nu lägger ned tid på dem så är det ju roligare om de håller längre.
Hellmark
Vad sägs om att man vaxar träkrukorna ordentligt eller lackar dom ordentligt, så det näst intill blir ogenomträngligt? Ek innehåller ju mycket garvsyra, därav användningen till båtar, skulle detta vara ett träslag som går att använda, eller är det så att garvsyran är dålig för växter?

Mvh Kalle
dorislina
Borde det inte funka om du använder båtlack?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon