Hellmark
12-02-2012, 13:07
Halloj!
Jag har ppnat denna trd fr att ha en samlad trd angende krukor i alla dess former och material, tips osv.
Min frsta frga r om man kan ha en kruka i tr, svarvad t.ex. om man anvnder sig av ek som har garvsyra t.ex. eller lackad. Gr detta?
Tnkte du plantera rakt ned i den med drneringshl eller ha den som ytterkruka?
Tror inte att du ska plantera direkt i den utan ha vxten i en kruka och ha plast el ett litet fat i botten fr att samla upp verfldigt vatten.
Huruvida vxten skulle m bra av trslaget vet jag inte. Man brukar ju dock sga att man ska ta ut krukvxter frn det rum som julgranen str i fr annars kan de fara illa. Men det r skert olika frn vxt till vxt.
Och vlkommen hit!
Hellmark
12-02-2012, 13:39
Jag tnkte svarva en kruka i t.ex. bjrk eller ek och sedan borra drneringshl och gra ett fat till krukan. men om det inte r bra med trkrukor?
ingrids
12-02-2012, 15:31
Vxterna skadas inte av tr vad jag vet, julgranar avger en sorts gas men jag har aldrig hrt att torrt grantr skulle gra det. Dremot multnar tret ibland ganska fort om det r i jordkontakt. Att anvnda trkrukan som ytterkruka kommer att frlnga livet p den. Om du vljer att ha trfat br du nog lacka noga - annars riskerar fukt att n ytan fatet str p och kan ge mrken.
Jag tror det skulle bli oerhrt snyggt med de svarvade krukorna!
Men jag skulle som sagt inte lta fukten komma emot fr det kommer att bli missfrgningar precis som ingrids skrev.
Och om du nu lgger ned tid p dem s r det ju roligare om de hller lngre.
Hellmark
13-02-2012, 20:55
Vad sgs om att man vaxar trkrukorna ordentligt eller lackar dom ordentligt, s det nst intill blir ogenomtrngligt? Ek innehller ju mycket garvsyra, drav anvndningen till btar, skulle detta vara ett trslag som gr att anvnda, eller r det s att garvsyran r dlig fr vxter?
Mvh Kalle
dorislina
14-02-2012, 11:24
Borde det inte funka om du anvnder btlack?