Vårdrömma
12-02-2012, 18:24
Hej!
Har en liten odlingslott Sedan tre år, och undrar om någon har tips på grönsaker som växer långsamt, och som kanske gärna vill bli skördade fram i aug sept?
Hälsning från Lotta, sjöbergen norra, göteborg
Palsternacka blir ju färdig först i höst någongång.
Purjo tror jag också kan ta lite tid på sig? Jo, aug-dec står det på Impecta.
Vårdrömma
12-02-2012, 18:51
Hur är d med rödbeta? Dem borde man ju kunna lagra också, genom att lägga in.
Brysselkål, sen kan du ju sätta sakerna lite senare så blir de klara senare, typ rädisor och sallad.
Piccante
12-02-2012, 19:50
både morötter och gullök finns ju för höstskörd. De blir ofta större och lagringståliga än de sorterna som är sommarprimörer.
Grönkål och svartkål- skördas sensommar till okt/ nov eller längre.
Vintersallad (Maché)? Jordärtskockor (om det funkar i din zon)?
Intressant det här.....
Jag har också en odlingslott, som jag har haft i tre år.
I år tänkte jag prova att så en omgång rödbetor och morötter tidigt, för att sedan så en omgång
mitt i sommaren för att få en rejäl höskskörd.
Kunde det funka, månde...?
Annars är ju kål suveränt, liksom palsternacka. Jag har skördat ända tills det frös till för några veckor sedan.
kerstinbern
13-02-2012, 04:48
CITAT (niggle @ 13-02-2012, 00:00)

Intressant det här.....
Jag har också en odlingslott, som jag har haft i tre år.
I år tänkte jag prova att så en omgång rödbetor och morötter tidigt, för att sedan så en omgång
mitt i sommaren för att få en rejäl höskskörd.
Kunde det funka, månde...?
Annars är ju kål suveränt, liksom palsternacka. Jag har skördat ända tills det frös till för några veckor sedan.
Morötter ja, om du väljer en tidig F1 hybrid, rödbetor hinner du nog inte med.
Jag tycker kanske att själva grundfrågan/önskan är lite underligt ställd, för att skörda sina grönsaker i augusti/september är ju inte alls sent. Det är väl rätt normalt för de flesta grönsaker att skördas då, tycker jag som odlar rätt mkt av alla sorter.
Det enda som inte funkar att skörda så sent om man sår tidigt är sallad, rucola, tidig sockerärter/brytärter - dem brukar jag (zon 1-2) skörda klart i början/mitten av augusti. Men allt detta kan man ju så senare för en senare skörd förstås.
Kanske är det så att trådskaparen inte kan vara hemma under högsommaren och att det är därför frågan kommer - men då kanske frågaren eg. snarare skulle vilja veta vilka grönsaker som tål att man är borta från dem när de växer under högsommaren...?
Många av mina rotfrukter tar jag aldrig upp före mitt/slut av oktober (palster, vintermorot, rotselleri) och flera kålsorter får stå kvar i landet hel vintern (grönkål, savoy, bryssel) liskom purjon.
Vårdrömma
15-02-2012, 12:00
Tack för alla svar, olika rotsaker borde alltså vara värt att prova!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.