Eva i Skåne
12-02-2012, 19:37
Jag har en gammal hibiskus som är ca 60-70cm, men grenad och grön hela vägen. Jag har klippt den flera gånger förr, men tycker att den har rätt bra form. Min undran är främst om dom blommar bättre om man klipper ner dom på vårvintern?
Jag vill gärna ha dom ute på terassen på sommaren och brukar ha det också, men tycker inte dom blommar så bra. Är det för svalt ute?
Jag läste någonstans att de blommar först när man klipper dem.
Här fanns det en del att läsa om dess skötsel.
Eva i Skåne
13-02-2012, 07:32
Tack Peztis. Så mycket info det fanns på den sidan.
Alltså ska jag klippa.
Alexander-VG-zon3
13-02-2012, 09:39
Nej man måste inte klippa dom för att dom ska blomma, avsaknaden av blommor är just ljus, värme, vatten och näring.
Efter klippning får man fler skott som ev gör att det kan bli fler blommor, har man dock klippt mycket har man redan många förgreningar där det kommer blommor. Men även ljus, näring, vatten och näring ger nya skott (ibland faktiskt mer skott än klippning).
När jag gav mina roddis jord så fick dom nya skott över hela stammen som sen resulterade i blommor.
Eva i Skåne
13-02-2012, 11:32
CITAT (flaxss @ 13-02-2012, 09:39)

Nej man måste inte klippa dom för att dom ska blomma, avsaknaden av blommor är just ljus, värme, vatten och näring.
Då kan det bero på att det är för kallt att ha dom ute under sommaren som gör att blomningen inte blir så skrytsam, eller?
Alexander-VG-zon3
13-02-2012, 11:58
Jag har mina ute i östläge under den hela frostfriaperioden när dom väl börjar växa så växer dom på bra, men det är inte alla somrar som dom blommar bra dock när dom kommer in brukar dom börja blomma mycket på sensommaren-hösten och lite knoppar kommer också inne under våren innan dom tas ut. För lite ljus och värme. Dock när jag bodde hos mormor hade jag dom i södersol och då blommade dom mycket, mer ljus och värme såklart. kalla nätter bromsar ner dom även om dom utan vidare tål ner till +1c. Näringsupptaget hin dras med om rötterna har det för svalt. Men visst är dom snygga att ha ute på uteplatsen/ute i trädgården. Har man växthus kan man ju förkultivera dom där en tid innan man sätter ut dom på hedersplatsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.