Eva i Skne
Jag har en gammal hibiskus som r ca 60-70cm, men grenad och grn hela vgen. Jag har klippt den flera gnger frr, men tycker att den har rtt bra form. Min undran r frmst om dom blommar bttre om man klipper ner dom p vrvintern?

Jag vill grna ha dom ute p terassen p sommaren och brukar ha det ocks, men tycker inte dom blommar s bra. r det fr svalt ute?
Peztis
Jag lste ngonstans att de blommar frst nr man klipper dem.

Hr fanns det en del att lsa om dess sktsel.
Eva i Skne
Tack Peztis. S mycket info det fanns p den sidan.
Allts ska jag klippa.
flaxss
Nej man mste inte klippa dom fr att dom ska blomma, avsaknaden av blommor r just ljus, vrme, vatten och nring.

Efter klippning fr man fler skott som ev gr att det kan bli fler blommor, har man dock klippt mycket har man redan mnga frgreningar dr det kommer blommor. Men ven ljus, nring, vatten och nring ger nya skott (ibland faktiskt mer skott n klippning).

Nr jag gav mina roddis jord s fick dom nya skott ver hela stammen som sen resulterade i blommor.
Eva i Skne
CITAT (flaxss @ 13-02-2012, 09:39) *
Nej man mste inte klippa dom fr att dom ska blomma, avsaknaden av blommor r just ljus, vrme, vatten och nring.

D kan det bero p att det r fr kallt att ha dom ute under sommaren som gr att blomningen inte blir s skrytsam, eller?
flaxss
Jag har mina ute i stlge under den hela frostfriaperioden nr dom vl brjar vxa s vxer dom p bra, men det r inte alla somrar som dom blommar bra dock nr dom kommer in brukar dom brja blomma mycket p sensommaren-hsten och lite knoppar kommer ocks inne under vren innan dom tas ut. Fr lite ljus och vrme. Dock nr jag bodde hos mormor hade jag dom i sdersol och d blommade dom mycket, mer ljus och vrme sklart. kalla ntter bromsar ner dom ven om dom utan vidare tl ner till +1c. Nringsupptaget hin dras med om rtterna har det fr svalt. Men visst r dom snygga att ha ute p uteplatsen/ute i trdgrden. Har man vxthus kan man ju frkultivera dom dr en tid innan man stter ut dom p hedersplatsen.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon