|
Gossen Ruda
12-02-2012, 20:10
Nu har han gjort några tavlor som visas i Borås. Han var med lite i Västnytt i kväll. Nu kanske jag trampar på minerad mark men vad 17 har han gjort eller gör för att vara poppis? Så fort han visar sig verkar en del nästan falla på knä i vördnad. För mig är han en synnerligen fetlagd flintskallig gammal gubbe som sitter och vrålstönar i en mikrofon. Vad har jag missat eller har jag missat något?
Meriona
12-02-2012, 20:15
Jag tycker som du. Klart överskattad. Men han har väl överlistat kritikerna på nåt sätt antar jag. Tillräckligt konstig så blir du kult.
Jag vet inget om hans tavlor men han har en alldeles fantastisk röst. blott en dag ett ögonblick i sänderEller ja, kanske inte en fantstisk röst, men en fantastisk känsla i sången.
herkules
12-02-2012, 20:24
helt suverän sångare - världsklass!
*Stintan*
12-02-2012, 20:42
CITAT (Gossen Ruda @ 12-02-2012, 20:10)  Nu har han gjort några tavlor som visas i Borås. Han var med lite i Västnytt i kväll. Nu kanske jag trampar på minerad mark men vad 17 har han gjort eller gör för att vara poppis? Så fort han visar sig verkar en del nästan falla på knä i vördnad. För mig är han en synnerligen fetlagd flintskallig gammal gubbe som sitter och vrålstönar i en mikrofon. Vad har jag missat eller har jag missat något? Jag har nog också missat något  Jag undrade just vad dom släpat dit när han var med och "sjöng" i På spåret för ett par veckor sen. Det gjorde ont i mitt musikaliska öra att höra gubbstackarn.
Gossen Ruda
12-02-2012, 20:45
Uppenbarligen är omdömena skiftande.
Aqvakul
12-02-2012, 20:51
Jag hör definitivt till hans supporters - en fantastisk feeling...
CITAT (Aqvakul @ 12-02-2012, 20:51)  Jag hör definitivt till hans supporters - en fantastisk feeling...
Anki på Öland
12-02-2012, 21:10
Har aldrig hört talas om honom......
Huggorm
12-02-2012, 21:14
CITAT (Anki på Öland @ 12-02-2012, 21:10)  Har aldrig hört talas om honom......  Samma här
mamamaggan
12-02-2012, 21:18
Mitt musikaliska öra njuter för fulla muggar när jag lyssnar på honom.
Undrar hur många som aldrig sett honom som skulle " dissa " honom .
Hans livshistoria är anmärkningsvärd .
CITAT (Anma @ 12-02-2012, 20:22)  Eller ja, kanske inte en fantstisk röst, men en fantastisk känsla i sången. Instämmer!
Aqvakul
12-02-2012, 21:32
En fin årgång!
Gossen Ruda
12-02-2012, 21:49
Den som vill se honom kan gå på svtplay och plocka fram kvällens avsnitt av Västnytt.
mamamaggan
12-02-2012, 22:01
Känslan när han sjunger är äkta , vad han än sjunger , och han ofta upplevt t ex smärtan .
malcolm
12-02-2012, 23:50
Jag får i alla fall obehagskänslor både av att se och höra karln.
herkules
13-02-2012, 00:37
sist jag såg honom uppträda var i uppsättningen av 27 club på maximteatern här i sthlm, han var helt fantastisk!
Blomstertanten
13-02-2012, 09:09
Ni bara måste höra på den här: Freddie sjunger "Alla har glömt"Helt underbart! En riktig rysare som man får ståpäls av
Elisabeth-Västkustkolonisten
13-02-2012, 09:12
Jag är allätare i saken musik men Wadling kan och vill jag inte höra. Det är ingen musik för mig, bara oväsen.
Vi kopplar genast om när han kommer.
*Stintan*
13-02-2012, 09:37
CITAT (Blomstertanten @ 13-02-2012, 09:09)  Ni bara måste höra på den här: Freddie sjunger "Alla har glömt"Helt underbart! En riktig rysare som man får ståpäls av  Tur man inte måste tycka lika
Gossen Ruda
13-02-2012, 16:52
Några antyder att han har något speciellt i det förfluta, något mer än det som står på Wikipedia? Vi är lika gamla tydligen, jag kanske har valt fel bana i livet? Våra sångröster är nog jämförbara men jag föredrar att bara sjunga i badrummet. Ensam.
Ingela i Segersberg
13-02-2012, 17:09
CITAT (Gossen Ruda @ 13-02-2012, 16:52)  Några antyder att han har något speciellt i det förfluta, något mer än det som står på Wikipedia? Vi är lika gamla tydligen, jag kanske har valt fel bana i livet? Våra sångröster är nog jämförbara men jag föredrar att bara sjunga i badrummet. Ensam.  Du får väl söka till Idol eller the Voice, Ruda!  Du kanske blir berömd!?
Gossen Ruda
13-02-2012, 18:29
CITAT (Ingela i Segersberg @ 13-02-2012, 17:09)  Du får väl söka till Idol eller the Voice, Ruda!  Du kanske blir berömd!? Kanske. Särskilt om jag går en sväng via punken.
CITAT (*Stintan* @ 12-02-2012, 20:42)  Det gjorde ont i mitt musikaliska öra att höra gubbstackarn. Uppenbarligen är ditt öra, till skillnad till Wadlings, inte särskilt musikaliskt. Gita
*Stintan*
13-02-2012, 21:16
CITAT (Gita @ 13-02-2012, 20:23)  Uppenbarligen är ditt öra, till skillnad till Wadlings, inte särskilt musikaliskt. Gita Det tror jag knappast att du är den rätta att yttra dig om.
Meriona
13-02-2012, 21:33
CITAT (Gita @ 13-02-2012, 20:23)  Uppenbarligen är ditt öra, till skillnad till Wadlings, inte särskilt musikaliskt. Gita Va? Måste alla tycka samma?  Herrejösses, jag måste missat det....
Blomstertanten
13-02-2012, 21:38
CITAT (Meriona @ 13-02-2012, 21:33)  Va? Måste alla tycka samma?  Herrejösses, jag måste missat det.... Visste du inte det? Alla måste tycka som jag annars tycker dom fel
herkules
13-02-2012, 22:21
CITAT (*Stintan* @ 13-02-2012, 09:37)  Tur man inte måste tycka lika  nä, tänk så trist om alla tyckte samma. det jag tycker är bra behöver ingen annan tycka och tvärtom. wadling är väldigt speciell och jag fattar precis om man inte gillar honom. det har ingenting med något "musikaliskt öra" att göra
Tacka vet jag hambo eller vals varvat med schottis i turer. Det sätter fart på dököttet och är dessutom roligt. Pust.
Gossen Ruda
13-02-2012, 22:40
CITAT (gnon49 @ 13-02-2012, 22:25)  Tacka vet jag hambo eller vals varvat med schottis i turer. Det sätter fart på dököttet och är dessutom roligt. Pust. Jag skulle vilja se Wadling i en hambo.  Varför sitter han alltid?
mamamaggan
13-02-2012, 22:52
CITAT (Gossen Ruda @ 13-02-2012, 22:40)  Jag skulle vilja se Wadling i en hambo.  Varför sitter han alltid? För att han ryggskador .
Eva i Skåne
14-02-2012, 07:59
CITAT (Gossen Ruda @ 13-02-2012, 18:29)  Kanske. Särskilt om jag går en sväng via punken. Ser fram emot att se dig i tuppkam och hårdsminkad
Elisabeth-Västkustkolonisten
14-02-2012, 08:19
CITAT (gnon49 @ 13-02-2012, 22:25)  Tacka vet jag hambo eller vals varvat med schottis i turer. Det sätter fart på dököttet och är dessutom roligt. Pust. Tänk när Rock Olga alltid spelade sin 8 minuters Hambo, det var sköj
Gossen Ruda
14-02-2012, 08:26
CITAT (Eva i Skåne @ 14-02-2012, 07:59)  Ser fram emot att se dig i tuppkam och hårdsminkad  Fast det blir svårt att göra en tuppkam av 10 glesa hårstrån.
CITAT (*Stintan* @ 13-02-2012, 21:16)  Det tror jag knappast att du är den rätta att yttra dig om. Om du nu inte kan uppfatta Wadlings musikalitet så kan man väl med rätta ifrågasätta ditt musikaliska öra. Att du sedan inte tycker om hans röst/artisteri är ju en smaksak som inte har ett dugg med hans musikalitet att göra. Gita
Aqvakul
14-02-2012, 09:05
CITAT (Gita @ 13-02-2012, 20:23)  Uppenbarligen är ditt öra, till skillnad till Wadlings, inte särskilt musikaliskt. Gita Så härligt personligt och fördömande...
*Stintan*
14-02-2012, 09:53
CITAT (Gita @ 14-02-2012, 08:45)  Om du nu inte kan uppfatta Wadlings musikalitet så kan man väl med rätta ifrågasätta ditt musikaliska öra. Att du sedan inte tycker om hans röst/artisteri är ju en smaksak som inte har ett dugg med hans musikalitet att göra. Gita Hur var det nu med att skilja på sak och person och hur kan du yttra dig om något som du inte har en aning om? Dessutom tycker jag att du ska lära dig läsa! Var har jag skrivit något om Wadlings musikalitet? Du gör verkligen allt för att leva upp till epitetet "borgarbracka"!
Här är en låt med Freddie Wadling och Helene Sjöholm som betyder mycket för mej. Jag fick en länk mejlad till mej av min man en gång när jag krisade lite grand pga min sjukdom och han kände sej lite utestängd... http://www.youtube.com/watch?v=4OEOBD8zJkc...ayer_detailpage
Gossen Ruda
14-02-2012, 10:23
Frågan är vad lägger i epitetet musikalisk? Man kan komponera bra musik, man kan traktera ett eller flera instrument eller man kan sjunga. Sången kan bestå av många komponenter som inlevelse, uttal och frasering men framför allt sångröst, att kunna hålla tonhöjd mm. Alla komponenter läggs samman till slutresultatet men om en komponent saknas blir det inget kvar. För mig saknar Wadling varje form av sångröst och därför blir slutresultatet noll.
CITAT (Gossen Ruda @ 14-02-2012, 10:23)  Frågan är vad lägger i epitetet musikalisk? Man kan komponera bra musik, man kan traktera ett eller flera instrument eller man kan sjunga. Sången kan bestå av många komponenter som inlevelse, uttal och frasering men framför allt sångröst, att kunna hålla tonhöjd mm. Alla komponenter läggs samman till slutresultatet men om en komponent saknas blir det inget kvar. För mig saknar Wadling varje form av sångröst och därför blir slutresultatet noll. Jag tycker däremot att hans sångröst är bra för att han har känsla och inlevelse och inte en perfekt pipa bara. Perfekta pipor blir för mig totalt ointressanta.
Gunilla T
14-02-2012, 10:54
CITAT (Gossen Ruda @ 14-02-2012, 10:23)  Frågan är vad lägger i epitetet musikalisk? Man kan komponera bra musik, man kan traktera ett eller flera instrument eller man kan sjunga. Sången kan bestå av många komponenter som inlevelse, uttal och frasering men framför allt sångröst, att kunna hålla tonhöjd mm. Alla komponenter läggs samman till slutresultatet men om en komponent saknas blir det inget kvar. För mig saknar Wadling varje form av sångröst och därför blir slutresultatet noll. Ja, det är verkligen intressant vad man lägger i det begreppet.... Jag har alltid haft min högst personliga definition  jag tycker jag är musikalisk därför att musik berör mig.. Musik har varit ett av mina stora intressen hela livet även om jag de senare åren tacklat av. Jag är inte allätare, kammarmusik har aldrig berört mig och inte dansband heller men i övrigt hittar jag mycket inom musiken som berör, har en stor musiksamling. Har aldrig spelat något instrument annat än fuskat lite. Sjunger dåligt men gärna. Wadling berör mig inte, av någon anledning känner jag obehag....tycker han spelar över på nå´t sätt....ryyyyyys.....
malcolm
14-02-2012, 11:06
För mig känns FW som en A-lagare som de släpat in och gett en mikrofon.
Gossen Ruda
14-02-2012, 11:20
Det är som sagt skönt att vi har olika preferenser. Jag kommer att tänka på två helt olika melodier som ändå jag uppskattar av olika anledningar. Den första är Judy Collins inspelning av Amazing Graze, tror den kom 1970. Har inte hittat just den versionen på nätet, kanske finns den på Spotify? Hennes klara stämma när hon sjunger helt a capella i början och senare bara med en kör. Varje ton sitter med millimeterprecision. Den andra är Titanic med Mikael Wiehe. http://www.youtube.com/watch?v=ivHRJ2O80mE Han har inte perfekt sångröst och texten får på vissa ställen kallas nödrim och följer inte melodin, men röstintensiteten tillsammans med musiken och texten och även den lite skrovliga rösten gör det till en nackhårsrysare. I den jämförelsen står Freddie helt vid sidan.
Anki på Öland
14-02-2012, 11:27
CITAT (malcolm @ 14-02-2012, 11:06)  För mig känns FW som en A-lagare som de släpat in och gett en mikrofon.  Är inte det för att du ser honom samtidigt? Jag gillar inte att "se musik" vill bara lyssna för jag påverkas så mycket av synintrycket.
malcolm
14-02-2012, 12:01
Möjligt men jag har aldrig bara hört honom men bilden skulle säkert dyka upp i skallen om så var fallet.
Blomstertanten
14-02-2012, 12:38
Fläskkvartetten med "Ögat sover nu" Fläskkvartetten: Ögat sover nu
http://youtu.be/KCCaqi9pB4I Gillar Freddy W han har en skön känsla,lyckliga dagar den är så härlig en av favoriterna.
CITAT (Gunilla T @ 14-02-2012, 10:54)  Ja, det är verkligen intressant vad man lägger i det begreppet.... Jag har alltid haft min högst personliga definition  jag tycker jag är musikalisk därför att musik berör mig.. Musik har varit ett av mina stora intressen hela livet även om jag de senare åren tacklat av. Jag är inte allätare, kammarmusik har aldrig berört mig och inte dansband heller men i övrigt hittar jag mycket inom musiken som berör, har en stor musiksamling. Har aldrig spelat något instrument annat än fuskat lite. Sjunger dåligt men gärna. Wadling berör mig inte, av någon anledning känner jag obehag....tycker han spelar över på nå´t sätt....ryyyyyys..... Musikalitet, det är väl gehör, tonsäkerhet och rytmkänsla? Vilken musik eller vilka röster man tycker om är väl något helt annat? Jag kan mycket väl förstå din känsla inför Wadling även om jag själv tycker väldigt mycket om honom och hans musik. Precis så som du känner inför Wadling känner jag inför Christer Sjögren, han får mig att rysa av obehag, däremot skulle jag väl vara dum om jag skulle ifrågasätta hans musikalitet. Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|