Full version: Identifieringshjälp
blacken
Någon som vet vad deta lilla träd kan vara. Jag vet att fotona inte är något bra, men bättre blir det inte innan sommaren...
[imghttp://i123.photobucket.com/albums/o294/Back_in_black_photos/garden/DSC01372.jpg[/img]

Tacksam för hjälp
Gert

Huggorm
Det var det extremaste jag sett av mosspåväxt ohmy.gif

Kan det vara något slags salix?
Cilla
Wow! Fota nu på vintern också, det var en härlig lav på det trädet!

Min gissning är också salix, någon av dem.
Iren
Tror trädet är en Salix Hakuro Nishiki, om bladen är lite brokbladiga? Mossan däremot vet jag inte biggrin.gif
Azur
Vilken underbar lav-tillväxt det var på det trädet! Lustigt att träden runt omkring inte har liknande lavtäcke.
Johan på Blomsterlandet
Hej Gert!

Får instämma med tidigare som svarat om att det var en otrolig påväxt av lav på trädet :-)

Men instämmer även i att det är en Salix - närmare bestämt Eukalyptusvide (Salix integra 'Hakuro Nishiki'):

Växtinformation: Eukalyptusvide

För att bibehålla de vackra och brokiga skotten så bör du klippa tillbaka trädet något inför varje säsong.

Lycka till!

MVH

Johan Jancke
Blomsterlandet
blacken
Tackar för hjälpen.
När jag ser länken är jag också övertygad at det är en Hakuro Nishiki.
Lite oroande att det står zon 1-2 på blomsterlandets hemsida.
Mosspåväxten fanns redan när vi köpte huset och jag har tyckt att det ser trevligt ut.
Hur skadligt är det egentligen för trädet?
Huggorm
I princip skall det vara ofarligt, men jag har hört att äppelodlare rensar bort sådant eftersom svampsjukdomar lättare skall få fäste under de fuktiga lavarna. Men desto äldre en ek är, desto mer lavar växer det på den så det kan ju inte innebära någon direkt fara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon