ingaröbo
Fick skott av denna planta för ca 5 år sedan. Den är väldigt tålig, tål torka, sol och även lite mörker.
Bladen blir mer rosa om solen kommer åt. Om jag minns rätt så är det en växt från någon av våra populära solsemesterorter. Vad som jag tycker är häftigt med denna planta är att stjälkarna inte är raka.
Just nu är stjälkarna upp till 50 cm långa så jag kommer att klippa ner den kraftigt när ljuset är tillbaka mer konstant.
Någon som vet vad den heter?

[attachment=678[attachment=67868:1_2012_0...oliv_003.jpg]69:2_2012_0...oliv_008.
jpg]
[attachment=67869:2_2012_0...oliv_008.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
Skobuske
Iren
Jättesnygg och annorlunda som du säger, med bladfärg o stammar:-)

Förresten, får man be om en stickling tro, då det blir dags.... Betalar eller byter med något annat om du vill:-)?
Eva i Skåne
Här finns en sticklingspekulant till smile.gif
ingaröbo
Skobuske, har aldrig hört det namnet. Plantan är ju lite speciell och jag gillar ovanligheter om dom är lättskötta.
Sticklingar kommer när utetemperaturen är högre.
teo
En lätt Googling gav det latinska namnet Pedilanthus tithymaloides
ingaröbo
CITAT (teo @ 13-02-2012, 17:35) *
En lätt Googling gav det latinska namnet Pedilanthus tithymaloides

föredrar Skobuske, det är lättare att uttala rolleyes.gif . Undrar varför "busken" heter som den heter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon