Jennyn
Någon som har frön och vill sälja/byta?
Anja Danmark
Den er ikke let at finde, den er åbenbart beskyttet af EU...

Men måske er det nogenlunde den samme som Principe Borghese:

http://diaryofatomato.com/2011/09/09/grow-...d-descriptions/

Eva 33c
Men jag undrar, är piennolo verkligen namnet på en speciell tomatsort? Jag har försökt googla runt och läsa om piennolo-tomater och får uppfattninge att det handlar om ett sätt att behandla skörden snarare. Man hänger klasarna och tomaterna liksom torkar. Naturligvis passar vissa sorter bättre än andra. Tex verkar sorten Principe Borghese var lämplig för detta ändamål. Att säga att man vill ha frön till piennolotomater skulle isåfall vara som att säga "jag villa ha frö till soltorkade tomater" eller "till ketchup" smile.gif
Men nu har jag kanske missuppfattat alltihop och det finns verkligen en tomatsort som heter piennolo... tongue.gif
johanna_zon3
Mitt tips är att fråga på AOT där det är en hel skrälldus med forumister som odlar den.

/Johanna
Eva 33c
Ja det var faktiskt där jag läste om den första gången. Och de fröer som förmedlades där kom från en piennolo-klase som någon (Kenneth?) köpt/fått utomlands. Och jag vet att det var någon som gjorde ett inlägg där också om hurvida det var en tomatsort eller en benämning på den speciella behandlingen. Men det var ingen som visste riktigt, då i alla fall. Så när jag såg denna fråga här tänkte jag att jag skulle fråga igen. smile.gif
veram
Jennyn: Du har fått ett meddelande!
Eva 33c
Läste Anjas länk och letade mig vidare och fann att piennolo-tomat är namnskyddat (Protected Designation of Origin, PDO) som "maträtt". Så även om jag odlar rätt sorts tomat här i Falun och sedan torkar dem i klasar så har jag inte rätt att kalla det för Piennolo-tomater egentligen. Det namnet är förbehållet tomater som är odlade och tillredda i ett speciellt geografiskt område. Detta utesluter förstås inte möjligheten att alla odlare i detta område använder en och samma utsäde och tar man frö från en klase från detta område så får man förmodligen en lämplig sort. Hoppas bara att jag fattat rätt i min läsning smile.gif
oliv
Jag har också fröer till Piennolo tomat. Om du är intresserad kan vi byta fröer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon