Full version: Kaffe
Neurosis
Jag fick på min födelsedag kaffefrö av min mormoder. Nu undrar jag hur man på bästa sätt driver upp och tar hand om kaffe?!

Tyvärr vet jag inte vilken sorts kaffe det är.
sanna
Hej Neurosis!

Lite nätklipp:

Man skiljer på tre huvudarter av odlat kaffe. Coffea arabica, Coffea robusta och Coffea liberica.
Coffea arabica är den äldsta, mest kända och fortfarande den viktigaste av de kaffearter som odlas i kommersiella sammanhang. Ungefär tre fjärdedelar av världens kaffe är arabica.

Om vi då antar att dina bönor är arabica bör de behandlas enligt följande:

Undervärme vid groningen som tar cirka 60 dagar. Placeras därefter ljust, men inte direkt sol om sommaren. Rumstemperatur eller svalare. Vattnas regelbundet, får inte torka ut. Gödning varannan vecka. Får efter blomning kaffebönor som kan torkas och rostas.

Sanna smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Och skulle du misslyckas så var fröna nog för gamla, kaffefrön bör sås färska, när de torkat brukar det bli svårare att få dem att gro.
MRLINDELL
Och så skall fröna inte vara rostade ... laugh.gif

Hur lång tid tar det innan plantan blir så stor att man kan få ut en kopp kaffe ut plantans bönor ... /Kaffesugen
TeliaNet
hej.
jag har haft 2 olika kaffeträd och vill bara söga att bladen blir bruna och torra väldigt lätt.
mina dog troligen av det sad.gif
Kajsa
Och på Weibulls i Sthlm hittade jag små sticklingar av kaffe, eftersom jag aldrig haft en sådan planta ska det bli roligt, ställer väl ut den i sommar.
Blanka och vackra blad har den.
Dan i Nacka
Min kaffeplanta har jag haft i ca 4 år och i somras blommade den för första gången. Nu har den fullt med små bär som ännu är gröna men som förhoppningsvis mognar och blir röda till sommaren. Sommartid står den utomhus och verkar trivas bäst när den slipper den hetaste middagssolen. Ganska törstig är den också.
Vintertid står den i ca 18 - 19 °C med tilläggsbelysning och verkar trivas bäst om den slipper torka upp mellan vattningarna.

Lycka till med era kaffeplantor.

Vänliga hälsningar

Dan
sanna
Var det förresten någon som läste om den där nya teorin att kaffe skulle var väldigt nyttigt och speciellt för barn!

Okey. Får väl tvinga i kiddsen lite Java i morgon då... laugh.gif
Ti bee
Min lille gosse, strax under 2 år, tycker mycket om kaffe! smile.gif Ovanligt intelligent med andra ord, fast det visste jag ju redan! rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hm... så mina föräldrars påståenden att det inte var bra för barn att dricka kaffe var kanske inte rätt, jag som älskat kaffe sedan jag var liten men hemma fick jag inte dricka kaffe till vardags förren jag var 15.

Fast jag undrar om det där med kaffe och astma verkligen stämmer farsan har ju fått i sig kaffe redan innan han kunde gå (nappen doppades i kaffe och socker) och han är den ende i familjen som har lite astma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon