AnniiPannii
Hej!

Har köpt rabarber frö, det försvann helt från hjärnan att det är enklare och inte sååå dyrt att köpa färdiga plantor men men så kan det bli när man kollar frökataloger whistling.gif Sen är det såklart mycket roligare när det kommer plantor från frö än färdiga från plantskolan smile.gif

Har någon erfarenhet av att så rabarber från frö.. hur fort går det osv? Vet att man inte kan skörda första året men har era fröplantor gett någon stor skörd.. någonsin? smile.gif

Sen undrar jag om man kan förkultivera dem innomhus för tidigare plantor?
Och ska man så ett frö och det blir en rabarberplanta eller är det som med basilika?

Ha en bra dag!

Anna
octachoron
Jag har försökt så rabarberfrö inomhus men det har inte gått så bra. Fröna har grott men dött efter ett tag.
Dock så får jag en eller flera plantor runt de gamla rabarberplantorna i trädgården. Om jag sköter om dem och ev flyttar på dem så får jag en naturlig föryngring av rabarberbeståndet.
jj770
Fungerade alldeles utmärkt att fröså rabarber, sandblandad jord och täck över med plast. gärna varmt vid groning och ständigt fuktigt. När plantan börjar bli lite större så går det bra att göda med algextrakt eller liknande då rabarber är en strandväxt. Plantera ut under sommaren efter avhärdning och skörda ibland redan första gången under hösten.
Peztis
Jag frösådde förrförra våren, tror jag det var. Den sommaren var de ju rätt ynkliga...
I somras var de rätt stora men inte så pass att jag började skörda av dem.
I år tror jag bvestämt att de borde ha växt till sig bra.

Jag fick många plantor så jag kunde ge bort, sådde av den där med låg oxalsyrehalt.

Att jag har fått vänta gör inget för jag har så förbenat mycket rabarberplantor av det som fanns när jag flyttade hit för 13 år sedan. De måtte ha älskat rabarber eftersom de hade en rabatt med ca 4 m plantor - määääängder!

Och sedan går jag och delar dem och dessutom sår fler. Hur i hela friden tänker man ibland?! giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon