AnniiPannii
Hej!

Vill ha en snabb och starkväxande buske (gör inget om den breder ut sig) som insynskydd. Behöver inte vara vintergrön men det hade varit det bästa såklart smile.gif

Jorden är blandad ler/sand/sten jord och det är full sol hela dagen utan på kvällen. Ph ligger runt 6-7. Väldränerat men kan dock bli lite blött på hösten om det regnar så mycket som det gjorde denna.
De kommer planteras i grupper och måste trivas med andra växter i levnadsförhållanden.

Gärna blommande såklart men absolut inget med barr av alla de slag smile.gif

Några tips?

Anna
Huggorm
Doftschersmin kanske, det är en trevlig buske som breder ut sig, doftar och blommar. Inte vintergrön dock.
ingrids
Hm, insynsskydd låter som att du vill ha kanske en tre-fyra meter? Jag har en tendens att rösta på häggmispel, blommar på våren, får bär och fina höstfärger innan bladen faller. Ginnala lönn är väl mitt emellan en buske och ett flerstammigt träd, också fin.
Alexander-VG-zon3
Själv gillar jag Havtorn, sprider sig med rotskott och täcker och blir ganska höga (men inte för höga). Går klippa lätt. Snygga i bland buskage och väldigt tåliga.
Gröna mormor
Lagerhägg finns i olika former och färger, kanske inte så väldigt snabbväxande, men den är vintergrön och ger bra skydd. Du skall ju ha flera grupper, så varför inte ha olika arter i dom olika grupperna?
Huggorm
Rhododendron är också vida, blommande och vintergröna
Johan på Blomsterlandet
Hej Anna!

Här kan du läsa mer om några olika snabbväxande buskar:

Växtinformation: Prakthäggmispel

Växtinformation: Doftschersmin

Växtinformation: Fläder

Blir spännande att få höra om vad du valt att plantera!

Lycka till!

MVH
Johan Jancke
Blomsterlandet
merlin68

Om du behöver ett mycket snabbväxande insynsskydd kanske ett levande pilstaket är något för dig?

http://www.salixprodukter.se/levande.html
Krolliljan
Rödbladig smällspirea växer till sig väldigt snabbt. Blir kanske inte så bred men både hög och tät om man klipper lite i grenar som kommer från marken.
Cilla
Spontant tänkte jag samma arter som Johan från Blomsterlandet AB.

Men jag rekommenderar att köpa dem som e-plantor, dvs garanterat sortäkta, från kända, utvalda, säkra frökällor, som ger egenskaper man vill ha t ex härdighet, rik blomning, härliga höstfärger mm.

Säljer ni E-plantor också, Johan?

Amelanchier lamarckii fk Ultuna E • prakthäggmispel

Amelanchier alnifolia fk Alvdal E • bärhäggmispel

Amelanchier laevis fk Bäcklösa E • kopparhäggmispel

Amelanchier spicata fk Falun E • häggmispel

Sambucus nigra fk Bålsta E fläder

Philadelphus coronarius 'Finn' E doftschersmin 'Finn'

För bilder och beskrivningar se www.eplanta.com och sedan kontaktar du den trädgårdsbutik du vill köpa den i och ber dem ta in (om de inte har).

Jag har 2010 planterat både de olika häggmisplarna, Bålsta E-flädern och doftscerhsminen Finn. Av häggmisplarna kopparhäggmispeln och prakthäggmispeln samt flädern hade jag också också icke E-märkta plantor som på samma ställe, i samma jord och bevattningsförhållanden (goda) fick kapplöpa med sina kusiner. Sammanlagt 15eller 16 plantor. I samtliga fall satte E-plantorna bättre fart och blev tätare. i somras fortsatte jag med träd av samma sort som E-planta och icke E, t ex en Sorbus intermedia E-planta (oxel) och samma som icke E-planta. Avsevärda skillnader till förmån för e-plantan.

Samma med fruktträd. År efter år. Några spänn dyrare, men nästan alltid märkbart mycket bättre. Dessutom stöds fortsatt arbete för att välja bra frökällor och plantmaterial när man köper dem.
AnniiPannii
Tack för alla svar!

Det lutar åt en blandning mellan prakthäggmispel och kopparhäggmispel. Älskade färgen smile.gif
Sen kanske en fläder som man kan stamma upp lite för lite variation.
Men hur mycket växer dem exempelvis per år?

Anna
Johan på Blomsterlandet
Javisst kan man köpa E-plantor på Blomsterlandet :-) Prata med din lokala butik så fixar de det direkt till dig nu i vår!

Att säga hur mycket dessa buskar växer per år kan man aldrig göra exakt. Men vi pratar ju i alla fall om ett par decimeter eller mer när plantorna väl har etablerat sig :-)
Cilla
Vad bra Johan! Vad är det för prisskillnad på de sorter du visade på bild, och på plantorna som E-sorter?

Fläderna är den som växer starkast, normalt sett. De första åren har den ju blad nedifrån och upp, sedan stammar den upp sig av sig själv. Man kan sätta den ganska nära någon av de andra föreslagna och låta flädern "tränga" sig upp.

Flädern är också den som blir bredast. De utvecklas också mest åt det håll det finns ljus, så sätter du den nära tomtgränsen och grannens tomt ligger i sydväst så har han/hon snart en blomstrande fläder hos sig också.

Häggmispeln växer också brett med många stammar från basen, men mer upprättstående. Schersminen växer med tiden som en liten fontän, också ganska brett.

Flädern blir tät med sina stora blad, schersminen blir det också med ett burr av grenar även på vintern medan häggmispeln blir lite glesare.

Om de trivs och får bevattningsstöd i början alltså...
octachoron
Men hur är det med mjöldaggsangrepp på prakthäggmispel?
Var det inte t o m en rekommendation att man skulle avstå från att plantera nya sådana pga kraftiga mjöldaggsangrepp de senaste åren eller har det blivit bättre?
Johan på Blomsterlandet
Hej Cilla!

Vad gäller priser på E-plantorna - priserna för våren 2012 är inte helt klara ännu, men 2011 såg det i alla fall ut så här på Blomsterlandet:

Prakthäggmispel - här saluför vi bara E-plantan, alltså Amelanchier lamarckii fk Ultuna E. Den kostade i fjol 99 kr som buskplanta i kruka.
Doftschersmin - den vanliga (Philadelphus coronarius) kostade i fjol 99 kr. Jag hittade tyvärr inte priset på E-plantan, men gissar att det låg 20-30 kr dyrare.
Fläder - även här saluförde vi bara E-plantan i butikerna (Sambucus nigra fk Bålsta E). Den kostade 99 kr som buskplanta i kruka).
Cilla
Vad bra Johan! Ser inte dyrt ut dessutom. Hörrni odlare, det är bara att passa på! :-)

Och Johan - ni gör i övrigt så bra material på nätet. det är synd att ni inte gör reklam för de sorter ni säljer, så att man ser att det är E-sorterna!
Johan på Blomsterlandet
Hej igen Cilla!

Vi arbetar ständigt med att förbättra informationen på vår hemsida och det ska vi försöka förtydliga i framtiden!

Ha en trevlig helg!
Hanna-Maria
Häggmispelns bär är mycket goda att äta om man äter dem när de är lagom mogna. Övermogna är de däremot inte goda alls.
fvd
Intressant och lärorikt , Jag har en häck av häggmispel och en buske sedan många år tillbaka. På den tiden visste jag ite så mycket om sorter så nu undrar jag vilken jag har. ?? De får röda bär och även mjöldagg en del år,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon