Full version: Lyse
CamillaI
Hej alla odlingsproffs! :-)

Jag som ettrs-nybrjare har nu stt hur mycket frn som helst, och s har jag satt upp ett stort lysrr ver. Men jag fr s mnga olika bud om hur hgt rret ska sitta ver sdderna att jag blir helt frvirrad. Vad sger ni? Hur hgt har ni haft lysrret och lyckats driva upp fina plantor?

Sen undrar jag om man alltid mste ha ett plastlock ver de nysdda plantorna?
Ha en hrlig "alla hjrtans dag"!
/Camilla
octachoron
10-15 cm br ett lysrr vara ovanfr plantorna. Kallvita lysrr r bst.
Lock ver sdderna brukar mest vara till fr att f hg luftfuktighet till frna. Nr frna grott ska man i de flesta fall ppna upp sldorna s smplantorna fr frisk luft, annars r risken fr svampangrepp p plantorna ganska hg.
Peztis
Oftast behver man inget extra ljus innan de har grott, dremot behver de d vrme, grna kring 24 grader.
Nr de har grott och frsta karaktrsbladen visar sig, d r det dags att plantera om och stlla med extra ljus samt helst ocks svalare, kring 18 grader.

Har ocks hrt och lst ca 1 dm ver plantorna br lysrren hnga men jag har ocks lst de som har 30 cm. Men det beror kanske ocks p vilken typ av lysrr man.har.
CamillaI
Tack fr era svar! Nu gror det som sjutton! :-D
Sabina87
Att man inte ska ha ljuset fr lngt i frn, beror p att d brjar plantorna strcka sig efter ljuset. Men runt 10-15 r nog ganska lagom, med lysrr. Jag har mitt ljus lite hgre i ena nden. Och lgre i andra, eftersom sdderna undrar varierar i storlek. Man fr lsa det p bsta stt :-)
Lady Hamilton
CITAT (Peztis @ 14-02-2012, 18:57) *
......Har ocks hrt och lst ca 1 dm ver plantorna br lysrren hnga men jag har ocks lst de som har 30 cm. Men det beror kanske ocks p vilken typ av lysrr man.har.
....

Vanliga kallvita ( o varmvita) lysrr blir aldrig varmare n +37-38 och de kan hnga vldigt nra plantorna men man man brukar rekommendera 10 cm ovanfr vid plantuppdragning fr att frhindra att smplantorna skall behva strcka sig upp mot ljuset o bli "rangliga"
Tor
Ett alternativ till lysrr r ocks LED-belysning specialanpassad fr odling. Finns i olika varianter och ger mer effekt till mindre strm n lysrr. Dyrare att kpa in dock.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon