Full version: Lyse
CamillaI
Hej alla odlingsproffs! :-)

Jag som ettårs-nybörjare har nu sått hur mycket frön som helst, och så har jag satt upp ett stort lysrör över. Men jag får så många olika bud om hur högt röret ska sitta över sådderna att jag blir helt förvirrad. Vad säger ni? Hur högt har ni haft lysröret och lyckats driva upp fina plantor?

Sen undrar jag om man alltid måste ha ett plastlock över de nysådda plantorna?
Ha en härlig "alla hjärtans dag"!
/Camilla
octachoron
10-15 cm bör ett lysrör vara ovanför plantorna. Kallvita lysrör är bäst.
Lock över sådderna brukar mest vara till för att få hög luftfuktighet till fröna. När fröna grott ska man i de flesta fall öppna upp sålådorna så småplantorna får frisk luft, annars är risken för svampangrepp på plantorna ganska hög.
Peztis
Oftast behöver man inget extra ljus innan de har grott, däremot behöver de då värme, gärna kring 24 grader.
När de har grott och första karaktärsbladen visar sig, då är det dags att plantera om och ställa med extra ljus samt helst också svalare, kring 18 grader.

Har också hört och läst ca 1 dm över plantorna bör lysrören hänga men jag har också läst de som har 30 cm. Men det beror kanske också på vilken typ av lysrör man.har.
CamillaI
Tack för era svar! Nu gror det som sjutton! :-D
Sabina87
Att man inte ska ha ljuset för långt i från, beror på att då börjar plantorna sträcka sig efter ljuset. Men runt 10-15 är nog ganska lagom, med lysrör. Jag har mitt ljus lite högre i ena änden. Och lägre i andra, eftersom sådderna undrar varierar i storlek. Man får lösa det på bästa sätt :-)
Lady Hamilton
CITAT (Peztis @ 14-02-2012, 18:57) *
......Har också hört och läst ca 1 dm över plantorna bör lysrören hänga men jag har också läst de som har 30 cm. Men det beror kanske också på vilken typ av lysrör man.har.
....

Vanliga kallvita ( o varmvita) lysrör blir aldrig varmare än +37-38° och de kan hänga väldigt nära plantorna men man man brukar rekommendera 10 cm ovanför vid plantuppdragning för att förhindra att småplantorna skall behöva sträcka sig upp mot ljuset o bli "rangliga"
Tor
Ett alternativ till lysrör är också LED-belysning specialanpassad för odling. Finns i olika varianter och ger mer effekt till mindre ström än lysrör. Dyrare att köpa in dock.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon