Pallas
Hej!
I vår/sommar ska vi göra om vår framsida. Det kommer innebära att vi tar bort häcken som växer där idag, vilket lämnar två tomma ytor framför staketet (dvs utanför, mot gatan) som jag inte vet vad vi ska göra med.
Jag funderade på att lägga täckbark eller liknande, och plantera lökar. Nackdelen med det är att det blir väldigt trist när lökarna blommat ut. Men tänker att det finns säkert någon här med bra idéer hur jag ska göra det fint där.

Vi vill ha något lättskött, då vi är mycket bortresta under sommaren och jag tycker det är riktigt trist att rensa ogräs. Jag är dessutom ingen fena på trädgårdsskötsel även om jag tycker det är kul att vara ute i trädgården.
Vi gillar inte lantlig stil, utan vill ha något mer modernt/avskalat/stilrent. Ytorna är inte så stora. Den ena är kanske 1x2,5 m och den andra är nog samma storlek, men vriden åt andra hållet så att säga.

Blir väldigt tacksam om någon vill komma med lite tips och ideér!
octachoron
Jag kan starkt rekommendera nävor (Geranium).
Många sorter är väldigt lättskötta och man kan själv bestämma blomningstid, höjd och färg.
En engångsblommande pampig sort är 'Rosemoor'.
http://tradgarn.com/produkt.php?sd_esp_1_pid=1150
Sedan finns det också sorter som blommar hela sommaren och hösten, t ex 'Rozanne'.
http://tradgarn.com/produkt.php?sd_esp_1_pid=1151

Jag kombinerar alltid själv vårlökar med perenner för att få lång blomningstid.
KRT
Beroende på husets "stil" kan ju någon form av stenläggning, gärna kombinerat med några trevliga mindre perenner eller buskar vara trevligt!
Kullersten är supervackert, eller kanske sjösten (med markduk under för att hindra ogräs) kombinerat med stenpartiväxter kanske? Stenpartiväxter är vanligen väldigt torktåliga och det passar ju bra om ni är bortresta!

Annars kan det vara vackert med någon lågväxande buske typ kryp-en, eller ölandstok, kombinerat med olika lökar? Eller varför inte olika gräs? Eller bambu?

Är det direkt mot huset, eller längs tomtgränsen?
Pallas
Ochtachoron: Tack! Ska kolla vidare på nävor, de verkar fina. Växer dom "i små grupper" som man planterar dem, eller breder dom ut sig över ytan?

KRT: Stenpartiväxter, varför har jag inte tänkt på det tidigare! Det kan ju bli jättebra. Likså bambu. Ska absolut titta mer på det. Tack!
Vårt hus är ett radhus från slutet av 70-talet, men uppfattas nyare av många, tack vare arkitekturen som fortfarande känns ganska modern. Plätten är vid tomtgränsen, ut mot gatan (bilfri områdesgata) och kommer hamna utanför vårt staket.
KRT
CITAT (Pallas @ 15-02-2012, 08:21) *
KRT: Stenpartiväxter, varför har jag inte tänkt på det tidigare! Det kan ju bli jättebra. Likså bambu. Ska absolut titta mer på det. Tack!
Vårt hus är ett radhus från slutet av 70-talet, men uppfattas nyare av många, tack vare arkitekturen som fortfarande känns ganska modern. Plätten är vid tomtgränsen, ut mot gatan (bilfri områdesgata) och kommer hamna utanför vårt staket.

Då kan ju sjösten eller singel passa bra, om man vill ha lite "funkis" stil på det.

Tänkte att det kanske blir lite torrt om plätten är precis invid en husvägg (och man kanske inte vill plantera stora växter direkt in mot husväggen), men om det är en bit ifrån är det inget man behöver fundera över.

octachoron
Det finns nävor som sprider sig alldeles utmärkt, används ofta som marktäckare i offentliga planteringar.
Den mest starkväxande är Flocknäva som sprider sig med utlöpare, lätt att föröka själv med rotsticklingar.
En lite mindra aggressiv växt är liten flocknäva. Jag tycker dock de är lite tråkiga, har nu sett dem så ofta i planteringar i städer:-)
Dock så är de väldigt lättskötta, man får bara passa med vattning när de är nyplanterade.

'Rozanne' sprider sig inte på detta vis men lägger sig så att en planta täcker ett stort område på sommaren. Enormt imponerande i massplantering. Kräver dock mera av vattning och skötsel speciellt som nyplanterad.
Pallas
KRT: Ja, jag får klura lite på det. Leta lite inspirationsbilder på nätet. Vi har varit lite inne på sjösten eller singel tidigare, men tyckt att det kanske blir lite väl kalt. Men det beror ju väldigt mycket på vad man gör av det. Med bambu till exempel kan det ju bli superfint och inte alls kalt och trist. Eller så kan man kanske ha singel och sen lägga lite större stenar i grupper och plantera stenpartiväxter emellan... hmmm hjärnan börjar komma igång lite nu smile.gif

Ochtachoron: Googlade nävorna du skrivit om. Håller med om att liten flocknäva nog kan bli tråkig, känner också igen den från planteringar i städer. Rozanne var riktigt häftig på de bilder där de var många. Jättefint! BLir det inte sånt på framsidan så får det bli någonstans på baksidan iallafall. Någonstans måste jag ha sån känner jag.

Oh, vad svårt det är, tycker ni båda har kommit med väldigt bra idéer. Tur att det dröjer lite tills jag behöver bestämma mig.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon