Fjortispower
Fuchsior. Sjukt bra växter. Otroligt blomvilliga redan som små och för mig har även övervintringen fungerat utmärkt.

Jag har dock alltid planterat en stickling per liten kruka. I år har jag dock testat några med två per något större kruka för att få fram mer buskigare resultat, men riskerar att det blir för trångt.

Hur många brukar ni ha i varje kruka?
Peztis
Menar du att du vill ha buskigare fuchsior?

Det bästa är väl att knipsa av dem redan som små sticklingar så att de börjar förgrena sig och därmed bli stadiga och buskigare till växtsättet.
Men om jag inte har missuppfattat det så finns det även fuchsior som inte alls är lika villiga att grena sig...

Eller vänta lite!
Så här var det nog: vissa grenar sig av sig självt och dessa behöver man inte vara lika noga med att toppa. Andra behöver man hjälpa på traven och vill man då ha dem buskigare så knipsar man av dem så att de dä börjar förgrena sig.

Bra att du påminde mig, måste ta och toppa de där som står nere i källaren under extrabelysning innan de ränner iväg!
Fjortispower
Visst, toppning i all ära, men här menade jag mer hur många sticklingar man sätter i varje kruka.
Peztis
Men tänkte du sedan att du ska omplantera dem en och en i en större kruka sedan då?
För jag tolkar ditt inlägg som att du tänker sätta ett gäng sticklimngar och sedan under sommaren låta dem växa ihop och tillsammans i krukan så att det därmed blir större och fylligare.
Det var därför jag sa det där om toppning...

En fuchsia kan ju bli jättestor bara över en sommar så därför skulle jag inte plantera ihop två-tre sticklingar såvida det inte är frågan om en som är hängande och en som är upprättväxande.

I mitt brätte har jag satt en stickling i varje liten ruta på 4x4 cm och det kommer de ju att behöva ha i utrymme. Om du sätter flera sricklingar i en kruka så är risken att rötterna börjar trassla ihop sig, tror jag, och då blir det inte lika skoj när - eller om - du sedan särplanterar dem.
Men berätta gärna hur det gick med din samplantering av sticklingarna! Det är ju så man lär sig.
Fjortispower
CITAT (Peztis @ 14-02-2012, 16:42) *
Men tänkte du sedan att du ska omplantera dem en och en i en större kruka sedan då?
För jag tolkar ditt inlägg som att du tänker sätta ett gäng sticklimngar och sedan under sommaren låta dem växa ihop och tillsammans i krukan så att det därmed blir större och fylligare.
Det var därför jag sa det där om toppning...

En fuchsia kan ju bli jättestor bara över en sommar så därför skulle jag inte plantera ihop två-tre sticklingar såvida det inte är frågan om en som är hängande och en som är upprättväxande.

I mitt brätte har jag satt en stickling i varje liten ruta på 4x4 cm och det kommer de ju att behöva ha i utrymme. Om du sätter flera sricklingar i en kruka så är risken att rötterna börjar trassla ihop sig, tror jag, och då blir det inte lika skoj när - eller om - du sedan särplanterar dem.
Men berätta gärna hur det gick med din samplantering av sticklingarna! Det är ju så man lär sig.

Jag förstod vad du menade! Toppning ger inte alltid buskigare effekt. I vissa fall blir de buskiga även fast du inte toppade, etc.
Två plantor av samma sort i en kruka som inte kommer att skiljas åt handlar det om. Enda problemet är väl snarare att den ene växer över och skymmer den andra. Har dock hört att vissa tar tre och fyra i varje kruka! Finns det några som gör det här?
hattstugan

Har provat men tycket inte att det har funkat så bra! Fuchsior vill ju ha gott om plats för rötterna, men ändå inte för stora krukor och med fler sticklingar i samma kruka så blir det ju rätt trångt!
octachoron
Jag har varje år amplar med flera olika sorters fuchsia i, 4 st sticklingar i varje större ampel går bra.
En kombination av buskiga och hängande ger bäst resultat tycker jag. Då växer de både uppåt och neråt under ampeln. Det kan man även göra när man planterar i större krukor.
mamamaggan
CITAT (octachoron @ 14-02-2012, 18:25) *
Jag har varje år amplar med flera olika sorters fuchsia i, 4 st sticklingar i varje större ampel går bra.
En kombination av buskiga och hängande ger bäst resultat tycker jag. Då växer de både uppåt och neråt under ampeln. Det kan man även göra när man planterar i större krukor.

Gör likadant . Har stora amplar som jag kan sätta upp till 6 -8 sticklingar i . Sätter dem i kanten runt om och det brukar ge stora fina växter.
Fjortispower
Låter intressant det där med att plantera flera, både hängande och upprättväxande, i stora krukor. Jag kanske testar en fuchsia-urna i år.
Gåsis
Där jag bor finns en riktigt duktig fuchsiaman och han säger det går bra med flera plantor i stor kruka. Det som är viktigt är att man inte sätter sticklingarna direkt i stor kruka utan att man först sätter dem i mindre krukor för att rota på sig och sen planterar i stor kruka.

/Åsa
bloel2
Finns det någon som har sorten Waltz triangel av Fuchsia familjen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon