kentbra
Rapport från Thailand.
Idag planterar jag om alla sticklingar av Hibiscus som rotat sig.
Rotar dem i genomskinliga plastmuggar med grov kokosfiber. Så jag ser när det är dags att plantera om dem.
Nu får de färgade (vita) plastmuggar med kogödsel och jord.
Hittills har jag planterat om 50 stycken och det är väl minst lika många till att göra.
Sedan om 14 dagar är det dags för nästa omgång.
Uppskattar att här står närmare 400 sticklingar av alla möjliga sorter.
blomkronan
Kul biggrin.gif 400 planter. ska du sätta dom i trädgården?
bilder vore kul och se.
kentbra
Nej de kommer att säljas var enda en. Har ju lite sommarförsäljning av blommor i Målerås samt min webbsida www.hoyamani.se som säljer ifrån.

Bilder finns på Face Book men här kommer de igen.

[attachment=67913:Hibb_nr_1.JPG]
Första omgången med rotade Hibiscus sticklingar, nu planterade i vita plastmuggar med jord och kogödsel.
Knappt 100 stycken.

[attachment=67914:Hibb_nr_2.JPG]
Andra omgången som stått på rotning. Färdiga om 2 till 3 veckor. cirka 100 stycken

[attachment=67915:Hibb_nr_3.JPG]
Tredje omgången och dessa behöver nog 5 till 6 veckor för att bli klara för omplantering.
Över 100 stycken.

[attachment=67916:Hibb_nr_6.JPG]
Drygt 60 stycken frösådda Hibiscus, bland annat tileaceus, sabdariffa och från egna frö.

[attachment=67917:adenium_nr_1.JPG]
Lite frösådda Adenium i alla möjliga färger och varianter.

[attachment=67918:adenium_nr_2.JPG]
Fler frösådda Adenium samt några sticklingar uppe till höger.
Har drygt ett hundratal av dessa.

[attachment=67919:mix_nr_1.JPG]
Blandade sticklingar, allt från ixocara, mandevilla och allt annat roligt här nere.

[attachment=67920:hoya_nr_1.JPG]
Några sticklingar av Hoya imperialis samt lite Nerium.

Alla sticklingar rotas i genomskinliga plastmuggar fyllda med grova kokosfibrer.
Man ser lätt när det är dags att plantera om dem, och då planteras de i vita plastmuggar med jord och kogödsel i.
Alla muggar har hål i botten.
ingaröbo
Men hur fraktar du dom till Målerås? Har du något särskilt tillstånd för att ta med dig dessa plantor?
Lycko dig som befinner dig i Thailand
kentbra
Jag är registrerad importör av växter hos Jordbruksverket.
Så import är inga problem.

Brukar importera lite Hoyaplantor varje sommar, men efterfrågan av andra växter har ökat.

Sitter i Thailand varje vinter. Orkar inte med snö och Kyla.
Har en liten bungalow på ön Koh Phangan där jag odlar tomater och gurkor av udda sorter.
Thailändarna är mycket imponerade av gula tomater och citrongurka. Sådant har de aldrig sett tidigare.
Så man är känd över hela ön som den där tokiga "falangen" som tar med sig frö och fru till Thailand.

Ha Ha
ingaröbo
CITAT (kentbra @ 15-02-2012, 10:00) *
Jag är registrerad importör av växter hos Jordbruksverket.
Så import är inga problem.

Brukar importera lite Hoyaplantor varje sommar, men efterfrågan av andra växter har ökat.

Sitter i Thailand varje vinter. Orkar inte med snö och Kyla.
Har en liten bungalow på ön Koh Phangan där jag odlar tomater och gurkor av udda sorter.
Thailändarna är mycket imponerade av gula tomater och citrongurka. Sådant har de aldrig sett tidigare.
Så man är känd över hela ön som den där tokiga "falangen" som tar med sig frö och fru till Thailand.

Ha Ha

Men oh vad spännande, importör! En bungalow, jag är inte alls avundssjuk whist.gif
Vore så kul med några rariteter, finns gott om plats i mitt växthus flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon